Nu hade jag 52 grader i framledning och 38 i retur i huvudledningen in i huset, känns som jag kan sänka framledningen lite trots att flödet kommer öka lite då.

Det känns onödigt varmt och ger stora förluster i kulverten fram mm, tror ni inte de?
 
Så frågan är om det är bättre att köra 45/35 tillopp retur så man får kallare retur men högre flöde, eller 52/38 som nu, lite mindre flöde och högre deltaT?
 
Om vi skulle ta och prata lite regler & värmeteknik nu.
Den dimensionerande erforderliga effekten för att värma ett normalisolerat bostadsutrymme brukar vara 50-80W/m2, detta är vad radiatorena ska tillföra. Temperaturfallet över radiatorerna bestäms sedan av radiatorns area som normalt är beräknad antingen för 80/60 eller 50/30 (fram/retur vid max effektuttag). Energimässigt spelar detta ingen roll utan det har mer att göra med vilket uppvärmningsmedia man har, värmepunpsanläggningar ska alltid dim. för så låg framledning som möjligt eftersom de fungerar bäst då.

Reglersystemets inställningar består grovt sett av 2 saker, kurvlutning och parallellförskjutning.
Kurvan ska vara så injusterad så att du har samma innetemp oavsett om det är över eller under 0 ute. Blir det varmare inne när det blir kallare ute så har du för brant kurva och vice versa.
Parallelförskjutningen används för att justera innetemp till den du vill ha.
 
om man har rumstermostater behöver man bara sätta en hög kurva som alltid klara uteklimatet. om an vill gå djupare på det så är det värre än du beskriver.

ska man ha låg temp sekundärt för att minska förluster eller högt delta T om man ha dåligt kalibrerade tempsensorer mm, vad klarar ditt system mm.

hur får du ut full effekt ur dina värmekällor mm. men i slutändan tror jag det rör sig om max en tusing på ett år då man betalar för den förbrukning man behöver om inget i installationen är fel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.