ErikGab skrev:
Har aggregatet en kondensvattenavrinning? Nej tror inte det, då skulle det nog inte rinna in i huset.
Har du fritt flöde i den? Ja
Hmmm... Hur kan du veta att du har fritt flöde i kondensavrinningen om du inte tror att du har någon?
 
syftade på att det är fritt flöde i luftsystemet
 
Om FTX:n är från '80 så lär den inte vara utrustad med roterande växlare, och då kan jag satsa högerarmen på att det sitter en plattvärmeväxlare i aggregatet. Och då finns en kondensavrinning.

Kika i bruksanvisningen eller montageanvisningen. Där framgår var kondensavrinningen sitter. Vintertid producerar en FTX med plattis litervis med vatten per dygn.

Om det blir täppt i denna slang, eller i anslutningen till växlaren, så blir det kaos i aggregatet. Vatten kan följa med luften in eller ut, vatten lägger sig på botten och tar första bästa väg nedåt.
 
Mitt Husqvarna Reginair från 1981 har kondensavrinning.
 
är filterna rena ?
 
Hur har det gått? Låter inte alls trevligt. Hoppas du har identifierat problemet och åtgärdat.
 
Jag trodde att det slutat kondesera och läcka in. Men igår-kväll började det igen.
FTX aggregatet är påslaget och fläkten går.

Gemensamt med när det började läcka in sist är att det var under en dag med plusgrader ute vilket inte har hänt sedan sist det läkte in.

Jag kan väl knappast riva ut all isolering på vinden för att torka upp eventuella läckor nu under vintern då det garanterat bara skulle bli ännu mer kondensering så det är väl bara att vänta till våren/sommaren och inspektera hur mycket fuktskador det blivit.

Vore dock trevligt att hitta på något som satte stopp på kondensering i luftrören.

Filtrena är inte helt rena men bytta ganska nyligen.
 
Fläktarna hoppas vi du menar. Att det börjar läcka vid +-grader tyder väl på att det är is i isoleringen som tinar. Ta det från början igen. 1 kolla så det suger ordentligt i badrum o wc.(annars är det bara tilluftsfläkten som går,inge bra) 2.öppna aggregatet och se hur mycket vatten som finns där. Är det mer än en cm så är det tätt i avloppsslangen.Rensa den och se till att vattenlåset fungerar (annars rinner det inte ur).kolla särskilt isoleringen under aggregatet. Inte ovanligt att skarvar i kondenslådan kan vara otäta.Tar sig vattnet ner till ångspärren sprider sig vattnet på den och kan rinna in varhelst det hittar en otäthet. Att det skulle bildas så mycket kondens att det skulle rinna ut i kanalsystemet från aggregatet eller att kondensen skulle bildas i kanalerna då båda fläktarna går ,är uteslutet. Ta sedan reda på vad aggregatet heter, mät inblåsningstemperaturen kolla att det suger såpass i frånluftsventilerna att ett blad ur kalle anka sugs fast i ventilen.Det hinner bli alldeles för mycket vatten innan våren kommer. Det är i första hand frånluftsfiltret som fortast blir tätt och behöver bytas oftast.
 
Exerg sammanfattar det hela väl. Försök också leta reda på var vattenlåset till kondensavrinningen sitter. Om den är på vinden, eller om slangen av annan orsak gör en bukt uppe på vinden, så fryser det stående vattnet i slangen. Då fungerar inte avrinningen längre och vatten samlas i aggregatet. Så länge det är minusgrader så fryser det till is, men det tinar vid töväder. Det kan förklara varför du ser läckage vid töväder.

Jag tycker inte det är en bra idé att vänta och se. Det blir rätt mycket vatten under en hel vinter.
 
Aggregatet är ett "Kantherm" eller något sådant. Har jag för mig, kan kolla upp mer noggrant när jag kommer hem från jobbet.

