Tyresö
Jag undrar hur mycket jobbigare och svårare ert jobb blir att utföra (om det ens går att utföra) när det är kallare än 15 minusgrader.

Själv pumpar jag betong och förutom att JAG står och fryser, så har jag enorma problem om det har varit för lång transportsträcka för betongbilen. Trots att betongen är 40 +grader varm när den lämnar betongfabriken, så kan den vara 0-gradig när den töms i mitt tråg på pumpen.

Är det då första lasset på morgonen, så tar det mindre än 10 sekunder innan betongen har frysit i rören = totalhaveri. Jag har bara råkat ut för det 2 ggr, båda gångerna var förra vintern.

Då är det bara att packa ihop och åka till en betongstation och tina upp och spola ur betongen med varmvatten = ett blött skitigt megajobb.

Därefter är det bara att vänta in fakturorna + deponifakturan på 1:a lasset och 2:a lasset som var på väg = 35.000 kr + moms. I bästa fall slipper jag en straffavgift från kunden pga "avbruten gjutning". 0 kr tjänade jag dom 2 dagarna förra året - däremot fick jag betala 35.000 kr + moms.

Finns det någon mer som har strul på jobbet pga kylan?
 
Jag jobbar ju som truckmek, men sköter även papperspressar i butiker.
För mig är det motorer som inte startar, ventiler i pressar som bränner pga tjock olja, svinkalla verktyg i servicebussen, färgburkarna till gaffeltester som måste värmas upp, sprayburkar med smörjspray som blir oanvändbara, batterier i slagskruvdragare som dör, plast som blir spröd m.m.

och naturligtvis pinan med att vara ute och meka.

Jobbigt blir det. :)
 
Blir bara jobbigt om jag glömt matlådan och måste gå ut och köpa lunch...
 
VP rör och annat som blir "poröst" vid kyle blir ju inte bättre av det, kabel är ju inte så rolig när den är fryst, som tur är så använder jag ju inga vätskor men silicon och latex blir ju lite lustiga så med andra ord, jag håller mig inomhus så mycket det bara går. Rent privat så blir det tungcycklat om man nu tar ut den i kylan.
 
skalman1 skrev:
Jag jobbar ju som truckmek, men sköter även papperspressar i butiker.
För mig är det motorer som inte startar, ventiler i pressar som bränner pga tjock olja, svinkalla verktyg i servicebussen, färgburkarna till gaffeltester som måste värmas upp, sprayburkar med smörjspray som blir oanvändbara, batterier i slagskruvdragare som dör, plast som blir spröd m.m.

och naturligtvis pinan med att vara ute och meka.

Jobbigt blir det. :)
E det därför gafflarna är vitmålade i svetsfogarna på många truckar? Det har jag alltid undrat över.
 
BARRET_ skrev:
E det därför gafflarna är vitmålade i svetsfogarna på många truckar? Det har jag alltid undrat över.
japp.
Man sprayar vit färg vid gaffelhälen, och sedan sprayar man på ett metallpulver.
När man sedan kopplar på en elektomagnet så blir eventuella sprickor mycket tydliga.
 
Milkshaken
För mig är det en pina på det viset att jag står och lassar från ett kylrum,,, och dessutom har jag en dålig vinkel på min lift där den ska möta på kajen... Tunga vagnar med plastlager som fryser i kölden uppför liften....
Sen är ju det mesta så kallt utanför så man kan inte ta i något utan handskar....
Hydraulliften, (ca 20 år gammal) går i slow motion, då det är självtryck nedåt på den....:O

Annars är det gott att ta av sig jackan och sitta i bara t-shirten när jag äntrar hytten.... Väntar någon minut så är det behagligt varmt inne... Och halt är det inte heller, då 15 graders köld biter rätt bra i asfalten/däcken....
Sen är det så himla fint också som nu i fullmånens sken se alla iskristaller som finns i luften när man kör....:)

Både Bu och Bä för mig alltså....
 
Tyresö
Milkshaken skrev:
:O
Annars är det gott att ta av sig jackan och sitta i bara t-shirten när jag äntrar hytten.... Väntar någon minut så är det behagligt varmt inne... Och halt är det inte heller, då 15 graders köld biter rätt bra i asfalten/däcken....
Sen är det så himla fint också som nu i fullmånens sken se alla iskristaller som finns i luften när man kör....:)

Både Bu och Bä för mig alltså....

