Tyresö
Jag kom precis från vårt årliga julbastubad - givetvis med julöl!

Senare i kväll blir det ytterligare ett bastubad - med ännu mer julöl......nu är det verkligen jul!

Hur många följde traditionen i år, med ett julbastubad ?
 
Självklart. Om 5 minuter hoppar jag in.d^_^b
 
Har tagit det årliga badet i bastun idag mitt på dan, igentligen skulle det ha varit igår men orkade inte så det fick bli idag.
Det tog ett tag att elda upp bastun i år det är nämligen 32 grader kallt men det var lika härligt att krypa in i den som alltid.
 
Tyresö
Södåb skrev:
Har tagit det årliga badet i bastun idag mitt på dan, igentligen skulle det ha varit igår men orkade inte så det fick bli idag.
Det tog ett tag att elda upp bastun i år det är nämligen 32 grader kallt men det var lika härligt att krypa in i den som alltid.
Åhh vedeldad bastu.......!

Vilken julupplevelse. Jag kom precis från mitt 2:a julbastubad och då valde vi ångbastu (tylö kombiaggregat 6,8 KW). Just nu skulle vem som helst kunna "skinna" mej på vilken hutlös summa pengar som helst, för en vedeldad bastu.....

Ångbastu är lyx i tillvaron, men en vedeldad bastu är 100 ggr bättre - och dessutom på julafton....... Man blir sentimental bara vid tanken. Jag är rejält avundsjuk på dej, även om det inte är ett dugg synd om mej som fick nöja mej med ett bastubad på förmiddagen och ett ångbastubad på kvällen.

God jul till dej!
 
Har tyvärr ingen bastu längre, men sonen lovade att han skulle bada i eftermiddags :) (han har övertagit vårt förra hus)
 
Trevligt med fler som har en liknande tradition, varje julförmiddag blir det ett bastubad i vedeldad bastu, dock tog det tid att få upp värmen i bastun iår... men bad blev det, dock lite senare än vanligt.

klart den bästa traditionen på julafton man kan ha... :)
 
Bastade också på julafton. Vedeldat, 22 minus, en meter snö. Fick skotta fram skorstenen först efter de senaste tre decimetrarna! Julafton utan bastu är ingen riktig julafton!
 
Vi har också traditionsenligt bastubad men i vårt fall kvällen före julafton.
 
Jag tog mitt på juldagen, timrat o vedeldat
 
Jag byggde det sista igår till min nybyggda bastu inomhus. Harvia el-aggregat och liten, mysig bastu.
Bastade på julafton trots att bara övre laven var monterad. Man fick klättra från en stol! :)
Min plan är att ha en utomhusbastu på gården nån gång i framtiden. En timrad och inte en elpryl i närheten :)
 
Denna vinter har bjudit på sagolösa snöänglar utanför den vedeldad bastun byggd i sommras. I skåne brukar snön vara slaskig óch jordblandad men så icke nu. Pudersnö i halv meters djup. Ute poolen djupfryst dock men vad gör det.
 
I år var första gången som jag startade upp tradionen med ett bastubad på juldagen.

Självklart vedeldat, öl och fin pudersnö utanför stugan. :p
 
har ingen tradition att basta på julafton eftersom jag har andra traditioner att följa den dagen, men snöänglar har jag fullt av på tomten!!! Vintern har ju varit fantastisk för det. Vedeldad bastu utan el trams är det bästa som finns. Har dock upptäckt att de flesta värmeljus inte smälter i kylan. Nån som vet något märke som är bättre när det är kallt? Har ju ingen kamin i förmaket, än :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.