Tyresö skrev:
KÖP!!!
Köpte slungan, som är använd endast 10h på 15år.
Men det jag lade märke till när jag kom hem var att det inte satt en Briggs & Stratton motor på utan någon helt annan.
Denna är från 1995.

I annonsen stog det att det var en Briggs & Stratton motor. Tycker ni jag ska ringa och klaga och kräva tillbaka lite pengar?
 
Tyresö
Men Husqvarna har väl alltid haft Briggs & Strattonmotorer? Eller är det Husqvarnas egen motor?
Hur som helst, är det inget känt motorfabrikat, då ska du självklart ha kompensation mot vad som står i annonsen - det är ju falsk marknadsföring.
 
Eller det kanske inte står på motorn vad det är för märke?
För det står något på nyckeln och samma namn står på kåpan vid dragsnöret. Minns inte vad nu.
 
Tyresö skrev:
Men Husqvarna har väl alltid haft Briggs & Strattonmotorer? Eller är det Husqvarnas egen motor?
Hur som helst, är det inget känt motorfabrikat, då ska du självklart ha kompensation mot vad som står i annonsen - det är ju falsk marknadsföring.
Det är en Tecumseh motor som sitter på. Var visst köpt 2005, hörde fel på 10år :)
 
Tyresö
Jag har svårt att tro att Husqvarna använder sej av en dålig kvalitetsmotor. Men du kan gott kontakta köparen och höra vad dom har att säga om vad dom skrev i annonsen.
 
Pratade med Husqvarna själv och de sa att innan de började använda briggs motorn så användes tecumseh som klarade vinter kylan bättre. Men sen gick tecumseh i konkurs och togs över utav briggs.
Så det låter som en bra motor ändå.
Ska kontakta säljaren iaf.
 
Tecumseh är riktigt bra snömotorer, så det är ingen nackdel. Delar nytillverkas, men bara pirat. Inget fel i det, det går inte åt så mycket. Töm förgasaren på bränsle under sommaren bara.
 
Jäklar vad det är svårt att hitta någon vettig snöslunga nu :D

Om vi vänder på frågan, vilka ska man undvika?

Att jag ska ha en 2-stegs på helst åtta hk eller mer har jag greppat.
Även att Honda är bäst och Toro är ett bra kort.

Sen blir iallafall jag osäker på canadian, gilson, ariens och så vidare..
Stiga, är de bra? Jonsered?

En djungel helt klart och jag vill iallafall inte gå i någon allt för vanlig fallgrop (snögrop? :D )
 
Och mitt svar blir som tidgare, vad får du service på av någon du har förtroende för?. :)
Vilka märken finns det reservdelslager till för slungan kommer inte att paja på midsommarhelgen utan den pajar i värsta snöfallet du har drömt om.

Jonsered är husqvarna så de finsn det garanterat delar till, Stiga har också ett ordentligt ÅF nät med service
 
Tack för svaret och jag har faktiskt uteslutit Toro pga att service inte finns på byn.
Men att husqvarna och Jonsered är samma?
Husqvarna har drift på valfritt hjul vilket gör att det går att svänga och dessutom "automat" på drivningen och inte växlar...

Är allt i övrigt samma?
 
V8dc skrev:
Tack för svaret och jag har faktiskt uteslutit Toro pga att service inte finns på byn.
Men att husqvarna och Jonsered är samma?
Husqvarna har drift på valfritt hjul vilket gör att det går att svänga och dessutom "automat" på drivningen och inte växlar...

Är allt i övrigt samma?
Jo, de är samma, men Husqvarna har 4 modeller i Sverige medan Jonsered har 3. Även Partner är samma, men de är oftast lägre specade.

Jonsered är ett varumärke inom Husqvarna och är tänkt för de som vill vara lite annorlunda, men ha bra grejer. "Why stay ordinary" är en slogan dom kör mycket med.
För att få sälja Husqvarna är det krav på att ÅF ska ha egen verkstad, medan det inte är krav på Jonsered. Sedan har Husqvarna ett bredare sortiment, men de produkter som kostar lika mycket på Husqvarna som Jonsered är i stort sett alltid samma maskin i olika färger.

