Tyresö skrev:
Hahaha, säg inte det! Jag träffade på många Norrlänningar förra vintern, som jag pumpade betong till. Dom var förvånade över att det kunde snöa ganska rejält i Stockholm. Men givetvis blir ju snömängden inte ens i närheten som i Norrland.

Sen att Norrlänningarna hade mer synpunkter på Stockholmarna än snömängden, är en annan sak....
Bah! I Norrland finns knappt någon snö!!! Var i Kemi (strax öster om Tornio), ca 6-7 dec, där hade de ca 3dm snö, när jag kom hem den 9 dec så hade jag över 1m i trädgården! :O
 
Cujo skrev:
Bah! I Norrland finns knappt någon snö!!! Var i Kemi (strax öster om Tornio), ca 6-7 dec, där hade de ca 3dm snö, när jag kom hem den 9 dec så hade jag över 1m i trädgården! :O
Jag tror det ser annorlunda ut nu... :rolleyes:
 
Snöröjning kan tydligen se lite olika ut var man bor i landet. Men även om det är entrepenörer eller kommunens egna maskiner så är det alltid kommunens ansvar om något går fel, typ staket, häckar mm. Frugans cykel, parkerad i stället på hennes jobb fick en tryckare och det åtgärdades utan kostnad hos cykelhandlaren.

När det gäller trottoarer så är du som fastighetsskötare ansvarig för att röja den (men du är inte skyldig att lägga den snön på din egen tomt) och även sanda vid behov OM det inte råder s.k Norrlandsplogning dvs att kommunen när de plogar gatan kör upp snön på trottoaren. Det brukar oftast finnas kartor på tekniska avdelningen på kommunen som markerar vilka områden detta gäller.

Själv har jag en hörntomt i en 90-graders vinkel, ca 7m tomtgräns mot gatan där förstås uppfarten till carporten finns. Det är naturligtvis inte lätt att köra en plogbil eller lastmaskin i såna vinklar men entrepenören här tog ut svängarna väldigt mycket med påföljd att det blev stora vallar som försvårade infarten för oss. Ringde o mailade, tog kort o skickade, tryckte på för att de skulle ändra sitt sätt att köra. Hör o häpna, det lyckades o nu blir det knappt nån snösträng öht framför uppfarten.

Beträffande egna uppfarten o gångarna till huset tror jag på handkraft :) Du slipper gå på gym o får bra kondition. Ett par bra skyfflar och en snösläde räcker till ca 250 kvm stenläggning. Men jag erkänner att jag sneglat på snöslunga men då hoppas jag att vi kan gå ihop några grannar o köpa en rejäl historia, får försöka bearbeta dem framöver.

Får jag bara lägga till en önskan; alla ni som röjer era trottoarer o uppfarter med sån känsla, lägg gärna lite extra tid på att hålla rent FÖRE o EFTER brevlådan så blir tidningsbud o brevbärare väldigt glada :D

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
entrepenören här tog ut svängarna väldigt mycket med påföljd att det blev stora vallar som försvårade infarten för oss. Ringde o mailade, tog kort o skickade, tryckte på för att de skulle ändra sitt sätt att köra. Hör o häpna, det lyckades o nu blir det knappt nån snösträng öht framför uppfarten.
Helt korrekt av entreprenören. Att med snövall hindra utfart från tomten är egenmäktigt förfarande, har jag läst. Plogbilens snövall får inte heller blockera brevlådan så att brevbäraren får problem.
 
jarlh skrev:
Helt korrekt av entreprenören. Att med snövall hindra utfart från tomten är egenmäktigt förfarande, har jag läst. Plogbilens snövall får inte heller blockera brevlådan så att brevbäraren får problem.
Var står det?
 
jarlh skrev:
Helt korrekt av entreprenören. Att med snövall hindra utfart från tomten är egenmäktigt förfarande, har jag läst. Plogbilens snövall får inte heller blockera brevlådan så att brevbäraren får problem.
Visserlign har den som plogar vissa skyldigheter, men man får ju ta det med lite vett och sans också. Det kan tex inte vara plogbilens ansvar att se till att brevbäraren når brevlådan, eller rättare sagt, det kan det, men det skulle kosta orimligt mycket skattepengar att göra på det viset. De kan ju inte köra hur nära som helst, då är ju risken stor att brevlådan ryker helt och hållet istället och att kliva ut och skotta rent efter sig är då inget jag vill använda min skattepengar till.

