Hej

Jag har stora problem med denna ventilen, den fastnar av och till i nedtryckt läge vilket gör att alla elementen i huset blir kalla och jag fryser :(

Sitter ju nån motorhistoria uppe på som öppnar och stänger ventilen, skulle tro att den stänger när ex. nattsänking går in.

Vad kallas ventilen, kan man "renovera" den?
Har provat att smörja me både smörjspray och fett men det känns som att den kärvar inuti, funderar på om man kan kapa "pinnen" som motorn trycker på så att den aldrig kan gå helt i botten?

mvh
/Christian
 
Glömde posta me bilder :)
 
  • DSC00099.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00101.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte shunten som reglerar temperaturen på framledningen.
Vad har du som värmekälla?

Protte
 
Hej

Ska försöka beskriva vad jag har.
CTC luft/vatten pump med eco logic styrenhet
Nibe city vx panna som bara går på el numera (har gått på olja/el)


Här finns lite mer bilder om de kan hjälpa

http://wavik.net/sandhult/varme/


mvh
/Christian
 
Det är en sk växelventil, som används istället för shunt i värmepumpar. Brukar krångla...
 
Som VP ägare undrar jag vad växelventilen gör? I min anläggning så sitter det 2 st cirkulationspumpar + backventiler för att välja mellan VV och radiatorvatten.

Protte
 
Aha växelventil, men då är det väll bara "på/av" och isåfall borde man väll kunna kapa ett par mm av pinnen så den aldrig går helt i botten och fastnar el. va tror ni?
 
Växelventilen växlar mellan att värmepumpen värmer varmvatten eller värmer elementen.
Då den värmer varmvatten så går ingen värme ut till elementen.
Det kan ta 1-2 timmar att värma upp en tom varmvattentank. Under den tiden är det kallt på elementen. Om huset hinenr kylas av på den tiden kanske det är dax att se över isoleringen?
Men du kanske har problem att den är i tankläget länge? I så fall så ska ventilen bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.