Milkshaken
Idag brann slungan...Jävlar vad svårsläckt..... Fick ta fram Pulversläckaren......

Nåväl när röken och pulvret lagt sig så tog jag in slungan i garaget för att plocka ned förgasaren och göra rent runt omkring, jag förstod varför den började brinna, det sitter en fjäderbelastad dräneringsnål under flottörhuset, jag kom emot den när jag skulle justera en intilliggande skruv....
Nåväl igen...:)
har fått igång maskinen och den går som aldrig förr,,,, men Avgasröret.. (Eller vad man ska kalla det)
Blir fullständigt glödande i nedre delen, och efter att ha smattrat lite när jag justerade den, så går den riktigt jämt o fint nu, med ett bra klös på toppvarvet....
Men som sagt, den glöder i avgasröret..... Nån som vet hur det påverkar...?
Självklart förstår jag att det inte är så bra om det skulle bli bensinläckage, men vad annat kan skadas? Det är den delen som ligger innanför täckkåpan till Förgasaren och allt....
 
Milkshaken
Ingen?
 
Göran.W
Antingen tänder den för sent eller så är bränsle mängden för mager.
Börja med att kolla bränsle mängden genom att öka bränsle mängden till den går ojämt.
Minska sen bränsle mängden tills den precis börjar gå jämt och vrid sen pyte lite till.
Gör man tvärtom och stryper bränslet till den går illa och sen öppnar till den går bra får den för lite bränsle vilket kan resultera med att motorn överhettar och varm nyper till slut.
Justeringen gör man på full varv.
 
Milkshaken
Tack så mycket för svaren, måste varit för mager blandning, fixad nu iaf.
 
Göran.W
Får jag låna din slunga nu;)
Fenomen snö/is 1x1-trans.gif Tiddec 23, 10:48 → dec 24, 10:48 OmrådeÖsterlen Under det närmaste dynget väntas 20-30 cm nysnö med frisk-hård nordostlig vind Risk för mycket besvärlig drivbildning.
 
Milkshaken
:) Absolut, men du får hämta och lämna den själv. :)
 
Göran.W
Göran.W skrev:
Satt och funderade på att köpa en 2 stegs slunga efter förra vintern men tänkte 2 såna vintrar i rad blir det inte så nu sitter jag med 2 meters drivor och en liten 1 stegs slungaq(;^;)p Har beställt en riktig slunga som jag får okt-nov nästa år:(
Skönt! Då vet vi att nästa vinter kommer att bli väldigt snöfattig:D:D:D
 
Göran.W
Alfredo skrev:
Skönt! Då vet vi att nästa vinter kommer att bli väldigt snöfattig:D:D:D
Det där var ett slag under bältet:D
 
nä men under snödrivan :D
 
Milkshaken
Det var bra att jagfick lära mig att det är för MAGER blandning som utlöser glöden... Har alltid trott det var för FET blandning....
jag vet annar jur man grundinställer, och hur man vrider till fel lägen sen till mitten... men jag har inte rätta känslan för det helt enkelt, förmodligen har jag för bråttom och inte låter förgasaren ställa om sig.....
jaja,,, tack som sagt för svaret Göran W.
 
Göran.W
Det är lätt hänt att man får det för magert för man strävar ju alltid att få saker så snålt som möjligt.
Anledningen till att det glöder när det är för magert är att bränslet till viss del även kyler motorn.
Nu är det kaos i mina hem trakter.
http://www.ystadsallehanda.se/tomelilla/article1336598/Vag-11-helt-avstangd.html
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1336771/Inga-tag-och-bussar-osterut.html
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1336859/Mindre-vagar-soder-om-Osterlen-stangs.html
Just nu är väl det ända vetiga fordonet här detta
http://www.youtube.com/watch?v=-Vx369nR9HQ&playnext=1&list=PL47C8AEF814A25766&index=4 d^_^b
 
Milkshaken
Ursäkta min stavning förrut... skrev på min Iphone när jag körde lastbilen.... Ja det är grymt hos er denna vinter...
Så har vi det på nordöstra Kalmar Län varje vinter ... så och i år.... Våra vallar är dubbelt så höga som biltaken.... Folk ser inte varann...
Inatt var jag åt Småländska höglandet och körde med lastbilen, det var jättefint.... Nästan helt bar asfalt och lite lite blåst bara.... Lider med er där nere som inte har det LÄ som vi har här....
 
Milkshaken
Kom hem förrut och skulle slunga.... Ja det gick bra tills slungan blev varm, sen bara vill den dö.... Drar igång den, får faktiskt chokea, för att den ska starta igen... Alltså för lite soppa som rinner fram....
Ponera att det har kommit mycket skum över delarna,,, vad kan sabbas så det stannar just när den blivit varm?

Lönar det sig att plocka ned allt, även kåpor över brytare oc tändspole? kan pulvret ha kommit in till det och orsakat nåt?
Jag fick idag inte heller upp fullt varv på slungan, testade att justera lite, men ingen skillnad....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.