Dem kostar inte så mycket så det är värt att testa,bara hoppas du får ordning på prylarna.
 
Nu har jag iofs en Biomatic panna och brännaren där är förmodligen inte konstruerad på samma sätt men jag hade exakt samma problem. Jag plockade ner hela brännaren och det visade sig vara en impeller som slussar ner pellets till skruven som matar fram dem till brännkoppen som slitits så håtratt vingarna på den spruckit. Antar att den då drar tjuvluft som bränner ut pelletsen för tidigt.
Bytte impellern, nu har den gått 2 månader utan stopp.
 
Nej det är inte samma konstruktion på de två.
 
Jaha, nu har jag haft den nya flamvakten liggandes i sitt kuvert några dagar och naturligtvis fungerar brännaren utan problem och har gjort så i princip hela veckan. Är ju bra, men varför i helsike?:)
 
Har en liggandes hemma också,har mätt upp mellan 4.5-5 volt i uppstarten så vid nästa sotning byter jag.
Fast brännaren går klockrent nu (ta i trä).
 
Du kanske har fått en ny pall med pellets. Förra sändningen jag fick var såpass fuktskadad att det inte rasade ner tillräckligt till skruven vilket naturligtvis blev jobbigt med alla driftstopp. Den nya sändningen är bra och inga stopp på 2 veckor. I pelletskaminerna där man ser lågan syns verkligen skillnad på pelletsen, nästan ifrån säck till säck. Detta behöver inte vara fabrikat eller tillverkningsbestämt utan snarare en följd av ett olämpligt lagringsförfarande. Det går inte att bibehålla en jämn kvalitet då pellets tillverkas under sommaren och sedan "får vila" under ett plåttak i 90% rel fuktighet innan den senare paketeras.
 
Igår sotade jag ur pannan och då stannade såklart brännaren igen. Den gillade inte handpåläggningen, så nu är flamvakten bytt och inge problems än så länge. Det var dock lite kallt för gästernas morgondusch imorse; glömt fylla på Pellets. :)
 
Kan meddela för den som ev är intresserad att efter bytet av flamvakten har brännaren gått utan problem.
 
cederbusch skrev:
Jag lyfter den här gamla tråden. Jag har en likadan brännare och har samma problem. Först trodde jag att det var kabeln till givaren på röret där pelletsen ramlar ner som på ngt sätt påverkats, den hade kommit lite ikläm. Men efter någon dag igen så stannade brännaren. Den matar fram pellets. Det ligger inget oförbränt i kammaren. När den stannar räcker det att jag slår av och till strömbrytaren så startar den igen och går en dag kanske. Jag har aldrig sett det såklart, men det verkar som om den kör normalt och sen plötsligt bestämmer sig för att "den här gången ska jag inte tända trots allt pannan blivit kall".

Jag har dock faktiskt tänkt på att den matat fram lite kortare tid nu under drift. Kan det vara så enkelt som att fotocellen bryter för att det brinner för lite? Jag får prova att justera ikväll. Jag hade tänkt ringa återförsäljaren idag men ska nog prova detta först. Blir dyrt att köra elpatronen.
Vi har mer eller mindre exakt samma problem, sedan några dagar tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.