Ritat köket själva och köpt hos IKEA?
 
Vi gjorde samma sak i vår lägenhet. Vi satte en väldigt tunn list runt dörren och orkade inte göra någonting åt det förrän det var dags att sälja och då gick vi till en snickare som fick kapa lådfronterna.
 
Går det inte att byta från lådor till skåp? Inte optimalt men mer användbart.
 
Flytta lådfronterna åt hö med justeringsskruvar o även intilliggande lucka. 2 mm till godo får ni. Spackla och tapetsera över karmens del o vägg. Det blir ok.
 
Milkshaken
Sailorman har en poäng där..... Finns ju skåp med lådinsatser i istället för hyllor.
Högerhäng isf luckan...
 
Milkshaken skrev:
Sailorman har en poäng där..... Finns ju skåp med lådinsatser i istället för hyllor.
Högerhäng isf luckan...
Det går ju även att ha en lucka vänsterhängd då den oftast öppnar i liv med stommen och handtaget tar ju inte i väggen heller då det kommer ut i dörrhålet...
 
Varför inte ta bort stommen, köpa en ny, smalare, och få ett funktionellt kök, och fint hem? Tycker du verkar angripa problemet från fel håll. Problemet är ju köket som är fel, inte huset eller dörkarmen.

Alternativt som några sagt, att såga av ett par centimeter av lådorna, och sätta en passbit där.
 
Totte_S
Fullt med tips - jag röstar helt klart på att minska bredden på lådhurtsen, och gärna överskåpet samtidigt eftersom det är samma fel där. Det är mycket roligare att veta att det är rätt.

Jag lät ett snickeri kapa ner ett överskåp på höjden med 18mm, dvs stomtjockleken. De tog ca 700 spänn för att kapa om stommen och luckan och lacka om luckan. Inte farligt för att få det rätt.
 
Jag har gjort foderlösa dörrar, vi gipsade öppningen tightare än vanligt, kanske 7mm runt om karmen, vi gipsade även smygen och satte hörnlister, sen spacklades och målades allt, vi monterade karmen och avslutade med en vit fog.
 
  • DSC00259 (Small).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
Paul-Staffanstorp skrev:
Det går ju även att ha en lucka vänsterhängd då den oftast öppnar i liv med stommen och handtaget tar ju inte i väggen heller då det kommer ut i dörrhålet...
jajamen Staffan, men jag tror att den luckan kommer ta i mot den lilla väggytan som finns.... Kommer bli ett fult märke där såsmåningom..... allt fjädrar ju lite....
 
Milkshaken
Annars, det ser ut att vara en 40 hurts,,, gå ned till 35 och sätt en passbit resten.....
 
Skjutdörr?
 
Om möjligt ta bort karmen och byt ut mot en tunnare karm. Spackla in metallhörn runt det gamla hörnen och möt upp mot karmen. Därefter spacklar ni in metallhörnen och slipar och målar så blir det en snygg lösning utan foder där lådorna löper.
 
jerk skrev:
Om möjligt ta bort karmen och byt ut mot en tunnare karm. Spackla in metallhörn runt det gamla hörnen och möt upp mot karmen. Därefter spacklar ni in metallhörnen och slipar och målar så blir det en snygg lösning utan foder där lådorna löper.
Det är säkert all julmat som fått min hjärna att bli mer trög än vanligt...men, hur menar du ?

mvh/ Ronis
 
Vi har inga foder i vårat hus utan jag har monterat fast metallhörn som finns för gipsade väggar. Vi kom på det lite sent och det blev endast tre av alla dörrar som fick just denna typ av montering. Jag lät hörnet på metallvinkeln möta upp karmen och genom att fylla mellanrummet mellan väggen och karmen med gipsspackel och sedan trycka dit mettallhörnet så blev det som på bilden.

Metallhörnet har en rundell i hörnet som ger ett mjukt hörn. Hela den fick vara synlig vilket ger en höjd skillnad på ca 3 mm. Om det inte finns den möjligheten heller så är det bara att trycka in den lite till vid monteringen. Man måste dock vara noga med att rundeln är den högsta punkten annars blir delar av metallskenan synlig när man börjar slipa efter att man spacklat. PL400 använda jag för att limma metallskenan mot väggen och fodret. Man skall ha i åtanke att detta är en efterkonstruktion och man måste vara noga med att dörren sitter som den skall i karmen då möjligheten att ändra karmens läge blir begränsat.:)
 
  • bild-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.