Hej!
Har ett 70-talshus med en lite annorlunda konstruerad krypgrund. I botten finns en betongplatta, väggarna är oisolerade, höjden är 170 cm. Utrymmet har av tidigare ägare används som förvaring för oorganiskt material. Inga förhöjda fuktväden är uppmätta.

I sommars när det var 32 C ute hade vi 27 C inne. Nere i krypgrunden var den 18 C. Min fundering är om man på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt kan använda den luften för att kyla huset när det är som värst och hur man i så fall skulle göra. Går det att bara lägga en rör ner som drar upp luften med en el-fläkt och måste man i så fall ha någon form av filter? Eller kan det vara skadligt eller orsaka andra problem som gör att man måste "värmeväxla" luften istället?
 
Drar man upp den kalla krypgrundsluften direkt i huset så kommer i sin tur den varmare och därmed fuktigare uteluften att sugas in i krygprunden. Därmed riskerar du att få fukt i din lite annorlunda "krypgrund". Jag skulle avstå.
 
Tyresö
Ja, det låter inte som en bra idé - även om jag själv har funderat på det. Naturlagarna gör ju att det blir kondens när varm och kall luft möts - och det scenariot vill man inte ha i krypgrunden.
 
Förutom det som redan sagts tror jag inte du hittar så mycket kyla därnere. Om du ska kyla huset behöver du ett rätt bra luftflöde och drar du det genom krypgrunden kommer du nog att värma upp den, och då uteblir kyleffekten.
 
Att köra värmeväxling mellan krypgrund och inomhus (utan att låta någon luft smita mellan) kan i och för sig vara bra, framförallt för att det värmer upp krypgrunden och därmed minskar risken för fuktproblem. Kylan du får in i huset (inte mycket) blir en liten bonus.

De där heta sommardagarna blir det ju lätt hög relativ luftfuktighet i en kall krypgrund.

Jag har dock svårt att tro att det vore värt besväret.
 
Hej!
Tack för svaren. Öka fukten där nere känns lite onödigt. Det får bli kylning av sovrummet med en lös AC tills jag kommer på något bättre.
 
Tyresö
Vi har samma värmeproblem varje sommar och det fungerar faktiskt bra med att bara starta köksfläkten och låta den vara igång hela natten - samtidigt som luftventilerna är öppna i sovrummen. En väldigt billig och enkel lösning.
 
Tyresö

Billigare och enklare att bara öppna fönstren på natten? .
 
Tyresö
Henri skrev:
Tyresö

Billigare och enklare att bara öppna fönstren på natten? .

Här i Stockholmstrakten begås inbrott när ett nattfönster är öppet - oavsett om någon är hemma och sover. Hela förra sommaren kunde vi läsa om sådana inbrott - värst var inbrotten där en ensam kvinna sov och en påtänd pundare bröt sej in och misshandlade kvinnan och stal allt av värde - det läste vi om flera ggr/vecka. Det är så det fungerar i Stockholms-trakten.

Sorgligt, men sant - pundarna "jobbar" dygnet runt. Ett öppet nattfönster runt Stockholm, är som att be om problem. Jag önskar att det inte är så - men så är verkligheten i Stockholm...
 
Problemet i somras var att det var varmt även på natten så att bara öppna fönstret räckte inte. Möjligt att man kan hitta på någon lösning som utnyttjar avdunstning av regnvatten för kylning men då käns det enklare att köpa en ac om de finns några kvar i år dvs :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.