Hmm

Nyinstallerad nibe 1145-12 med 500l acctank. Äldre rad-krets och en gs-krets. Huset är ett 1900-tals stenhus som håller på att renoveras. 135kvm BOA. Varför 12kW jo för att kunna dra kulvert till kommande gästbostad mm.

Jag har haft fullt upp med restrerande arbeten och inte ängnat värmepumpen så mycket tid tills idag. Har tyckt att det snurrat på ordentligt på elmätaren trots att VP startats. Kollade idag o tillsatsen låg till på 6KW. Borran är på 200m 12m till´berg o 3m till grundvatten.

Slog av tillsatsen kl 10:45 och kl 18:25 låg kb in på 0,1 och kb ut -7,4.
Ökade då KB pumpen från 50% till 75% vilket fick till följd att det bubblade till i det vita kärlet och kb in sjönk till -0,3 kb ut -4,3. gradmin låg då på -560.
Ute temp -20 grader.
Slog till tillsatsen igen då jag inte än bor i huset.
19:00 låg kb in på -0,9 ut -4,5. gradmin -612 sen lämnade jag huset. Ska kolla läget imorgon.

Den springande punkten är ju: Jag tog en överdimentionerad pump för att den dels skulle klara huset men också kommande uthus. Idag verkar den ju inte ens fixa huset, Till detta ska nämnas att jag inte håller mer än 14 grader i huset!!. :@

Några tips inför morgondagen??
Väl mött
 
Hur mycke energi drar huset när det är så här kallt? (har du uppgft på det från tidigare vintrar?)
Värmer du samma yta som tidigare & till samma tempratur som tidigare ? eller har du gjort nån föendring?
har du kolle på vilken inomhus tempratur du har i alla rum?

Jag skulle komma smutsfiltret på KB, även om det inte hjälper mot ditt problem.
 
Tidigare ägare hade gammal oljebrännare kompletterad med luft-vatten. Huset hade typ nästan ingen isolering då och ständigt kallt. Nu är hela skalet omgjort med ecofiber sprutat i tak och golvbjälklagtjockare takstolar o tjockare bjälklag). Har inte gjort en U-värdesberäkning än men den ska nog vara helt okej(ej dock jämförbar med nybyggeskraven). Idag var det 14 grader på ovanvåning o 12 bottenvåning. Då jag jobbar i huset vill jag inte ha högre temp än 17 grader. Men detta borde ju pumpen klar utan tillsats!. Såg att ditt börvärde låg på 41 jag har svagt för mig att det var inställt på 56 på min VP. Jag ska också kolla lite på kurvorna, kolla delta t på fram o retur värmen. väl mött
 
Min pump jobbar mot väldigt stora radiatorer, inte så vanligt med så låga tempraturer på radiatorer (men vanligt med golvvärme)

Du värmer inge oisolerad källare eller dyrligt?
Går kompressorn åt rätt håll?
 
Det verkar faktiskt som om pumpen suger ur effekten ur borran. Idag klarade den ej att hålla uppe temperaturen i acctanken utan tillsats. in -1,0 ut -5,4. tillsats gick in vid GM -700. delta t på värmen låg på ca 7-8grader. börvärde på 47 grader klima 1. Klima 2( golvslingor) 37grader.

Har en källare, stenväggar där golvet är utgrävt med nytt btg golv 100mm cellplast och en golvslinga. Denna är dock strypt så endast litet flöde går igenom. Om kompressorn går åt rätt håll!? inte en aning men det förutsätter jag. Kan den verkligen gå åt fel håll??
I dagslägen känns det som om jag behöver en borra till...
det blir en kontroll imorgon också...
 
Eftersom du har ett stenhus och temperaturen inne endast är 14 grader så kommer pumpen att de närmsta dygnen ha ett synnerligen styvt jobb med att värma upp många hundra ton sten (jag förutsätter nu att ditt småländska stenhus liknar mitt Gotländska stenhus med 55 cm tjocka väggar).

Har du 15 grader inne i morgon så är du på god väg. Det tar tid. Speciellt om det är -20 ute.
 
det kan nog vara något ditåt... men ändå.. trodde i min enfald att den installationen skulle kunna värma mitt hus o grannarnas. Inte ens varmvattnet är ikopplat :(
 
Du har iallafall för lågt flöde på borran, det ska du åtgärda.
 
En vägg i 55cm tjock homogen betong isolerar lika "bra" som en 1,3cm cellplastskiva gör, åtminstone när det är vindstilla... Hoppas det i alla fall är en luftspalt med få köldbryggor i mitten av stenväggen.
 
Har en Nibe 1145-17 med 1500m slinga intemp på kb har nu sjunkit till 2,2 grader ut temp -3. Detta från 5,7 grader in den 23 okt då jag startade den.Utan att ha något större kunnande så tycker jag att dina kb värden är väldigt låga med tanke på en låg temp inne. Dåligt föde i borran kanske.
 
Josth skrev:
En vägg i 55cm tjock homogen betong isolerar lika "bra" som en 1,3cm cellplastskiva gör, åtminstone när det är vindstilla... Hoppas det i alla fall är en luftspalt med få köldbryggor i mitten av stenväggen.
Gotländska stenhus är byggda av staplade flata kalkastenar. Väggarna är sedan putsade på båda sidor. Det är mao gott om isolerande luft i väggarna mellan stenarna. Så länge putsen är hel är det riktigt hyfsat.

Med trasig puts får man därimot skorstenseffekt inne i väggarna och det blir noll isolering.
 
C
Fråga: Exakt hur ser anläggningen ut? Du pratar först om att den är kopplad till acktank, sen pratar du om börvärden och kurvor. Har du tank och shunt, eller har du flytande kondensering och varmvattenberedare? Eller är det nån omöjlig kombination du har försökt göra som orsakar felet kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.