Jag har läst vad ni har skrivit om att låna pengar till husköp. Själv är jag nervös inför att låna 1,5 milj. Jag funderar på att köpa ett hus från 1968 för 3,9 milj. Jag tycker det känns obehagligt att ha lånet hängande över sig resten av livet. Det gäller att kunna sova gott om natten och investera rätt så man har råd att leva med familjen och barnen. Tycker ni jag är onödigt försiktig?
 
Är huset värt 3,9 miljoner och du bara har lån på 1,5 miljoner så borde du kunna sova lugnt om natten...
 
När jag köpte mitt första hus 1995, fick jag en ränta på 11,75%. Det är kanske lite skillnad när man har varit med om så höga räntenivåer. Det är ändå bara nio år sedan!
 
Jag ser ingen andledning till att du behöver oroa dig.Det du lånar får du ju lätt tillbaka vid eventuell försäljning.
 
Charlie skrev:
Ser alla här bara till den ekonomiska aspekten? Jag har haft turen att ha hittat mitt drömhus och det jag ev skulle oroa mig för är att bli tvungen att flytta. Visst, vi har inte lån på mer än ca 50% av marknadsvärdet så den ekonomiska risken är låg men att tvingas sälja skulle vara oerhört trist.
Du har nog kommit nära roten till alla husöpare och husbyggares största fråga.

Allt handlar om risktagning. Du måste bedöma risken i ditt fall. Vad är sannolikheten att du blir tvingad att flytta? Är det värt den risken att få bo i ditt drömhus?

Mycket av det här har lika mycket med livsfilosofi som faktabaserade finansiella frågor att göra. Tror du att du kommer att sova så dåligt bara av oron att möjligen behöva sälja så tror jag du ska hålla dig till att hyra.

Berit
 
För min del handlar det om att ha råd med vissa saker. Jag vill t ex kunna renovera köket och våtutrymmen utan att belåna mig ytterligare. Jag vill också kunna ha råd att resa mm. Jag vill inte bara bo bort mina pengar. Om 5-10 år när räntan har gått upp en del, gäller det att ha råd med det man vill kunna göra. Jag är inte speciellt orolig över att bli tvungen att sälja huset, utan mest över att ej ha råd med det jag vill göra förutom att bo.
 
Jag är inte helt säker, men jag tror att det var 30% 1995. Jag kan ha fel, iallafall så ändrades den omkring denna tid.
 
Ernst>> Vår produktionskostnad med "allt" dvs med iordningsställande av tomt, veranda, markiser mm hamnade till slut på 4,1M. Vi har idag ett lån på 1,9M och marknadsvärdet är bedömt av banken till 3,3M dvs en belåningsgrad på ca 55% av marknadsvärdet.

Vet inte om dessa siffror hjälpte ngt...

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.