hejsan jag me familj har blivit intresserade av briljanten vill bara veta om nån har nåt ungefärligt slut pris på det å kan man inte få allt byggt från grund till färdigt alltså vi betalar FH står för all kontakt jag har eget företag i målerioch plattsättning å hinner inte fixa själv
 
Jag har inga priser att förmedla men vill ge dig min bild av Fiskarheden. Vi tyckte också om deras hus och såklart priserna på byggsatserna, vi träffade en säljare vid två eller tre tillfällen både hos oss och på den tomt vi ska bebygga och fick priser allteftersom vad det kunde tänkas kosta förutom grund. Prismässigt så kan jag säga att vi jämförde dem med bla Trivselhus, och Fiskarheden blev faktiskt dyrare totalt, dessutom var det väldigt mycket tillval för att få samma standard som TH vilket resulterade i ett ännu högre pris såklart.
Efter vårt sista möte som var på över två timmar hemma hos oss då säljaren gick igenom alla tillvalen och efterlämnade sig en hög på drugt halvmetern med kataloger så skulle han återkomma med en offert. Detta var i somras och han har fortfarande inte hört av sig...

Min slutsats blev att Fiskareheden ska man bara bygga om man kan ägna mycket tid åt detta projekt själv och inte genom helentreprenad eller dylikt, för då blir de lika dyra som alla andra husleverantörer.

Sen säger ju inte det att de inte passar er ändå om ni verkligen vill ha deras hus. Ring dem och be att få träffa dem för offerter.
 
Tack för svaret det e planlösningen som vi tittar först efter vi har 5 barn så vi behöver 6 sov rum funkar då vi tar bort ett badrum gör ett större badrum har kollat ä-h regin funkar me men då kan man inte förlänga v rummet vi vill nog ha lite större vrum.har du tips på hus tillverkare med bra priser runt 2,2uppsat nyckelfärdigt me grund ja allt klart utan tomt.
 
Smålandsvillan, Villa Nybro, eller Villa Visingsö, det är stort nog skulle jag tro 195kvm och det jag först kommer att tänka på. Ni kan göra övervåningen hur ni vill med rätt antal rum för er.

Det har nog en prislapp däromkring efter att ha lagt till grund, tillval och inredd övervåning. Fiskarheden tror jag blir betydligt dyrare om du inte gör något själv skulle jag tro.

Då är det Ä-H, Smålandsvillan och Björkliden som är lite billigare kvar primärt som jag kommer att tänka på, och av dessa skulle jag nog välja Björklidenhus och Smålandsvillan före Älvsbyhus.
 
Som ovanstående skriver så är Villa Visingsö från Smålandsvillan ett hett tips.
Vi bygger själva detta, vi har 4 barn och två stora hundar.
Huset blir som sagt på 195 m2 med inredd övervåning i priset.
Prislappen landar på 3 mille inkl grund, tomt (ca 1/2 mille), garage 40m2 (+grund), inredd övervåning, ....ja inklusive ALLT! (t.o.m en ny infartsväg på 40 meter)
Med SMV har vi en totalentreprenad och har intelyft ett finger. Med Fiskarheden hade det jobbet landat extremt mycket mer på oss, och efter alla kontakter på Fiskarheden så va intresset konstant svalt från dem, lite halv-lojt.
Jobbar själv i branschen och reser massor och har absolut inte tiden/möjligheten att dra i en entreprenad själv eller göra massa jobb själv.
Vi är supernöjda med SMV än så länge.
Huset kommer om en vecka :D

MVH
Peter
 
ja vi kolla visingsö men vi e inte så förtjusta i hus med övervåning vi har båda vuxit upp med allt oljud från övervåningar.så vi sattsar på fhv briljanten med egen planlösning har kontakt med en byggskola som ska få lite jobb kommer undan med en hel del pengar på så sätt blir det även en lgh på cypern som kommer att kunna hyras ut.jag e tacksam för alla svar.
 
Mmm, för och nackdelar. I ett enplan så blir det lätt ljud överallt istället med ungar på samma våning, även om du slipper den typen av klampande ljud du kanske tänker på.

Rent husmässigt hade jag väl dock också valt Briljanten, det är ett roligare hus och bra planlösning redan i grunden tycker jag med tydlig föräldradel.

Men hoppas du kommer undan så mycket billigare som du räknar med, och underskatta inte din egna inblandning med tanke på FH olika entreprenaddelar om du ska ta bort vissa och anordna själv via byggskola etc.

Jag hade räknat noga många ggr, med allt som behövs i tillval när det gäller Fiskarheden, och att det är lösvirke.
Vi räknade på ett Näktergalen, och det hade nog inte stannat under 2.5-2.6 miljoner (exkl. tomt o.s.v) färdigt med tillval som man förväntar sig i ett nytt hus.

