Langbein
I ett område har de boende bestämt att få bygga ganska fritt. I mitt område har överhetens tyckare satt en gräns till 150 kvm oavsett en stor tomtstorlek. Har mejlat ett par i Bn utan svar, nu ska det ringas.

Jag kan förstå att de inte vill ha det som i ett industriområde, men om alla grannar är överens bör man få breda ut sig och slippa trappor.

Nån som vet vad höghushysterin har för orsak, så jag måste ha 2-3 våningar istället för en?
 
Annaman skrev:
Nån som vet vad höghushysterin har för orsak, så jag måste ha 2-3 våningar istället för en?
::) Det gynnar trappindustrin! ;D :-[ :-X
 
Du kan inte driva detta vidare om du inte ser till att detaljplanen ändras.....det skall dessvärre mycket till att så sker.....mitt tips om du tycker ytan är för liten är att söka en annan tomt. En generell maxgräns ligger idag på 250 kvm hus samt 50 kvm garage i 1 eller 2 plan.

Din detaljplan verkar snäv om du önskar 1 plan och större än 150 kvm. Observera att byggyta inte är samma som bostadsyta.
 
Langbein
Calle Anka skrev:
Du kan inte driva detta vidare om du inte ser till att detaljplanen ändras.....det skall dessvärre mycket till att så sker.....mitt tips om du tycker ytan är för liten är att söka en annan tomt. En generell maxgräns ligger idag på 250 kvm hus samt 50 kvm garage i 1 eller 2 plan.

Din detaljplan verkar snäv om du önskar 1 plan och större än 150 kvm. Observera att byggyta inte är samma som bostadsyta.
Tyvärr måste man söka en annan kommun, eller en friare del här där vi inte vill bo. 250 har jag inte sett, var är det?
Jag har kollat Djursholm där man bara kör en niondel utan max och Tyresö som även de har % och ibland en maxgräns.
Detaljplan är segt ja men vi har inte bråttom, numera finns Medborgarförslag och det kommer ett val snart :p 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.