Kritisera min skiss över ett fritidshus. Detta är inte för skojs skull (jo det är det ju också), jag ska bygga ett fritidshus. Iden är att det ska bli någorlunda billigt, hålla nöjaktig standard och rymma tre barn. Huvudbyggnaden är 12 x 5 meter (baserat på ett av CA Bodens bjälklag) och påbyggnaden är 8.4 x 3.7 meter (ett annat av CA Bodens bjälklag). Ingångarna till påbyggnadens rum sker från uteplats, då jag inte vill betala för en "korridor" och därmed större bjälklag.

Huvudbyggnad vägghöjd: 2.2 m bakkant och 4.2 m framkant (för loftmöjlighet)
Påbyggnad vägghöjd: 2.2 m bakkant och 3.2 meter framkant.

Jag vet att ett CAD-program hade varit snyggare, men penna och papper är ju långt mycket gedignare (dock ska jag nog inte rita ner bygglovsansökan på millimeterpapper).

Så:
  • Var har jag tänkt fel?
  • Var har jag tänkt rätt?
  • Ska man ha samma taklutning på huvudbyggnad och påbyggnad?

Tackar för alla synpunkter

/Micke
 
  • IMAG0171.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0172.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0173.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset är för sommarbruk...
 
Håller på och färdigställer vårt fritidshus just nu..man har fått en del tankar på vägen. Här är en del kring ditt:
1. Bygg bjälklaget själv, det är bland det lättaste/snabbaste, och du kan göra det i god tid tills leveranser av väggar etc kommer.
2. Oavsett om det är sommarbruk så tror jag ungarna kommer bli tokiga på att behöva gå utomhus mitt i natten om de ska på toa, eller gå utomhus från duschen till sina rum...och vill ni bo på vintern någon gång så blir det superknäppt rent ut sagt. Udda lösning som inte heller tilltalar eventuella efterkommande köpare.
3. med öppnare planlösning för rummen kan ni få bättre spridning av värme...både på sommaren och på vintern. De små rummen i rad lär bli kokheta om ni inte kör ac i varje rum.
4. Blir antagligen en smärre kostnadsskillnad på att göra en korridor och de extra rummen med innerdörrar än att ha 3 extra ytterdörrar, oavsett om de bara är förrådsdörrar och inte varmdörrar.

Annars är det ju en snygg och modern lösning tycker jag.
 
Tack - fimpar designen - väntar på fler kommetarer - hittar ny design.
 
Själv tilltalas jag av idén med enskilda rum så, blir lite hotellkänsla, men det MÅSTE gå att gå under tak till toan om det regnar, så ett altantak som lutar åt motsatt håll plus ett rejält trädäck i hela hörnan är nödvändigt.

Ska man ha denna lösning så kan man lika väl dra längan med sovrummen tre meter från huset och få en härlig täckt, vindskyddad innergård, eventuellt med utekök i, mellan husen. isall kan man även slippa korridoren bredvid rummet i "stora huset".
 
Varför denna planlösning? är det något du sett?
Enklast och billigast är att bygga en hus kropp, det du har ritat dra med sig en hel del extra jobb.
Är du van att bygga?
 
det är några saker jag funderar på och då kan vi börja med vart ska det ligga och vad för grund ska ni ha på huset ? platta eller torpargrund eller plint ?

skulle kunna tänka mig nått liknande om det var större så det gick att gå inomhus hela vägen och sen en huskropp till så det blir som ett U men sen har du att du vill ha ett loft och isåfall vart skulle trappan till det vara??

Men börjar jag hur jag skulle tänka i ett sådant fall vilket kanske inte är det billigaste men inte så farligt dyrt heller om man gör jobbet själv (arbetstid kostar multum och maskintid ännu dyrare)

så då skulle jag göra en stor platta på marken som är typ 12x18m eller så och bygga som ett U och med konstruktionsvirke så kan du ha spänvidd på 5,4m men sen vill du ha lite överhäng så säg 5m i ytermått på väggarna om du inte vill göra nån form av skarv på uppläggen och sen mura upp med leka block som du isolerar på utsidan så du får en jämn värme inne men då är det ju en fråga om hur länge det ska vara användbart på året

Men det som jag kan tänka mig mer är att sätta plintar och gör ett U med runt 4,5m innermått och höjer ni en vägg lite så kan ni få ett loft ovanpå med på en eller två av delarna och då skulle jag nog bygga det symmetriskt och ha kök och toa i mitten och ett stort vardagsrum med bra takhöjd på ena änden och mittemot en del med sovrum eller kanske lite förvaring och kanske ett större sovloft på den och se till att ni isolerar ordentligt då det är bra mot värmen med och sen sätter ni ett trädäck mellan med ett plasttak eller ett tak ni kan dra av helt eller delvis

och den delen som har sovrummen har en korridor in mot altan förutom det rummet som blir längst ner som kan bli lite större
vet inte om det framgår hur jag menar men jag tänkte att kör man med standardmått och mått som klaras av reglar så behöver ni varken takstolar eller annat som kan strula till det och då kan ni isolera 220mm i tak eller mer än då då ni kan regla upp lite till så ni blir nöjda och kan bygga ihop väggelementen på marken och sen resa vägg för vägg på golvet så kan ni göra nästan allt arbeta själva och det tjänar ni på och lite öl och flintastekar så kan ni få mycke arbete billigt genom att bjuda dit lite vänner som hjälper så kan man göra underverk på några dagar om man är 5-10man och det kan gå ganska fort med lite planering innan att få upp en stomme när grundarbetet är gjort

