Krilleman
Så länge det finns vatten i slangen kan den aldrig smälta! Värre däremot med skyddsröret...

Onödigt vetande är ju att man kan koka vatten i en öppen eld med en vanlig PET flaska bara den är fylld till max!
 
Har samma problem, hittar inte tillräcvkligt tunna värmekablar/frostvakt för at få in i ytterrören till pex-slangen. Vet någon om det är möjligt att dra in samma typ av värmekabel som används till golvvärme i ytterröret. För en novis i området så inbillar jag mig att det borde gå. Vill ju inte prova utan att veta då el och vatten inte riktigt går ihop, förvisso skall det ju vara torrt i ytterröret. finns någon tanke om detta???
 
Du kommer inte få plats med vattenröret och elledningen i samma rör. Men det går att lägga bredvid eller runt ytterröret.:)
 
Det finns ju värmekabel som man stoppar in i vattenröret. Speciella rörkopplingar krävs. Exempelvis artn 36--3467 på clas ohlson.
 
Jag hade en ispropp i en genomföring där nån idiot inte tyckte det var lönt att isolera röret. Isolering hela vägen under krypgrunden ca 12 meter men en längd av 15 cm tyckte man kunde vara naken...SMART.

Där hade betongen fungerat som en köldbrygga och en propp byggts upp. Fick bila upp en del av muren och sen in med en kupevärmare. Det släppte efter 6 timmar. Nu har jag satt en trådlös termometer där nere för att hålla koll. Kupefläkten ligger kvar så den får dras igång och det kryper neråt igen.
 
Har en liten följdfråga till mitt inlägg ovan:

Jag TROR inte vi har nåt läckage....Testade att stänga alla kranar och kolla manometern vid pumpen. Den gick till 3.1 bar men tog sig sakta sakta ner till 3.0 där den stannade. Satt och väntade ca 20 min men kunde inte se den röra sig alls.
Det bör väl vara lugnt? Kan inte heller se något läckage någonstans men kom sedan på att det går kanske inte att se pga isoleringen osv. Iofs så är ju rören helt blottade vid genomföringen så där kanske man hade kunnat se något..

Är sjukt nojig nu. För visst är det så att kopparrör oftast spricker vid en frysning? =(
 
Rören lär hålla så ta det lugnt, Däremot så bör du hålla koll på kopplingar som du gör nu, speciellt om de är i det kalla området.

/K
 
....... och låt vatnet stå och rinna sen[/QUOTE]

Man ska tänka sej för innan man låter vatten stå och rinna, är avloppet oisolerat är det risk för att avloppet fryser, om man inte spolar mycket eller med varmvatten:D

Jag har använt dammsugaren för att tina rör i rör, pga att det är ett snabbt sätt när man suger in varm rums luft....
 
  • Gilla
RÖMOSSE3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.