Bor i ett gammalt hus på österlen.
Inte stort, ca 75 kvm nere pluss övervåning med låg takhöjd.
Bra isolerat tak, dragit golv i kök, dubbla ytterväggar med luftspalt.
Har en Panasonic värmepump(kostade 14.000 ink installationen för 4 år sedan så det är väl ingen värsting) samt ved eldade kaminer i varje rum.
Nu när det är vargavinter gäller det att elda annars har vi riktigt kallt inne.
Värmepumpen "når" inte in i vardagsrummet pga liten dörr in där.
Thats it!
Känner att jag måste göra något åt denna situation, vad skulle ni göra?
Sätta in en superstark värmepump? Dra in element och jordvärme?
Är inte miljonär heller tyvärr...
Tacksam för råd/ HH
 
Billigast och enklast är väl att köpa ytterligare en luft-luft-vp till vardagsrummet. En normalvinter på österlen kan säkert vara blåsig, men knappast lufttemperaturer som ligger särskilt ofta under -10 snarare oftare närmare 0:an (vad jag minns från min tid i Skåne).

En mer heltäckande och bättre framtida lösning är ett vatteburet system, drivet av vad du har råd med/har tillgång till, vedpanna, luft/vatten-vp, jordvärme etc...

God Jul!
 
Har du dragit inne så bär man börja med at fixa husets alla lekagen.
 
Ett vattenburet system är alltid det bästa i min värld, sen kan man värma vattnet med "vad man vill" men precis som CarMan skriver, har Du dragiga golv så börja med att åtgärda det. Kanske det Du har räcker om Du får varma sköna golv utan drag?
Jag skulle inte plocka på ännu en ny värmekälla i ditt hus typ en till luft/luft pump, Du har ju redan 2 (fast jag vet inte vad din Panasonicpump är för sort?kanske är en luft/luft?) värmekällor och ju fler man har ju krångligare blir det. Jag skulle satsa pengarna och energin på isolering och tätning av golven först och sen på att börja dra in ett vattenburet system.
 
Vet inte vilken LLVP Ts har. Men dagens kan ge en del värme ner till minus 30 grader.

Jag skulle börja att försöka med:

1. täta det som går att täta.
2. montera värme förflyttare. En billig lösning är en vanlig fläkt från Harald Nyborg som styrs med en strömbrytare. http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=1594&Grp=&n=30100 129 kronor.
Man monterar den i väggen till det utrymmet som är kallt i.
3. Skaffa en LLVP till. I vardagsrummet. Dock en som ger mycket värme ner till 20-30 minus. Bosch EHP 6.0 AA

Har du mer pengar kan man satsa på vattenburet. Men det är en stor investering.
 
Åh, tack snälla Ni vilka bra svar!
Ska göra så i den ordningen!
Måste nog lösa det hela utan vattenburet för de pengarna finns inte just nu i alla fall.
"Kamilenski"- du nämner en Boch, är det en värmepump som tål kallt?
Sitter just nu totalt insnöad från omvärden och har gjort så i två dagar, inte ens traktorerna kommer upp till min gård.
Så nu får jag fira julafton med er ett tag :)))
 
Jag tror inte man kan jämföra dagens pumpar med det som tillverkades för 4 år sen.
Satsa på dessa som klarar sig ner till minus 30.
Bosch som jag nämnde,
Mitstubishi eller Toshiba Ras.
Du hittar mycket om dessa på Internet. Välj nåt med COP över 2 vid minus 15.
 
Tack Kamilenski för ditt bra svar.
Har en panasonic delux inverter 5 kw .
Satte in den för 4 år sedan men känner att den inte har tryck nog att ge värme.
Denna vinter är ju extrem iof.
Nu i julhelgen isade den igen så jag fick tina utedelen med varmvatten...
Ska kolla på de du nämner...Svårt att veta vilka som är bra och inte... :) God jul!
 
Jag skulle satsa på Bosch. Och placerat uteenheten en bra bit i luften. På stativ?
Då blir det lättere att plocka bort isen underifrån.
Och försök rikta den mot solen. Du får mycket högre verkningsgrad vintertid! Många missar det.
Och God Fortsättning!

p.s. Just den Boschen tål Mycket kyla. Arbetar utan problem ner till minus 30.
 
Redigerat:
Har kollat upp Bochen nu och det låter bra :)
Min Panasonic isar igen just nu och min 5åriga dotter kollar på tv med vantar på så det känns ju så där...
Hm.. intressant med vädersträcket-har inte tänkt på det, den jag har nu står i norr och med den blåsten som är nu kanske det inte är konstigt att den isar igen.
Eldar som en galning och har redan beställt fläkten som du rekomenderade som flyttar luften... mkt bra ide´!
Om jag beställer en Bochpump från nätet är det ju rätt ok pris ska bara hitta en installatör som vill ta jobbet att sätta in den också. De är lite kinkiga med sådant här, de vill sälja pumpen själva för att sätta in den.. :/
Tack igen för din hjälp-det uppskattas mkt ska du veta!
 
Det ni missar är att huset kräver mer effekt ju kallare det blir medan en LLVP ger lägre effekt ju kallare det blir. Vid -20 kanske pumpen ger dryga 2 kW (om den inte isar igen). Det räcker inte långt för att värma ett hus...
 
2 pumpar ger mycket mer än en. Har man en COP på 2, är det rena vinsten. Dessutom tvingar den luften att cirkulera. Med fläktar kan man fördela värmen i huset.
 
Jag har kaminer i rummen(en i köket, en i vardagsrummet och en i stora gästrummet så är jag bara hemma så har vi det ok varmt det är på morgonen och när man kommer hem från arbete. Hade det bara varit jag så överlever man men man vill ju inte barnet ska bli blå om näsan för ofta.. :) Denna vinter har jag insett: något måste göras :)
 
#5

Det tycker jag.
Har själv ett mycket dålig isolerat hus på drygga 200kvm som ner till -2 körs med 2 gamla LLVP.
Jag är övertygat att en nyare LLVP kommer att lösa dina problem.

Har 90 mm isolering i ytterväggar och det är inte mycket. För 5 år sen var det mycket värre. Fast det inte varit så kallt. Men att täta gör mycket.

Jag lovar!

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.