Sen om ni ska försöka komma undan så billigt som möjligt så är det att tänka compact living och kollar man på japanska som är bra på det så kan man göra sovrum på ca 3kbm och typ använda plyfa skivor som mått så det blir 120x120x240cm i innermått och 15cm golv mellan och 10cm vägg så kan du göra 4små sovrum på 270x255x260cm kub och ett litet utrymme framför för att krypa in så då kan du bygga ett stort sovrum för er vuxna och några små för barna om ni har lite takhöjd på grunden och ta till lite marginaler så kan ni ha 450 i brädd och ha en koredor mellan de så det blir typ 150-180 breda delar med mellan 70-130cm mellan så blir det inte så trångt ;)

lite rörigt men lite förslag kanske fanns i det jag skrev
 
Tack alla!

  1. Inte speciellt van att bygga.
  2. ... men inte heller speciellt rädd för att bygga.
  3. Råd finns här på forumet, jag tycker att teori är rätt begripligt och sedan finns det ju hantverkare att tillgå.
  4. Jag har tänkt använda färdiga moduler från typ CA Boden (men jag tänker kolla runt bland andra tillverkare av moduler när hustyp är bestämd).
  5. Ett rektangulärt hus känns trivialt och det är möjligt att det blir ett sådant. Trivialt till sin design . inte trivialt att bygga. http://www.caboden.se/pdf/korsbacka_fasader_37_2.pdf (fast "längre").
  6. Men det är något tilltalande med ett vinkelhus. Det ramar liksom in tomten fint och det bildar en naturligt stor uteplats. Så därför testar jag den iden här.
  7. Kanske kan man bilda "vinkeln" med en huvudbyggnad och ett gästhus.
  8. Jag tror inte att det är så mycket värre att bygga ett vinkelhus (när skalet väl är på plats).

Fler tankar (som kan vara fel och behöver korrigeras):
  1. Jag tänker mej en plintgrund. Minst 50 cm höga plintar.
  2. ... för att det blir billigare än platta, men främst för
  3. jag tror att det blir bra ur fukthänseende.
  4. Jag vet att åsikterna om grund går isär och jag vet att en plintgrund kräfva mycken isolering. Jag har tänkt mej 40 cm.
  5. Till plintgrund ska det vara hus med pulpettak :)
  6. Kök och toa/badrum ska vara vägg-i-vägg (även om det kanske verkar äckligt).
 
Hej Micke!

Jag sitter själv i samma sits som du och skall bygga fritidshus själv. Jag har enkelhet som ledstjärna. Tror man blir vansinnig nog ändå på allt som strular. Har du inte byggt förut skulle jag nog rekommendera dig att göra det så enkelt som möjligt. Dvs bygg en rektangulär låda med sadeltak. Sparar mycket tid. Dessutom, få skarvar = få läckagepunkter. Tycker taket du ritat ser lite riskabelt ut.

/Anders
 
Det är nog riktigt som du, och andra, säger Anders. Men om jag inte leker med tankarna nu så är det för sent senare. Och det troliga är nog att det blir ett 15 x 5 CA Boden (kanske med pulpettak trots allt), med 3 st 3,5 x 2,4 sovloft. Med en gästfrigga.


... men vinkeliden är svår att släppa. En vinkel klipper ju insyn från norr och öst. Och det blir en grym (och stor uteplats).
 
Vinkel är jättebra på sommarhus tycker jag, rätt vridet ger det ett extra rum som är härligt på sommaren och iallafall ett hyfsat väderskyddat område när det är sämre väder.

Det sämsta med mina föräldrars sommarstuga är just att det bara är en fyrkantig klump, inga vinklar nånstans, så vilken sita man än sätter sig på sitter man öppet och oskyddat.
 
Man kan lägga "klumpen" som hypotenusan i en triangel i nordöstra hörnet (dvs nordväst till sydost). Men visst är vinkel bra mycket coolare.

Jag kan absolut tänka mig att i orginalritningen bredda utbyggnaden till 5 meter. Då blir det 1,2m korridor i och 3,5 meter breda rum. Stora fönster åt väster och ljusinsläpp i rummen.

Det löser ju inte problem att få tätt där taken möts.

Bifogar ny skiss där den nord-sydliga huskroppen är 11 x 5 meter och den väst-östliga är 6 x 5. Här är tanken sadeltak och fullt loft i nord-sydliga delen av huset. 6 x 5 delen (kök allrum) öppet till nock. Visst blir taket lite struligare än i en fyrkantslåda. Men för övrigt borde denna vinkelvariant vara likvärdig när det gäller byggansträngning som en 17 x 5 meter.
 
  • IMAG0175.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ujujuj Enk. Min slutsats av ditt projekt är att "ta höjd" direkt eller åtminstone underlätta för en framtida utbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.