Det är ju rätt enkelt att räkna ut hur mycket extra personal det skulle behövas, personal som får tas från pengarna till skola, barnomsorg, äldreomsorg, vägunderhåll mm. Bara att välja, men jag tror inte att snöskottningspartiet skulle få många röster i nästa val när et ställs mot andra kostnader.
 
Här i byn har Posten lyckats få till ett antal s.k. samlingslådor i en del villaområden. De sitter på trottoaren, entrepenören ska egentligen köra upp snön på trottoar (Norrlandsplogning) men gör nog lite försök att hålla undan just vid lådorna. Men med den mängden som kommit får man ändå kliva ur o lägga i post (tidningar läggs i separata lådor vid varje hus). Enstaka ställen finns vänliga villaägare som håller rent framför dessa och sina tidningslådor. Bra jobbat tycker en som kör på natten.

Kjell G
 
Ja, här på Österlen får man banne mig ingen post om plogbilen har täckt till för brevlådan. Skottar man inte för sophämtning sker denna heller inte. Tyvärr har plogbilen - som plogat mycket intensivt faktiskt - inte någon känsla för att inte köra upp drivor framför bebodda hus. I mitt område är 4 av 12 hus åretruntbebodda och det gäller att själv skotta flitigt för att man ska kunna komma ut eller få service.
 
Har man valt att bo i villa så ingår vissa "förpliktelser" och en av dem är att se till att post, sophämtning, mm, kan genomföras. Sedan kan man som villaägare göra det på olika sätt med handkraft, maskin eller t.o.m. inhyrd snöskottning, så här finns valfrihet.
Som några har skrivit redan har man nu fått införa "norrlandsplogning" även här nere i sydsverige när vi nu fått dessa mängder snö.
 
Norrlandsplogning

Vad betyder det mer exakt. Vem vill förklara?
 
kamilenski skrev:
Norrlandsplogning

Vad betyder det mer exakt. Vem vill förklara?
En vild gissning är "Håll undan. Här plogas dä så håll käft och var glad" ;)
 
Att skotta ut snö på gatan är olagligt enligt en artikel jag läste i tidningen. Sen om det verkligen finns en lag är frågan.... På morsans gata finns ett par grannar som gör så. I.o.f. är det radhus med minimala tomter mot gatan, men man kan ju undra varför de skall ploga över huvudtaget om folk skottar tillbaka snön ut på gatan....
I min kommun har man datumparkering, vilket man tycker borde betyda att de skall ploga åt olika sidor varannan dag. Men det verkar inte plogbilarna tycka, och jag bor förstås på sidan som vallen läggs på.
 
Larsa skrev:
Att skotta ut snö på gatan är olagligt enligt en artikel jag läste i tidningen. Sen om det verkligen finns en lag är frågan.... På morsans gata finns ett par grannar som gör så. I.o.f. är det radhus med minimala tomter mot gatan, men man kan ju undra varför de skall ploga över huvudtaget om folk skottar tillbaka snön ut på gatan....
I min kommun har man datumparkering, vilket man tycker borde betyda att de skall ploga åt olika sidor varannan dag. Men det verkar inte plogbilarna tycka, och jag bor förstås på sidan som vallen läggs på.
Gå in på era lokala kommunsidor så ser ni nog texter om detta. I min kommun är det som du säger inte ok att skotta ut snön i vägen. Det var nån idiot som gjort det dock en kväll när jag kom så det var som att köra in i en snövall.....Endel har huvudet i snön onekligen :O
 
kamilenski skrev:
Norrlandsplogning

Vad betyder det mer exakt. Vem vill förklara?
Kommunen beslutar att nyttja gångbana/trottoar för snöupplägg och den behöver inte skottas eller sandas.
 
Bricco skrev:
Gå in på era lokala kommunsidor så ser ni nog texter om detta. I min kommun är det som du säger inte ok att skotta ut snön i vägen. Det var nån idiot som gjort det dock en kväll när jag kom så det var som att köra in i en snövall.....Endel har huvudet i snön onekligen :O
Det är därför snöslunga är så bra då den skickar iväg vallen finfördelad. Det mesta kan man styra mot snövallen på sidorna och en mindre del fördelar man över vägytan, det märks knappast mest som ett tunt puderlager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.