Sverige lämnar sakta den gamla standarden med EKK och sånt. Jag hittade i en annan tråd en lista på E-standard men saknar skärmad kabel.En EKK för 500V heter H 05 VV-U men vad heter EKLK? Tredje bokstaven, mantel, i listan omfattade endast V=PVC, R=Gummi, N=Polykloroprengummi, J=Glasfiber och J=Textil men vad heter Al-bandskärm?
 
EKLK SE-N07VA5EV-U dvs
SE-N = Standard (nationell)
07 = Märkspänning 450/ 750 V
V = Ledarisolering PVC
A5 = Aluminiummantel (med biledare?)
E = Innermantel PE
V = Yttermantel PVC
U = Entrådig
Lite osäker dock på om EV ska tolkas som ovan.
 
Vad betyder egentligen märkspänning 450/750V? Är det isolation mellan parterna respektive part - utsida?
 
AC/DC skulle jag tro?
 
Jaså? Det får vi verkligen hoppas att vi inte håller på att göra..

//Patrik
 
Tack Bo, nu vet jag vad jag skall leta efter.
Spänningarna är nog snarare som sajjen säger eftersom förhållandet är ungefär roten ur 3
(05=300/500 V)
 
"Jaså? Det får vi verkligen hoppas att vi inte håller på att göra.."
Göra vadå?
 
arneswede skrev:
"Jaså? Det får vi verkligen hoppas att vi inte håller på att göra.."
Göra vadå?
Glida ifrån den "gamla" kabelstandarden. Den nya är ju onödigt krånglig.

//Patrik
 
Det har ju sin tjusning med gemensam standard. Titta bara på datumangivelser. Är du säker på vad 10/11/12 betyder.
Här nere börjar beteckningen med H som i "harmoniserad" medan den i Sverige tydligen heter SE-N.
Förresten funderar jag på om det inte går bra med lösa ledningar i Flexrör i källaren; det har man ju gjort från gatan och in! I marken!
 
Det heter H här också om kabeln är baserad på en harmonisarad standard. SE-N betyder svensk nationell standard, dvs standarden som kabeln är baserad på finns bara i Sverige.
 
Det kanske inte ens finns motsv. EKLK här.
Kommer nog att andvända VP rör och slang samt motsv. FK. Kan lägga det mesta inuti betongstenarna som bildar kanaler nästan hele vägen från elcentalen till en dosa vid arbetsplatsen. Därifrån EKK (= H05 VV-R) till uttag och belysning.
Konstigt förresten att här i Spanien verkar man köra med 1 kvmm på 10 A säkring, men det är ju ett betong/tegelhus så det anses väl inte så farligt.
 
arneswede skrev:
Tack Bo, nu vet jag vad jag skall leta efter.
Spänningarna är nog snarare som sajjen säger eftersom förhållandet är ungefär roten ur 3
(05=300/500 V)
Det skulle kan kunna tro, men varför anger dom inte bara 1 spänning då? För isolationshållfastheten kan väl inte variera mellan olika ledare?
Dessutom finns det kablar med märkspänningen 300 / 300 V, men dom kanske inte finns med fler än tre ledare?
 
Om du tittar på din mätarskylt så står det sannolikt 230/400 V. Det betyder att det ä 400 mellan två faser men endast 230 mellan en fas och jord (mantel eller kabelns utsida).
Det är inte så konstigt när man betänker att det ju är två isoleringar mellan två ledare.
300/300 skulle då betyda att man bara får ha enfas i ledningen.
I vissa miljöer, där risken för skador på sladdar och handmaskiner är stor, t.ex. fartygsvarv, har man (eller hade man förr) 120 V delat på 2x60V dvs aldrig mer än 60V till jord.
 
Är det i en bostad, använd någon motsvarighet till EKRK då istället för EKK (som används där det estetiska kvittar.)

//Patrik
 
Bo.Siltberg skrev:
Det skulle kan kunna tro, men varför anger dom inte bara 1 spänning då? För isolationshållfastheten kan väl inte variera mellan olika ledare?
Dessutom finns det kablar med märkspänningen 300 / 300 V, men dom kanske inte finns med fler än tre ledare?
http://www.lappcableasia.com/4/en/service/technical_faq/

(Bläddra neråt lite grand)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.