12:surprised:rna inne i byglarna.
Beroende på väggtyngden ser byglarna lite olika ut, det skiljer även på antalet 12 mm.
Du har bra betalt för att göra dina egna byglar. Kapa till rätt längd och hyr en armeringsbockare en dag
 
om du väljer s100 isolering istället för s80 så sitter alla hullingar och plastspikar bättre.
Två rörmockare lägger golvärme på en normal villa på ca 1/2 dag.
 
Ok. Hur klarar S80 lasterna jämfört med S100? Jag får en uppfattning om att att lasterna kommer hamna på 20kn/m när jag kikat på konstruktioner motsvarande vårat hus. Vad är rimligt att lägga golvvärmen själv på, två dagar?

MvH

Henrik
 
Husets laster skall hamna i kanelementen eller om du har bärande innervägg. här har du frigolit av högre hållfasthet. kantelement är typ s250.
om du vet hur man skall göra samt har tilggång till en slanghållare/vinda för gv-slangen så fixar du det på under två dagar om du vet hur det skall göras (glöm inte provtryckning).
Sedan skall du ju dra tapp-varm och kallvaten rör samt matningar till golvärmecentralen/er i dom olika frigolitskiften, eventuell tllluft för kamin osv.

http://www.sundolitt.se/
 
Ok. Det kommer vara en bärande innervägg i huset. Jag vet inte om det krävs högre hållfastighet på frigoliten här? Vidare kommer jag förbereda för en mindre kamin typ Contura, det känns inte som man behöver förstärka för denna i plattan, eller? Jag har förstått att en slangvinda underlättar avsevärt jobbet. Kollade om det gick och hyra och det gjorde det inte enligt de kontakter jag kollat med. Det får väl bli att svetsa ihop en egen vinda. Det känns lite overkill att gå och köpa en sådan då de kostar ett part tusen. Provtryckningen tänkte jag tillverka lite utrsutning till själv att göra. Har för mig att det fanns på detta forum hur man byggde för att provtyrcka själv.
 
Va noga med att tömma systemet efter provtryckning, frostrisk.
Bifogar bild på slangvinda
 
  • DSC00209.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack. Det var ju bra att se att det går att lösa med ganska enkla metoder att tillverka. Är slangen följsam med vinda eller krävs det några speciella tricks för att få det att löpa smidigt?

/Henrik
 
Vindan är skruvad i pallen, för att inte följa med. Annars inga tricks.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.