Lycka till!
 
Vi bygger med Fiskarhedenvillan nu. Vi ska flytta in den 8:e januari (men då kommer bara ett sovrum, 1 badrum, kök och vardagsrum att vara klara). Vår erfarenhet är både positiv och negativ. Det positiva är att jag inte tror att vi inte hade kunnat få samma hus till samma pris med ett annat företag. Detta då avdragen för olika moment är mindre hos NF-leverantörer än vad påslagen för samma moment är hos fiskarhedenvillan. Vi har således jobbat väldigt hårt själva med huset. Mer positivt är att vi har stenkoll på hur huset är byggt.

Det negativa är att det verkar vara dålig organisation. Det saknas saker i leveranserna. De utlovade monteringsanvisningarna är (om de överhuvudtaget finns) skrivna för yrkespersoner och inte för oss. En leveranstid kan stå på ett papper och en annan på ett annat papper. Köksritningen var med 100 cm mellan köksö och spis vilket vi inte märkte förrän innerväggarna var uppe. Detta gjorde att vi fick förlänga en halvvägg som köksön skulle stå mot på egen hand för att den skulle få plats. osv osv med liknande saker. Riktigt irriterande är det att vi inte fått ha någon direktkontakt med de som ritar husen. Vi har haft en egen ritning med deras yttermått och all konversation har gått genom säljaren istället för att de ringt upp oss för att diskutera olika saker elelr komma med input.

Totalt sett så kommer vi vara väldigt nöjda med huset när vi är klara. Vi har kunnat få bra pris genom att ta in mycket offertar, göra mycket själva samt köpa t.ex. badrumsmöbler på utförsäljning, bänkskiva från en leverantör med bra priser, granit till hallgolvet från ett annat ställe vi hittat till bra priser o.s.v.

Sjukt mycket arbete samtidigt som vi båda jobbar mycket övertid och har ca en timmes resväg enkel resa till jobbet samt ca en timme till huset vi bygger. Vi har också en 2-årig dotter så vi har varit väldigt beroende av att mormor och farmor passar henne en dag var varannan helg.

Som tur är så har jag väldigt flexibla arbetstider och har bara 25 min till byggplatsen så jag har kunnat åka dit i princip när jag velat för att ta emot leveranser och möta hantverkare. Min sambo har å andra sidan väldigt oflexibla arbetstider så jag har även varit ansvarig för 9 av 10 hämta och lämningar på dagis varje vecka. Så visst går det även om man jobbar mycket men det är tufft och vi har båda två fått magsår nu på hösten (lindrigt för mig som tur var, gick över direkt jag fick medicin). Tur också att jag har en förstående chef när jag helt plötsligt börjat gråta på jobbat mest bara för att jag varit så trött.

Vi börjar nu se ljuset i tunneln och även om det varit skitjobbigt så är det inte jobbigare än vad jag hade förväntat mig. Men om du kan tänka dig att göra en del själv och ha stomrest så skulle jag rekommendera att du även kollar på Villa Varm. De kostar lite mer men ska tydligen vara riktigt bra att ha att göra med. En bekants föräldrar byggde med dom för 10 år sedan och de är fortfarande stormförtjusta.
 
tjena byggankan vilken story efter strulet med fiskarheden kan du ändå rekomendera FH eller ska man ge upp dom å leta efter nån som kan bygga deras hus,annan tillverkare av lösvirke.vi älskar våran briljanten planlösning samt huset känns modernare än många andra.jo jag har hört att man måste jobba mycket själv med deras hus men om dom strular får dom ju ge en riktigt bra ersättning verkar funka om man tar all entrepenad från dom.de gäller å va hård fr början så dom inte vågar lata sig.hur funkar de kan man vända sig till olika kontor för att på så sätt slå ut dom olika säljarna vissa tillverkare säger att man måste vända sig till deras kolega på orten man ska bygga verkar korkat av dom eller har dom kollektiv provetion.tänkte skicka brev me min planlösning för pris till olika kontor tror du d funkar de funkar ju på banker å utanför storstäderna ger dom både bättre ränta och att topplånet hamna på 15% istället för 25%.man får va iskall verkar det som när det gäller FH.lycka till med hälsa,hus å barn snart kan ni säkert kopla av å njuta
 
Det har ju varit positiva saker också. Som jag tidigare skrev så kommer vi i slutändan att få ett väldigt bra hus till ett väldigt bra hus. Vi har stenkoll på hur allt är byggt och har själva kunna bestämma precis allt. Säljaren har också varit bra. Ibland lite virrig men har alltid ställt upp när vi behöver hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.