Jo, det där känner jag igen från när jag körde trailerdragare - det finns inget bättre än när man fick ett "rakt lass" (1 lastning full trailer - 1 lossning hela trailern). När trailern var lastad, då var det verkligen mysigt att veta att man hade 180 mil på 3 dagar framför sej (Trelleborg - Tromsö) innan man behövde lossa. Kan sakna vissa moment av truckerlivet.
 
Jag har det lika eländigt som "byggankan" det blir besvärligt att äta lunch :)
 
Jag tycker det är kallt att gå ut och röka :(
 
Jag har inget jobb att gå till, så jag tar groggen med ut i garaget, för att hålla Camaron och Harleyn sällskap, med drömmar om bättre tider och väder
 
När jag kör snöslungan efter traktorn (röjer en stor isbana) så måste jag ha full värme för kylaren räcker inte riktigt till så där sitter jag i skjortärmarna och folk åker skridskor utanför.

Protte
 
Chef för ett bolag inom fastighetsbranschen men jobbar ochså ute på fältet med allehanda uppgifter. Senast i onsdags så bestämde jag mig för att lämna "kontoret" och ta bort några istappar på en fastighet utmed en vältrafikerad gågata. Hyrde sprillans ny Mercedes med skylift på, 19 meters arbetshöjd.

Tänkte att det bara är tiominuters jobb och byter därför inte om. Full värme i bilen och snabbt upp i korgen och hissa upp, tar bart istapparna och åker ner igen för att flytta fram bilen fyra meter. Då har stödbenen frusit och bilen går inte att flytta, kommer inte in i bilen heller pga stödbenen. Fryser halvt ihjäl mig ute innan reparatör kommer och får stå ute i minus 22 i cirka 1 timme. Inga handskar med mig heller...

I torsdags klädde jag på mig ordentligt och kom in till kontoret och de övriga undrar om jag ska till fjällen redan...
 
God fortsättning.

Jag jobbar som lots och när det blir kallt innebär det en mängd saker som man måste ha i baktanke i yrket.

Den stora knäckfrågan för mig är om isen har lagt sig eller inte.
Om det är isfritt finns det en stor risk att det går vågor på havet vilket gör att både lotsbåt, fartyget man ska borda och framförallt stegen man ska klättra ombord på blir nedisat. Det innebär att man måste vara försiktigare än normalt när man klättrar ombord.

Väl ombord beror det mycket på vilket fartyg man har kommit ombord på. Ett finskt tankfartyg som har, mer eller mindre, samma "isklass" som isbrytarna är självklart mycket behagligare att köra än en gammal rysk flodpråm;-o Det gäller både köregenskaper, som givetvis skiljer som natt och dag, men även utrustning som strålkastare, radar samt inte minst värmesystem. Själva körningen skiljer sig inte mycket vid -15 OM det är isfritt.

Om isen har lagt sig tar allting mycket längre tid! Allt från resan ut med lotsbåten till själva lotsningen ombord på fartyget men framförallt ankomst och avgångar drar ut på tiden. När isen har lagt sig är skillnaden på fartyg ännu mer markant. Det som normalt tar 4 timmar att köra tar fortfarande 4 timmar med ovannämnda tankbåt men kan ta allt från 6 timmar till ett par dygn;-) Om man kör en mindre bra båt gäller det verkligen att se till att man hela tiden letar efter "rätt väg" genom isen för att inte fastna.
Väl inne i hamn gäller det att få fartyget till kaj och det kan ta väldigt lång tid om det är mycket is och "klen" båt.

En positiv sida av det hela är att Stockholms skärgård är väldigt vacker en solig dag med sitt snötäcke och liggande isar, om man lyckas få en körning under de få timmar som man har dagsljus vill säga!
 
Jobbade förra vintern som plåtslagare på ett bygga som var 4 månader försenat.

Ned till 15 minusgrader var inget stööre problem men när kvicksilvret passerat -20 så känner man att det börjar bita i fingrarna på grund av att man måste ha hyfsat tunna handskar så att man kan klara jobbet. Som kallast hade vi -27 men då blev det inte mycket gjort på en dag. Man kanske jobbade 10 minuter per timme effektivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.