Hej
Jag har aldrig känt något behov av att äga en snöslunga, men i dagarna fick jag en av grannen.
Den har jnte varit igång på ca 15 år.
Jag testade att dra lite i snöret verkar va bra kompression, kollade tändstiftet och hällde i en sup bensin direkt ner i hålet då startade den ca 2-3 sekunder sen stannade den.
Nästa steg bör väl vara att tömma ur den gamla bensinen och hälla på ny oljeblandad bensin. Någon som vet hur mycket och vad för sorts olja man ska blanda med, kör man med 95 oktanig bensin?
Alla tips för att få maskinen att gå mottages! d^_^b
 
Thomas59
Ett nytt tändstift och en förgasarrengöring är nog ett bra tips. Dom kan becka igen ganska bra om dom stått med bensin i förgasaren under längre tid. Som längre tid räknas mer än 3-6 månader.
 
truckersweden skrev:
Nästa steg bör väl vara att tömma ur den gamla bensinen och hälla på ny oljeblandad bensin. Någon som vet hur mycket och vad för sorts olja man ska blanda med, kör man med 95 oktanig bensin?
Vilken 2-taktsolja som helst duger men skulle rekommendera en helsyntetolja då de inte sotar igen så förbannat som mineraloljebaserade kan göra, exempelvis biltemas för 70kr litern funkar bra och sotar inte igen.
Kör första tanken med 4% blandning så lager och cylinder/kolv får ordentlig med smörj direkt, sen kan du gå ned till 2%.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Tvataktsolja-helsyntetisk1/
 
Redigerat:
du kanske för köpa en repsats till förgasaren. vet att denna modell finns med både membran och flotörförgasare. om du har membran så är det 99% att du får byta dom, tror det finns delar på www.sefir.se kolla modellen på motorn innan du beställer delar, står instansat på sidan eller på toppen på fläktkåpan. mvh viktor, gott nytt år på er alla
 
Göran.W skrev:
Vad jag förstår är det i princip samma maskin som Simplicity snowbuster 220
Dom har många delar gemensamt iaf.

[länk]
japp. det är korrekt. tror den finns som gilson och en till jag inte kommer ihåg namnet på
 
Göran.W
Gilson stämmer bra även att den finns under ett namn till som även jag tappat.
Har en snow buster 220 själv och den är ruggit bra på att kasta snö och då även blöt snö iom den bara drar runt den och slänger ut den rätt fram utan ett dumt utkastar rör som bromsar.
Dock är det inte kul att köra i motvind av samma anledning.
Faktum är att upp till ca 15cm snö kastar den både längre och mer snö än en två stegs slunga som är 15-20 år gamal och det gäller även blöt snö.
Mot en nyare kan den inte hävda sig men det är inte konstigt iom nyare slungor har 40-50% kraftigare motor i förhållande till arbets bredden än äldre.
Man blir faktiskt förvånad vad den lilla 2,7 hästars slunga kan åstakomma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.