Vi har köpt ett hus som är tapetserat till 85% med (FUL) vävtapet :p

Nu ska vi göra om i princip alla rum, men att ta ner vävtapet lär ju vara ett heltidsarbete i sig självt.

Svågern gav mig en bit "tapet", nån slags papp eller väv man lägger utanpå vävtapet eller annan yta man vill göra om med tapetklister, sen är det "bara" att måla ovanpå det. Kommer inte ihåg vad han kallade det dock.

Den här täckpappen(?), nån som känner till den, har arbetat med den tidigare och vet om det bara går att måla på den rakt av sedan eller måste det spacklas och så innan?

Eller finns det andra bra sätt att hantera vävtapet på? d^_^b
 
Det är Easy Cover (eller motsvarande märke) och det sätts inte med tapetklister utan med våtrumslim. Blir helt ok att måla eller sätta tapet på.
 
echX skrev:
Eller finns det andra bra sätt att hantera vävtapet på? d^_^b
Alt 1. Riv ner den

Alt 2. Spackla över (om den sitter bra)

Alt 3. Renoveringsgips

Alt 4. Easy cover (som nämnts)

Alt 5. Måla över den (men strukturen blir kvar...)
 
Easy Cover har jag satt på målad väv med utmärkt resultat. Jag använde dock avsevärt mycket mer våtrumslim än vad instruktionen sa för den ville släppa i hörn och kanter. Inte helt enkel och följsam att jobba med men när den väl satt på plats så blev det ett kanonunderlag att tapetsera på.
Jag bedömer att det är enklare, mindre tidsödande och ffa inte lika dammigt som att bredspackla och slipa men är man duktig att spackla kanske det går fortare? är förmodligen billigare alla fall.
 
Easy Cover, så hette det! :D Har en bit i bakluckan på bilen som jag ska visa upp för den lokala byggmarknaden sen när det beger sig d^_^b

Aha våtrumslim ok, ja han kan ha nämnt det, bara jag som minns fel förmodligen.

Men om man målar direkt ovanpå det, blir det inte skarvar då? Precis som om man målade direkt ovanpå en tapet?
 
Man sätter den kant i kant, sen om det blir en liten glipa så skrapspacklar man den så syns inget. I innerhörn tar man latexfog.
 
Alternativ till kant-i-kant kan man sätta den med ett visst överlapp och sen skär man i mitten av överlappet med något rabladsvasst och tar bort de lösa delarna. När man då sätter ihop den igen så syns inte skarvarna...
 
Låter kanon! Får testa på ett rum eller en vägg innan jag går loss på resten av huset :)
 
Själv tror jag inte alls på dessa produkterna, men Easy cover är väl den produkt som fungerar bäst utav alla renoveringstapeter. Men tänk på att Easy cover enbart lägger sig slätt över fin strukturtapet. Om det är lite grövre mönster så täcker inte easy cover speciellt bra. Sen att vissa envisas med att sätta renoveringsgips förstår jag mig inte alls på. Visst att den är 6 mm och väldigt tunn i sig, Men det är ju helt vansinnigt att bygga på väggen 6 mm när det finns andra alternativ som spackel etc...
 
  • Gilla
Leeten
  • Laddar…
Hmm, jo men spackla 149 kvm hus blir inte kul med allt slipdamm samtidigt som man ska bo i det med en liten 1-åring :p

Men Easy Cover gör sig bäst på slät tapet säger du och sämre på grova ytor? Hmm... Får göra ett test i ett rum och se hur det blir :D

Men tack för upplysningen, kul också att Easy Cover är det bättre av dessa alternativ, då känns det som om man är på rätt väg iaf :D
 
Ja det är ju helt klart nackdelen med spackel om man inte har tillgång till en bra maskin med dammpåse...Du kan ju pröva som sagt, men personligen tycker jag att Easy cover är den bästa produkten inom området dock hoppas jag att det kommer en bättre produkt...

Egentligen alla renoveringstapeter lägger sig bara på ytan och fyller inte upp speciellt mycket. Ett tips är att grunda väggarna först med antingen takfärg eller samma lim du sätter upp tapeten med utblandat med lite vatten. Då slipper man oftast att väggen suger åt sig limmet och lämnar bubblor i tapeten. Det ska även gå att använda skarvbitarna som blir över att pussla ihop med enligt tillverkaren själv men då får man nog räkna med att spackla i alla fall! :)
 
Aha ok, så typ kladda ner hela tapeten med färg/lim innan så den suger åt sig och kanske till och med jämnar till sig lite? Ja det är ju ingen dum idé, helt klart värt att testa :)

Våtrumslim hörde jag någon säga passade bäst med Easy Cover.

Ska passa på att kolla vad en bra slipmaskin med dammpåse kostar med, kan vara värt att investera i en sådan. Kommer nog bli en del slipande med åren ändå :)
 
Kolla först vad det kan kosta att hyra en giraff en helg med en ordentlig dammsugare... inte värt att köpa.
 
Ok, ska kolla det :)

Men... vad är en Giraff för något? :p
 
En giraff ;)

42034.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.