Jonsered har power steering på sin största, 2111.
 
Milkshaken
V8dc skrev:
Tack för svaret och jag har faktiskt uteslutit Toro pga att service inte finns på byn.
Men att husqvarna och Jonsered är samma?
Husqvarna har drift på valfritt hjul vilket gör att det går att svänga och dessutom "automat" på drivningen och inte växlar...

Är allt i övrigt samma?

Personligen tycker jag det var fel av dig att utesluta TORO..... Kräver som regel bara vanlig service, och reservdelar det finns det i många år framåt.

jag klöv en Toro förra vintern, bytte lager vid impellern....
Jäklar vad bra den var i alla delar, lager och ordentligt material överallt.... (Kvalitet luktade det)
Nu har jag klyvt min egen lilla Stiga... Och visst, jag vet att det är ordentliga prisskillnader, men jävlar vilken skillnad i konstruktion....
Där det satt filtlager i snöskruvsfästena (yttre) på Toron, där var endast axlarna insatta i plastskål.... Osv..... Så var det hela vägen.......

Vad jag menar V8,an är att om du köper kvalitet direkt så behöver du inte söka en handlare lika ofta...
 
Thomas59
Fick en Ariens ST824 (8hp / 2 steg) av min polare som köpte en ny då han inte kunde vänta på reparation. Efter att ha bytt tändningslåset, som ärgat ihop, till en vippströmbrytare och spännt snöret till startern hoppade den igång. Tyvärr är ett drev i vinkelväxeln till skovlarna kaputt. Kostar ca 700 kr eller hälften om man köper på eBay. Ska fixa detta så har jag en helt ok slunga för under 1000-lappen. Den behöver iofs lite rostslipning och lack men det får vänta till våren.
 
Fortsättning:

Den är fantastisk!! Liten och smidig, tar inte upp hela garaget vid förvarning. Stark som tusan. Startar direkt. Kört kanske totalt 10-15 timmar med den hittills.

Varit ute i två timmar idag, underbart med banddriften! Tar sig fram överallt, har kört upp flera gångar på gräsmatttan till bland annat gäststugan, vedförrådet och avloppsbrunnen (snart tömning, lika bra att vara snäll :)) i lika djup snö som slungintaget är stort. Den protesterar inte och kastar snön rejält långt! Visst, stundtals låter den lite ansträngd men då är det ordentligt med snö. Körde av hela altanen också (50 kvm) och det var inga problem att klättra upp två trappsteg på altanen med banddriften.


Johan H skrev:
Sådärja... Då var premiären avklarad med Honda HS 622 HTS.

Underlaget var grus. Nygrusat, ca 150 kvm. Ca 20 cm blöt snö, runt nollan ute.

Första försöket försvann en hel del grus... Och eftersom det rådde snöstorm, så hade jag ingen lust att finjustera någon längre stund. Höjde upp slungan från "medel" till "hög" och nöjde mig med det, lät bladet och släpskorna stå som de gjorde, dvs grovinställda. Nu gick det genast bättre. Lite grus i maskineriet blev det i vilket fall, men det var lite svårt att undvika med en illa krattad grusplan som dessutom sjunkit ihop där man kört med bilarna. Slungan är verkligen stark trots sin lilla motor, den protesterade inte alls mot den tunga snön. Gick finfint!! Lite bänglig att vrida runt eftersom den inte kan styra med banden, men det var inga större problem tycker jag. Körde även upp för mina stora trappavsatser (3 st) framför huset och tog en vända på baksidan på gräsmattan. Inga problem med att den skulle slira. Nu har jag förvisso aldrig kört en slunga med hjul, men jag upplevde banden som mycket bra eftersom slungan gick "plant" rakt fram.
 
Ni som verkar kunna detta :) En beg. Norlett 10-33 är det något att ha? vet inte vilken motor det är! Reservdelar, måste de beställas från USA? Vad är ärt att betala?

Många frågor men jag vet att på detta forum kan man få svar!

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.