Hej,

jag undrar som rubriken säger vad för vad för stål man använder sig av.
Det är detaljen närmast dörren jag vill härma.
Tror det skall vara en fas med liten vinkel kanske 15 och en kort avrundning närmast centrum, skär 1cm.
Men jag hittar inget sådant järn hos ex toolbox? Eller är det ett jobba man gör med två olika frässtål?
En 15 graders fasfräs och en rundad?

corner.jpg
Resultatet skall bli som på bilden. Högst vanligt på 50 - 60 tals hus. Och nu med tror jag?


Tacksam för alla svar

/erik
 
Lemon 2010 skrev:
Hej,

jag undrar som rubriken säger vad för vad för stål man använder sig av.
Det är detaljen närmast dörren jag vill härma.
Tror det skall vara en fas med liten vinkel kanske 15 och en kort avrundning närmast centrum, skär 1cm.
Men jag hittar inget sådant järn hos ex toolbox? Eller är det ett jobba man gör med två olika frässtål?
En 15 graders fasfräs och en rundad?

[bild]
Resultatet skall bli som på bilden. Högst vanligt på 50 - 60 tals hus. Och nu med tror jag?


Tacksam för alla svar

/erik
Det ka ju vara en dörrram som skall fräsas med två stål, ellerett specialstl. Men det kan också vara en bild från en fiffig gammaldags dörr-ram från 50-talet. De är i så fall tillverkade på ett mycket annat sätt, som skapar det snygga med mycket lite jobb:

1. Rundningen skapas som du gissar med ett frässtål, som körs på en helt vanlig fyrkantig bräda.
2. På baksidan av brädan fräser man bort ett brett spår i mitten, typ 5 mm djupt (då gjorde man det med hyvel)
3. På baksidan tar man nu bort ett par millimeter av det material som finns kvar på ena sidan om spåret,den sidan som är längst från dörren. Återigen går det bra med fräs, men kan göras med e hyvel med.

När man sätter denna bräda mot väggen vid dörren får man två effekter:
1. Den tidigare raka rundande kanten lutar nu bort från dörren, typ 15 grader.
2. Dörrkarmens större plattare del är även den vinklad, så den är tjockare på "dörrsidan" än på "väggsidan". Detta inte för att den är slipad på framsidan, utan för att den är smalare på ena delen av baksidan.

--- Mats ---
 
Tack Mats,
riktigt så snyggt har inte denna karm gjorts. Men det låter snyggt att ha denna lutning på hela karmen. Kilas dörren in då i karmen?
Jag tycker det känns lite klumpigt utan detajen så jag försöker med fräsen. Dock på testbit först.:)

Känns lite onödigt att köpa ett 15grader stål för detta. Om jag lyckas bygga ett provisoriskt fräsbord och antingen mata plankan snett eller montera fräsen, (notfräs med bottenskär), lite snett borde jag också få en lutning,

Hur mycket glipa mellan dörr och karm skall man skita på nu när det är som torrast? 5mm uppe nere och 15 mm under.
 
Lemon 2010 skrev:
Tack Mats,
riktigt så snyggt har inte denna karm gjorts. Men det låter snyggt att ha denna lutning på hela karmen. Kilas dörren in då i karmen?
Jag tycker det känns lite klumpigt utan detajen så jag försöker med fräsen. Dock på testbit först.:)

Känns lite onödigt att köpa ett 15grader stål för detta. Om jag lyckas bygga ett provisoriskt fräsbord och antingen mata plankan snett eller montera fräsen, (notfräs med bottenskär), lite snett borde jag också få en lutning,

Hur mycket glipa mellan dörr och karm skall man skita på nu när det är som torrast? 5mm uppe nere och 15 mm under.
Dörren går in och sluter mot den del av karmen, som sitter i väggöppningen, och som förblir vinkelrät mot vägg och dörr. Det vi pratar om här är den bräda som döljer skarven mellan vägg och karm, (där man ofta har en rätt rejäl glipa för att kunna justera karmen med kilar eller karmskruvar).

