Skrapade bort lite färg på vad jag trodde var en rörspis, men under flera lager färg fanns en glaserad yta som kakel. Glansig och gulaktig, mycket finare än den matta typ kalkfärgsytan som är nu. Antar att det är en kakelugn.

Jag körde på en stund med värmepistol och färgskrapa men kom på att skrapans blad kanske repar emaljytan. All färg försvinner inte heller och måste slipas eller poleras bort.

Är det någon som har tips eller erfarenhet om hur jag tar bort färgen på bästa skonsammaste sätt?
 
  • IMG_1169.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0158.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
allt beror ju på vad det är för färg som sitter på. Skulle prova försiktigt med avkalkningsmedel, ättika, citronsyra på något ställe som inte syns ( inte framsidan). Eller ta några flagg och försök först lösa upp det med sura medel - så hittar du bästa medel genom att testa i liten skala först :).

Är det plastfärg så kan man smeta på en tungflyttande brunsåpa och täcka över med plastfolje och låta det verka i några timmar, över natten. Mjuknar det upp och färgsiktet kan dras av som tapet så är det bara att fortsätta.
Undvik mekanisk rensning!
gaia
 
Rörspisar brukar inte vara så ornamenterade. Det är sannolikt en äldre kakelugn. Den gula färgen talar även för det. Äldre kakelugnar som inte är gjorda i de stora fabrikerna har lite skörare och glasyren är allt annat än stenhård så jag håller med Gaia, absolut ingen mekanisk rensning. När ugnen är rengjord är det lätt att göra kosmetisk retusch med oljefärg och dammarlösning/fernissa.

Den ovala krokanen i mitten känns främmande så bli inte förvånad om den är i ett helt annat material, den hör nog inte alls ihop med kakelugnen tror jag.
 
Tack för bra råd!
Ska testa med kemisk färgborttagning. Tror en del kakel är i dåligt skick kanske därför den målades.
En pastor bodde i huset runt förra sekelskiftet, kanske han som beställde dekorationen på framsidan.
 
Det ser ut som du har en gammal hantverksugn. Glasyren på en sådan är skör, som gafsan skriver. Kontakta en kakelsugnsmakare för tips om hur du ska gå tillväga. Vill du prova dig fram själv, så ska du kanske börja med fotkaklen, de brukar vara oglaserade på hantverksugnar (de målades istället) och är alltså mindre känsliga.
 
Med hantverkarugn menar du en ej fabrikstillverkad ugn antar jag?
Ska börja med restaureringen av ugnen efter nyår.
 
Vilket spännande projekt! Vi får väl följa med på färden? :)
 
Vad fin! Vad föreställer den runda grejimojen på framsidan? Hur hög är spisen, det ser ut att vara rätt lågt i tak?
 
TorpSara skrev:
Vilket spännande projekt! Vi får väl följa med på färden? :)
Ja jag hoppas kunna återställa ugnen i sånär ursprungs skick som möjligt.

Detta är ett litet projekt i det stora hela, jag håller på att restaurera två hus på ca 150kvm styck. Det ena är från mitten av 1800, det andra från tidigt 1900-tal.

Det äldsta beräknas vara "klart" till sommaren, det andra kanske till sommaren 2012.

Otroligt intressant projekt! Känns som att skattleta på ett gammalt vrak borde göra. :D
 
Wagner skrev:
Vad fin! Vad föreställer den runda grejimojen på framsidan? Hur hög är spisen, det ser ut att vara rätt lågt i tak?
Något ikonliknande, en ängel som håller i ngt instrument el pilbåge kanske.

Takhöjden i det rummet är bara 190cm, lite halvjobbigt att arbeta i för mig som är 200cm!
 
johanpost skrev:
Något ikonliknande, en ängel som håller i ngt instrument el pilbåge kanske.

Takhöjden i det rummet är bara 190cm, lite halvjobbigt att arbeta i för mig som är 200cm!
Låter vackert, då förstår jag varför du misstänkte pastorn för att ha satt dit den!

Ja, det verkar jobbigt, inte så skönt för ryggen kan jag tänka mig... Men du slipper i alla fall klättra på stegar, alltid något!:p

Hur kommer det sig att du ger dig på två gamla hus på en gång? Vad ska du göra med dem sedan?
 
Wagner skrev:
Hur kommer det sig att du ger dig på två gamla hus på en gång? Vad ska du göra med dem sedan?
Husen ligger på samma fastighet, men jag tänkte restaurera dem en i taget.

De är inte på något sätt fallfärdiga men lite eftersatta.
Det ena är ett hyreshus i två våningar med fyra lägenheter. I ett av rummen i en av lägenheterna står den här ugnen.
Lägenheterna ska hyras ut veckovis under sommaren och till studenter resterande tid.

Detta hus har vi jobbat på utvändigt sen augusti. Syllen är bytt runtom, ny panel, nya blandat med gamla renoverade fönster, delvis nytt tak o avvattnings system, slangar dragna i ena skorstenen, målning mm mm
Nu kör vi på inomhus med lägenheterna. Tilläggsisolering i väggarna och på vinden, nya kök o badrum, restaurering av golv väggar o tak. Fix med kakelugnar och kaminer.

Det andra huset är en villa i två plan med mest "småfix". Glasverandan ska restaureras, ett par kakelugnar ska sättas upp, delvis ny panel och målning till att börja med.

En del av undervåningen på detta hus ska användas som verksamhetslokal, vad är inte helt bestämt ännu så det låter jag vara osagt. Resten av huset blir vårt sommarboende.

Trädgården mellan husen är fantastisk med rosor, syrener, schersminer, liljor, pioner, vallmo, ett uråldrigt jättevackert äppelträd som ger kilovis med äpplen varje år och mycket annat grönt som blommar :). Tomten ska pimpas lite med bla murad grill, spabad, lounge och matplats.

Blev visst lite lång utläggning här men kanske fick du svar i alla fall. :)
 
johanpost skrev:
Husen...
Oj, då har du att göra, lycka till med resten av fixandet! Låter som ett jättehärligt ställe!d^_^b
Du kanske skulle starta en tråd om husen också?

En sådan trädgård skulle jag vilja ha!
 
Vilken häftig överraskning, håll oss gärna uppdaterade...
 
Wagner skrev:
Oj, då har du att göra, lycka till med resten av fixandet! Låter som ett jättehärligt ställe!d^_^b
Du kanske skulle starta en tråd om husen också?

En sådan trädgård skulle jag vilja ha!
Tack! Ja det är mycket, är helt inne i det nu och måste hålla deadline för hyreshuset som är maj 2011.

Skulle vara kul att ta sig tid att starta en tråd om projektet, fotodokumenterar det mesta i alla fall de stora momenten, och har ca 400 bilder än så länge.

Det om pastorn var lite kul. Jag hittade bland mycket annat kul en gammal typ koffert på vinden med brev och tidningar när jag röjde för nya isoleringen. Breven låg tillbakastoppade i sina kuvert med frimärke kvar mkt välbevarade, adresserade till pastor O Rundbäck.

Har läst en del av breven skrivna av personer i olika situationer som velat lätta sitt hjärta för pastorn. Jag satt där på vinn o fantiserade om när o hur pastorn bodde i huset...fascinerande läsning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.