Idag har jag testat igen med rengjord maskin, har även rengjort luckan och gummikanten med diskborste. Det blev fläckar ändå, fast inte alls lika mycket.

Kan någon rekommendera en maskin som inte sätter fläckar?? Den får kosta (nästan) vad som helst.
 
Skogsbullen skrev:
Idag har jag testat igen med rengjord maskin, har även rengjort luckan och gummikanten med diskborste. Det blev fläckar ändå, fast inte alls lika mycket.

Kan någon rekommendera en maskin som inte sätter fläckar?? Den får kosta (nästan) vad som helst.
Gaia är inne på helt rätt linje. Vi kör för många 40-graderstvättar idag och våra tvättmedel är för snälla. När man väl fått dina problem hjälper inte en 90-tvätt för att bli bukt med det, kör ett flertal 90-tvättar och tillsätt citronsyra i ett par av dem. Lägg gärna till funktionerna "Hög vattennivå" och "Extra sköljning" om din maskin har dessa.

Nu under hösten har det också dykt upp en ny produkt från Electrolux för rengöring och avkalkning av tvättmaskiner som ska kunna lösa upp de beläggningar som bildats. Finns hos välsorterade fackhandlare och hos Electrolux serviceombud.
 
[SH];1209387 skrev:
...kör ett flertal 90-tvättar och tillsätt citronsyra i ett par av dem. Lägg gärna till funktionerna "Hög vattennivå" och "Extra sköljning" om din maskin har dessa.
Det känns som att maskintillverkarna har bitit sig själva i svansen. De gör allt för att få fram energi- och vattensnåla maskiner, men man måste köra dem tomma på 90 grader titt som tätt för att de ska fungera. Då går ju hela energi- och vattenbesparingen förlorad.
 
  • Gilla
CarroSmith
  • Laddar…
Både ja och nej. En energiklassad maskin funkar kanon om man använder tvättmedel som är bra och dvs innehåller tex fosfater. Dessa fosfater har miljökämpar skrikigt om att få bort i många år men faktum är att det är effektivare än alternativen samt att reningsverken har hjälp av dessa i sin process också....men som allt med miljö, klaga först, ändra som nummer två och till sist säga "hoppsan det kanske inte var så bra ändå det här beslutet, en grundligare undersökning på alternativen vore på sin plats".
 
Glufsglufs skrev:
funkar kanon om man använder tvättmedel som är bra och dvs innehåller tex fosfater.
Tyvärr kan jag inte hitta någon tvättmedel som innehåller fosfater eller som åtminstånde innehåller mindre mängd zeoliter än ca 30%. Finns inte ens i Danmark där dom har riktig hård vatten och måste dosera större mängder av zeoliter vid varje tvätt.

Medel för att rengöra en tvättmaskin innan man kan rengöra kläder?.... snart för man också skrubba diskmaskiner före diskningen:).
Vad som effektivt skrubbar bort tvättpåväxt som redan sitter fast vet jag dock inte .... den kan ju sitta på ytor man ej kommer åt.
gaia
 
Glufsglufs skrev:
Både ja och nej. En energiklassad maskin funkar kanon om man använder tvättmedel som är bra och dvs innehåller tex fosfater. Dessa fosfater har miljökämpar skrikigt om att få bort i många år men faktum är att det är effektivare än alternativen samt att reningsverken har hjälp av dessa i sin process också....men som allt med miljö, klaga först, ändra som nummer två och till sist säga "hoppsan det kanske inte var så bra ändå det här beslutet, en grundligare undersökning på alternativen vore på sin plats".

Glufsglufs; det är väl en väsentlig skillnad om man bor så att ett reningsverk tar hand om fosfaterna eller om de går i ett enskilt avlopp rätt ut i närmaste sjö... Du kan ju inte på fullaste allvar menade att det skulle vara nyttigt på något sätt?
 
Dalbotös skrev:
Glufsglufs; det är väl en väsentlig skillnad om man bor så att ett reningsverk tar hand om fosfaterna eller om de går i ett enskilt avlopp rätt ut i närmaste sjö... Du kan ju inte på fullaste allvar menade att det skulle vara nyttigt på något sätt?
var inte så säker att zeoliter+ andra hjälpmedel som ersätter fosfater är så mycket nyttigare än själva fosfater :). Dom göder inte mark och vatten men anrikas kanske på fel ställen ändå... framtiden får utvisa. Jag föredrar gamla fiender framför nyaste vänner :).

Nu har jag hamnat här i trådarna för att min gamla Cylinda (en model som spolar generöst) slutade snurra dagen före Jul, typiskt otur :). Hoppas den går att rädda med nytt kol efter jag läst forumets goda råd :).
GOD JUL!
gaia
 
  • Gilla
Roy Essfors
  • Laddar…
Inte en enda gång fick vi tvätten smutsat i varan Ariston. Tvättar i 40gr / 30min. Endast flyttande.
90 gr bara handdukar.
 
Köp dej en kvalitesmaskin från Cylinda el. Asko som inte har någon gummibälg så är du av med problemen, tvätten är bara i kontakt med den rostfria trumman,det finns inget gummi som tvätten kommer i kontakt med och därmed inget som kan ge några märke på ett nytvättat plagg
 
kamilenski skrev:
Inte en enda gång fick vi tvätten smutsat i varan Ariston. Tvättar i 40gr / 30min. Endast flyttande.
90 gr bara handdukar.
javist, flyttande tvättmedel är en bra lösning att undvika zeoliter som löser sej inte i vatten :)
gaia
 
Händer varje gång i "vår" cylinda. Beror i vårt fall på att den inte sköljer ordentligt. Finns inget "extra skölj"-programm och är energisnål. Proffsmodell i flerfamiljshus. Man måste ta och skölja all tvätt manuellt efter tvätt och sen centrifugera för att det ska bli rent.
 
Skumpen skrev:
Köp dej en kvalitesmaskin från Cylinda el. Asko som inte har någon gummibälg så är du av med problemen, tvätten är bara i kontakt med den rostfria trumman,det finns inget gummi som tvätten kommer i kontakt med och därmed inget som kan ge några märke på ett nytvättat plagg
Jag tvivlar på att det är lösningen. På vår maskin är det en ytterst liten del av plaggen som kan komma i kontakt med gummit, luckan täcker det mesta när den är stängd. Det är möjligtvis änden på en ärm eller en strumpa som kan tryckas in där. Ändå har vi fått fläckar över större delen av vissa plagg, allt det kan omöjligen ha smutsats ner av gummit.

Jag har givetvis testat att rengöra gummibälgen ordentligt, men det hade ingen större effekt. Det blev fläckar ändå.
 
Maskinen består av trumman där man lägger i tvätten, plus den yttre behållaren som väl kallas svepet som vattnet är instängd i, det är inte så att det inte är av rostfritt stål utan av sämre matrial som släpper när du tvättar , värmeslingorna ligger kanse invändigt också det kan vara dom som är av dåligt matrial så det följer med partiklar från dem när du tvättar, men det är bara en tanke jag har. För det är inte så att när du tvättar de olika plaggen i samma tvätt att det finns plagg med knappar, spännen eller dyligt som gör märke på dina andre plagg.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
AnneFi
de grå fläckarna har jag endast fått en gång och då hade jag maxat maskinen. Det var alltså tvättmaskinen som typ färgat av sig när plagget drogs mot trumman.
Jag har aldrig någonsin annars varit med om något likande.
har en vanlig elektrolux här och min mamma har en electrolux vascator (kanske lite dyr att köpa)
jag är ganska snål med tvättmedlet och tvättar ofta i 60 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.