Inte sett någon rekommendation för glipan. Mina dörrar har just nu runt 4-5 mm glipa på alla sidor utom gångjärnssidan. Finns ingen anledning göra en större glipa nedtill. Det som skiljer svällmässigt är gångjärnssidan, där du i princip inte komer att se dörren svälla ut (det är bara biten bakom gångjöäret som kan svälla. Har du en dörr i äkta träplankor skulle den svälla som mest på bredden, men det öär mer troligt du har en dörr byggd på ram.

Med ett fräsbord är det relativt enkelt att få till 15 grader med en vanlig notfräs. Det räcker med att lägga någonting under brädans andra sida (fäst det med dullehäftande tejp så det ine rör sig). Ett fräsbord är bra till mycket, så det är rätt sak att få till.

--- Mats ---
 
Tack igen.

Är det själva listen runt dörren du har beskrivit för mig? Ej detaljen på karmen?
Sorry att jag är så trög bifogar en skiss på hur jag tror att du menar. Är det rätt?
list.png

Hur som helst ett smart sett att få till en lutning om man inte behöver visa baksidan.

15mm under är det på alla mina dörrar, jag tycker det ser mycket ut men trodde det var praxis för luft cirkulationen.
Men då kör jag lite mindre glipa. Tänkte även fräsa ur lite i toppen på karmen. Hoppas det blir bra cirkulation och ljuddämpning. ;D
 
1 & 2 är stegen du beskriver hur man hanterar plankan.
 
Lemon 2010 skrev:
1 & 2 är stegen du beskriver hur man hanterar plankan.
Stämmer. Själva listen brukar dessutom vara mer till vänster än på din ritning. Tokade din bild som att det var listen du frågade om. Karmen är mest troigt fräst med en "riktig" fräs, inte en högvarvsfräs. På sådana stora fräsar kan man kombinera olika frässtål till den fräsbild man vill ha.

För luftcikulation brukar man fräsa i karmen upptill, titta på badrumsörrarna så ser du. Jag har gjort det på plats i källaren med en överhandsfräs, men det kräver riktig lågs frässtål, du bör ha en 12 mm för det.

--- Mats --
 
Tack Mats,
ingen fara jag fick liksom inte ihop det och nu har jag lärt mig något som jag säkert kommer att göra.

Har blivit lite besatt av att fräsa och bygga fräsbord.. får bli ett enkelt eget först och testa nyttan med det.
 
Lemon 2010 skrev:
Tack Mats,
ingen fara jag fick liksom inte ihop det och nu har jag lärt mig något som jag säkert kommer att göra.

Har blivit lite besatt av att fräsa och bygga fräsbord.. får bli ett enkelt eget först och testa nyttan med det.
Det är bara att önska dig mycket nöje. Fräsen är ofta det första "ovanliga" verktyget när man börjar med gör det själv lösningar. Den kan användas till otroligt mycket inom gör det själv området, speciellt om man dessutom har ett fräsbord.

Till dörrar har jag använt den för att göra luftspalten i karmen, och fräsa ut för lås, och fräsa nya dörrkarmar till att ersätta nedre delen i ett par som var dåliga, och fräsa en specialtröskel, och att fräsa in ett nytt golv under dörrtröskeln istället för att lägga en i mina ögon ful list, och att bygga skåpsdörrar, och att göra handtagsuttag istället för att köpa beslag, och ...

Till fönster...

--- Mats ---
 
Lemon 2010 skrev:
....Har blivit lite besatt av att fräsa och bygga fräsbord.. får bli ett enkelt eget först och testa nyttan med det.

Då vill jag rekommendera den här boken.

Bills slutsats: bordet behöver inte vara så jäkla fancy....enkla saker funkar lika bra.
Glöm T-spårskenor och supergeringsanhåll a la' INCRA etc etc.
 
Redigerat:
Jag har både T-spår och fancy Kreg-anhåll till mitt bord, och jag har haft nytta av båda. Man skall bilda sig en egen uppfattning av vad man behöver. Vad som passar Bill Hylton behöver inte nödvändigtvis vara rätt för dig. Som exempel kan jag nämna att Hylton i sin bok "Router magic" på ett ganska stort utrymme uppehåller sig vid en jigg som gör att man kan svarva och fräsa skruvade spår i sitt svarvade alster. Enligt mig en helt ointressant jigg. Boken är ändå mycket läsvärd. Den ligger på mitt bord vid sängen tillsammans med ett antal nummer av FWW, Senaste Festoolkatalogen och senaste Felderkatalogen. Och en massa annat liknande.
 