Ang. Fläkt eller Fläktar så fungerar det såhär:

Vid större delen av året går både frånluft och tilllufts fläkt. Men nu på vintern då det är kallt ute går bara frånluftsfläkten hela tiden, tilluftsfläkten går på lite då och då. Som jag förstått det hela skall mitt aggregat fungera på detta vis och det är inget jag tror jag kan ändra på. Det jag gjort är att vrida på termostaten som avgör när aggregatat går in i "vinter" läge så att detta sker vid så kall temperatur som går att ställa in.

Sist läckte det mest vid filtrena som sitter mycket nära själva aggregatet. Denna gången var det torrt där. Det kom vatten från en tilllufts-kanal som var placerad allra längst bort från aggregatet.

Ang. "öppna aggregatet" vad menar du då?
Som jag kan se det sitter det lite elektronik ihop med de två fläktarna, sedan sitter det en bit bort två stycken "lådor" med alu-radiatorer.

Är det radiator lådorna som skall öppnas och ha kondens avrinning?

Kan kanske ta lite bilder när jag kommer hem.
Någon som vet nån bra firma i Göteborg-Kungsbacka området som kan göra en generell översyn av hela systemet?
 
Redigerat:
Förra vintern råkade jag ut för att det sögs in snö via det rör där uteluften sögs in. En bit in i röret smälte snön och skapade problem. Kan det vara liknande problem hos dig.
 
ErikGab skrev:
Aggregatet är ett "Kantherm" eller något sådant. Har jag för mig, kan kolla upp mer noggrant när jag kommer hem från jobbet.

Ang. Fläkt eller Fläktar så fungerar det såhär:

Vid större delen av året går både frånluft och tilllufts fläkt. Men nu på vintern då det är kallt ute går bara frånluftsfläkten hela tiden, tilluftsfläkten går på lite då och då. Som jag förstått det hela skall mitt aggregat fungera på detta vis och det är inget jag tror jag kan ändra på. Det jag gjort är att vrida på termostaten som avgör när aggregatat går in i "vinter" läge så att detta sker vid så kall temperatur som går att ställa in.

Sist läckte det mest vid filtrena som sitter mycket nära själva aggregatet. Denna gången var det torrt där. Det kom vatten från en tilllufts-kanal som var placerad allra längst bort från aggregatet.

Ang. "öppna aggregatet" vad menar du då?
Som jag kan se det sitter det lite elektronik ihop med de två fläktarna, sedan sitter det en bit bort två stycken "lådor" med alu-radiatorer.

Är det radiator lådorna som skall öppnas och ha kondens avrinning?

Kan kanske ta lite bilder när jag kommer hem.
Någon som vet nån bra firma i Göteborg-Kungsbacka området som kan göra en generell översyn av hela systemet?
Det du kallar 'radioatorlådor' är väl värmeväxlaren? Och ja, den skall ha en kondensavrinning. Frånluften möter uteluften och växlar över sin värme. Därmed frigörs mycket vatten från frånluften. Ju kallare uteluft, desto mer kyls frånluften ned och desto mer vatten kondenserar.

Att tilluften slår av vintertid är helt normalt. Det är aggregatet som frostar av värmeväxlaren. När det är riktigt kallt ute så kommer kondensvattnet i växlaren att frysa till is och täppa igen den. En enkel avfrostningscykel fungerar på så vis att tilluften slås av och frånluften tillåts värma upp växlaren så att isen tinar och kan rinna ut via kondensavrinningen. Under avfrostningen har man ingen värmeåtervinning, varför man vill att den sker så snabbt som möjligt.

Har du tagit ut din 'radiatorlåda' och rengjort värmeväxlaren? Då ser du säkert vart kondensvattnet tar vägen. Är det skit i slangen (eller is) så passa på att göra rent.
 
Kan man summera detta med att bygger man ett nytt 1-plans hus år 2011 sätter man FTX aggregatet i huset och inte på vinden?

Det går utmärkt på båda platserna men fördelarna att ha det inomhus är fler.
 
När jag kollade mitt FTX aggregat och gjorde rent det så där det ligger en kondens slang och en nippel för denna. Så var nippeln helt sönder rostad så det var helt öppet i där kondens skulle kunnat runnit ut.
 
lätt gjort att det blir stopp i kondensslangen, se till att den fungerar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.