Hej!

Har ritat ett fritidshus, är tacksam för synpunkter på planlösningen. Borde nog smalna av badrummet och göra köket bredare. Huset är 14500 mm brett och 7300 mm djupt. Har försökt rita huset så det skall vara enkelt att bygga.

Vardagsrummet ligger mot söder. Det finns ingen speciell utsikt att ta hänsyn till utan tomten ligger i ett fritidshusområde i en skog.

Lite många mått på ritningen kanske men är till för att ge en uppfattning om dimensionerna.

/Anders
 
  • Planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle byta plats på kök och badrum. Två anledningar: Lättare med matkassar att komma snabbt in i köket istället för att passera en stor bit av vardagsrummet. Aningens mindre rördragning, om än på marginalen.
Utöver planlösningen: Placera fönster i badrummet så att man inte duschar direkt på det, om det går. Lägg till ett fönster i det mellersta sovrummet.
Fundera på placeringen av terrassdörren. Om du flyttar köket, kanse terrassdörren ska vara längst till vänster för fri passage från köket.
 
Förråd måste du ha.
Jag tycker det räcker med ett fönster i sovrummet, ville heller haft ett så att man ser rakt ut när man kommer in entrédörren.
 
Har satt in ett fönster till i mellansovrummet, flyttat badkaret så man inte duschar på fönstret samt satt in ett smalt observationsfönster bredvid entrédörren.

Förråd: Som haavard säger är det praktiskt med ett förråd, tänkte iofs bygga garage för de lite större prylarna, men man kanske skulle smyga in en klädkammare mellan tvättstugan och det lilla sovrummet, eller har någon en bättre idé?

Köksplacering: BorgP, jag vore glad för idéer om hur du tänkt ordna ingång till kök och badrum ifall de byter plats? Skall man ha köket som nu med ingång från vardagsrummet eller skall ingången vara från hallen?

/Anders
 
  • Planlösning 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är lite för lat för att rita upp.
I princip tänker jag mig att spegla kök och badrum som du ritat nu.
Det som i dag är kökets ingång till Tvätt skulle bli öppningen till entrén.
Den "norra" köksbänken skulle jag utforma som en bardel mot vardagsrummet.

Ja, jag skulle ordna förvaring på kortväggen i det lilla sovrummet. Det är väldigt långsmalt nu. Kanske bara en hel gardersobsvägg med skjutdörrar, eller en grund (60-80 cm) klädkammare med skjutdörr.
 
Slå ihop kök och vardagsrum, i synnerhet i ett fritidshus är matlagning och umgänge förenat.
 
Skulle byta plats på kök och sydöstra sovrummet och kört öppen planlösning mellan kök och vardargsrum där. Sen skjutit badrummet till där köket är nu och det sydöstra sovrummet där badrummet är nu. Och på väggen mot norr skulle jag sen satt dörrarna så långt mot öster/köket som möjligt, så får ni en möblerbar ordentlig vägg där.

Sen skulle jag minska storleken på norrfönsterna och öka motsvarande på sydsidan, det har ni igen på vinterhalvåret.
 
Hej!

Har ritat lite under julen, här kommer en annan planlösning influerad av BorgP's och haavard's synpunkter. Nu med direkt ingång till köket men tyvärr delat VA. Dessutom en rejäl klädkammare.

Skall rita en till efter Forbo's förslag, den kommer i kväll eller i morgon.

/Anders
 
  • Planlösning 3.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade lagt alla sovrum mot norr, gjort det öppnare mellan kök och vardagsrum, samt slagit ihop badrum och tvättstuga. Vanligtvis gillar jag inte att kombinera tvätt och badrum men i ett fritidshus känns det som en ganska bra platsbesparare, samt enklare och billigare.
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sam820921
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.