Sant!
Tycker dock jag ser en del trådar där många drar iväg beställningar på nyss nämnda saker samt Axminsters lyft inför att bygga sitt första bord. När det kan funka lika bra med enkla anhåll och snabbtvingar. Jag har själv fräst ett spår i mitt bord för en kommande T-skena, nu inser jag att jag aldrig kommer att använda det.
 
bax skrev:
Sant!
Tycker dock jag ser en del trådar där många drar iväg beställningar på nyss nämnda saker samt Axminsters lyft inför att bygga sitt första bord. När det kan funka lika bra med enkla anhåll och snabbtvingar. Jag har själv fräst ett spår i mitt bord för en kommande T-skena, nu inser jag att jag aldrig kommer att använda det.
Det svåra är att veta i förväg var ens egen lämpliga nivå är. Jag började med en Alpha tools fräs. Rekommenderas inte, men fick mig inte att ge upp, bara att inse att det behövdes bättre. Jag fortsatte med ett Wolfcraft fräsbord. Faktiskt riktigt bra. Men när jag stod och tillverkade ventilerade lister till platon för hela källaren var det bara att inse att det hade nått sin gräns (säkerhetsmässigt). Fräsen kan man ha till väldigt mycket. Hur mycket beror på vad som intresserar en. Både att köpa för billigt och för dyrt leder till en dålig investering. Tror det man får göa är att fundera, chansa, och sedan inte gråta över spilld mjölk om man chansade fel.

--- Mats --
 
Kul med fler svar på denna tråd!
Ett lycka till kan verkligen nog behövas, tack för boktipsen. Nästa uppdrag blir nog att bygga en kommod och badrumsskåp. Lite skall jag nog passa på o fräsa då.
Även om jag inte kan rättfärdiga bygget annat än som nöjje för fy fan vad tid jag kommer lägga ned.
Funderar på att modda en ikea lösning som har en bra grund med mått och så och sen byta alla fula delar mot fina.
Och sen sätta dit en ram an någon fin mdf med faner.
Då tar det nog bara halva tiden och kommer dessutom att funka.
 
Lemon 2010 skrev:
Kul med fler svar på denna tråd!
Ett lycka till kan verkligen nog behövas, tack för boktipsen. Nästa uppdrag blir nog att bygga en kommod och badrumsskåp. Lite skall jag nog passa på o fräsa då.
Även om jag inte kan rättfärdiga bygget annat än som nöjje för fy fan vad tid jag kommer lägga ned.
Funderar på att modda en ikea lösning som har en bra grund med mått och så och sen byta alla fula delar mot fina.
Och sen sätta dit en ram an någon fin mdf med faner.
Då tar det nog bara halva tiden och kommer dessutom att funka.
Bygga för nöjes skull är en bra idé, bara att önska lycka till. Nöjet förenklas om vissa små detaljer kan göras på ett lätt nog sätt.

Om du bygger kommod och badrummskåp i MDF klarar du mycket utan fräs. Om du köper en urbillig urusel fräs, en alpha tools som exempel, kan du med en 1.6 mm avrundningsfräs med kullager sedan göra en nästan osynlig fasning av alla kanter. Den fasningen gör en enorm skillnad och det finns inget annat verktyg som lika lätt gör något lika snyggt. Att sedan placera bakstycket i en fördjupning är också en bra idé.

Fräsbord eller bordssåg är lättaste sätten, men en billig fräs förd längs en rak kant fungerar bra (fräsningen är på baksidan och kommer inte att synas. Återigen, utan fräs (eller bordssåg) är det ett svårt jobb att göra.

Jag tror på att köpa en lite bättre fräs, men en riktigt billig en för ovanstående gör en stor skillnad mot att inte ha en och är en bra metd att testa utan att investera ihjäl sig.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.