Thomas59 skrev:
Nu blir jag lite nyfiken. Vad menar du? Kan du ge något exempel eller utveckla ditt påstående?
Påminn mig efter nyår. Just nu är mina böcker nedpackade. :S
 
Jag tror att Nyfiken har rätt. Om det t ex finns skadedjur i ett hus och det inte finns anledning att tro att det finns skadedjur så lär det vara ett dolt fel även om det visar sig att det skulle ha räckt att lossa en golvlist utan förstörande åtgärder för att hitta felet. Just eftersom det inte fanns anledning att tro att felet fanns och för att borttagendet av golvlisten inte var en normal åtgärd i en besiktning i detta hypotetiska fall.
 
Kanske, kruxet är ju vad rättspraxis säger.
För att rekvisit i det exemplet ens skall vara tillämpbart så måste det röra sig om ett nytt hus, är det äldre så kan man som sagt räkna med vad som helst.

/Kent
 
Det finns många äldre hus som är i utmärkt skick och som blivit väl underhållna.

Åldern är i sig ovidkommande, det är skick och pris som är det avgörande.

Jämför t ex en liten sommarstuga från 80-talet som är utbyggd flera gånger av amatörer med en välbyggd kåk från 30-talet som blivit tilläggsisolerad i både väggar och tak av en seriös firma.
 
Tyresö
Thomas59 skrev:
Nu blir jag lite nyfiken. Vad menar du? Kan du ge något exempel eller utveckla ditt påstående?

Ett vanligt dolt fel är när byggjobbarna har gjort rent verktyg (målarpenslar, putsslevar etc) och resterna sitter i avloppet som gör att avloppet sätts igen med jämna mellanrum.

Jag vet att det även förekommer betongare som har glömt täcka för och skydda änden på avloppsrören, och det räcker att det stänker i 1 dl betong under gjutningen, för att avloppet ska få en kraftigt försämrad funktion.
 
injonil>Det där köper jag inte, t ex så skulle det med resonemanget vara ok att köpa ett hus med putsad cellplast direkt mot stommen bara för att det är gjort av Skanska m fl? Varför byter de isåfall ut de fasaderna i Lund, Lomma, Hbg, osv just nu?
Det är en total vansinneskonstruktion men var ok då den gjordes för en 10-15 år sen.

Egentligen rätt märkligt att de inte fattade bättre men men.

Men kontentan av mitt inlägg är att man kan inte lita på något när det gäller hus och att man måste ha koll på vad som var standard då. Med äldre hus är det svårt att få samma energiekonomi som i nya och med renoveringar etc så är det svårt att få det att gå ihop i många fall.
Sen gillar jag äldre hus men man skall vara medveten om att det är svårt att få det lönsamt jämfört med att bygga nytt.

/Kent
 
Det hela handlar om vad man bör förvänta sig av ett hus. Vad jag menar är att man kan förvänta sig att ett gammalt hus är utan fel om det är ett i grunden välbyggt hus som är väl underhållet medan man inte kan förvänta sig detsamma av ett nyare hus med sämre förutsättningar, som i mitt exempel ovan.
 
Jag vet detta av egen erfarenhet. Jag köpte ett fint hus från 30-talet som är fullt friskt i alla avseeden och väl underhållet. Det är även tilläggsisolerat i både väggar och tak så därför kan jag förvänta mig att huset är i gott skick. Badrummet var dock icke-fackmannamässigt utfört vilket inte gick att upptäcka vid en besiktning och dolda-fel-försäkringsbolaget som säljaren hade tog på sig att ersätta. Säljaren försökte dock i ett tidigt skede komma undan genom att hävda att huset var gammalt och att man kan förvänta sig vissa brister, men så lätt är det inte!
 
injonil skrev:
Det är även tilläggsisolerat i både väggar och tak så därför kan jag förvänta mig att huset är i gott skick.
Vad har tilläggsisoleringen med husets övriga skick att göra?
 
Man har gjort ingrepp, framför allt när taket tilläggsisolerades, som inneburit att husets stomme kunnat kontrolleras. Hade takstolar etc varit varit skadade hade detta upptäckts.
 
Och jag anser att man kan inte förvänta sig något av ett äldre hus ens om saker är gjorda av de mest väletablerade företagen utan man måste själv göra en undersökning.

Det gäller nybyggen med, jag är liksom inte imponerad (förutom i en del fall) när jag är ute och jobbar.
Trist men sant.

Skall fortsätta lite... Det man har "väletablerade" företag för är för att de garanterat är försäkrade, det trista är bara att de större har rätt jäkliga jurister med :(
Så nej, inte ens jag vet vart man som konsument skall vända sig om man vill vara säker. Och innan nån frågar så ja, jag känner några men de har med mer än fullt upp så nej (.)

/K
 
Redigerat:
Jodå, visst kan det vara så! Men nu gällde frågan den juridiska aspekten på dolda fel och där är det inte så att åldern på huset automatiskt gör att dolda fel ej blir tillämpbara.
 
Jo!

Med åldre hus så är det alltid en del ombyggnader och renoveringar så det gör att köparen måste vara mycket mer uppmärksam.
Och är det inte ombyggt så så är det garanterat en del saker som bör uppgraderas, såsom t ex el.
Så nej, det är i princip omöjligt att åberopa dolt fel på ett äldre hus t ex från 30-40 talet.

Skall vi prata "dolda fel" så kan man börja på 1990 och framåt... Dvs hyfsat nybyggda hus där man inte förväntar sig allt för stora överraskningar. Dock kan jag garantera att man hittar fel ändå, tro mig, jag springer runt i en hel del hus dagligen och det är få som jag är impad av. De som jag imponeras av säger jag det med och det uppskattas.

/Kent
 
Tyresö
Jag skulle nog vilja påstå att hus - eller renoveringar, som är äldre än 10 år.......då har garantitiden gått ut och då är jag inte så säker på att man kan kalla det för ett "dolt fel" om det uppstår efter garantitiden.

Jag bara gissar - men alla vet ju hur bortmotad man blir när garantitiden gått ut.
 
Tyresö skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att hus - eller renoveringar, som är äldre än 10 år.......då har garantitiden gått ut och då är jag inte så säker på att man kan kalla det för ett "dolt fel" om det uppstår efter garantitiden.
Som säljare har man ju bara ansvaret för dolda fel i 10 år. Därefter blir frågan mer av akademisk art.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.