Någon som har tips på en riktigt bra maskin att klippa 5000 kvm tomt och skotta en 150 m väg med?
 
corre skrev:
[länk]
Verkligen lämpligt att satsa på en maskin med 2-taktsmotor?
 
tjaboo skrev:
Verkligen lämpligt att satsa på en maskin med 2-taktsmotor?
Jag tror du läste fel nu... 2 cylindrig är annat än 2takt.
 
Tur jag har beställt nya glasögon ;)
 
Nu framgår det iofs inte var i vårt avlånga land TS bor men om han bor där snön ligger kvar mer än några veckor åt gången så skulle jag starkt avråda från att köpa med snöblad.

Detta eftersom en sån liten traktor (även om du köper den större av de länkade ovan) kommer inte att orka trycka snön i sidled.

Sen beror det även lite på hur vägen ser ut. Finns det möjlighet att köra av vägen och trycka ut snön "i skogen" med jämna mellanrum så kan ett blad fungera.

I alla andra fall är en slunga, helst frontmonterad, att föredra.

Och just ja: FYRHJULSDRIVET!

Tror faktiskt att det kan bli billigare att köpa två separata maskiner än en som ska klara allt...
 
En sån här http://www.avanttecno.com/www/index.php?PAGE=33&LANG=3
Billigare än arga titanen och förmodligen fler tillbehör kolla under redskap
De som har fastighetsskötseln på jobbet mitt
använder den till det mesta speciellt gräsklippning och snöröjning och den verkar funka bra
 
Redigerat:
Toro 223
 
Har precis skaffat ett snöblad till framhjulsdrivna Stiga villa från 1989. Kan säga att den fungerar hur bra som helst. Hade här om dagen ca. 15cm blötsnö och det var inga som helst bekymmer. Det enda som krävs är lite teknik, vilket man får efter en timmes plogande.
Ska tillägga att jag bara har kedjor och inga hjulvikter monterade.
 
Tyresö
vojma skrev:
T!

Tror faktiskt att det kan bli billigare att köpa två separata maskiner än en som ska klara allt...

Det är vad jag också tror + att en kompromiss blir aldrig en bra lösning.
 
Den ultimata kombimaskinen vore en vanlig traktor med lastare och rotorklippare, fixar snön även i "---- länet"
5000 kvm går också fort om det är buskfritt.

Protte
 
Fyrhjuling + tillbehör.
Då kan du leka lite också när snön är plogad eller gräset är klippt.
 
Är inte en fyrhjuling jättedyr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.