Halloj.

Har en 13 år gammal kombinerad kyl/frys från Siemens som börjat bete sig märkligt. Ska väl först påpeka att vi har ett jävla golvdrag just i köket och jag börjar misstänka att det är just detta som gör att den slår ifrån varje morgon/natt. Problemet är dock att den verkar ha problem att kicka igång igen när värmen stigit. Låter som ett mindre världskrig när den försöker dra igång. Hur som haver, så hade jag nu tänkt att byta ut detta tingest så jag skulle behöva svar på ett gäng frågor.

Jag vet att kylar och frysar inte klarar vissa temperaturer men var sitter mätaren? Vid golv? Jag har 2 graders skillnad vid golv och en meter upp just i köket.

Varför finns dessa uppgifter oftast INTE i produktspeccen. Jag är nog inte den enda med golvdrag.

Säg att jag har 17,5 vid golvet. Skulle en kyl/frys specad att funka mellan 18c-43c funka? Dumt att chansa?

Mvh

/Jzz
 
Dagens kyl/frysar skall utan problem klara av temperaturskillnaden du pratar om. 2 grader upp och ner är ingenting och sålänge den inte står i konstant minus-klimat, är det lugnt.

Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att kompressorn kan ta stryk av konstanta temperatursskillnader över väldigt lång tid (som du säger, ex. 13 år), men jag har inga belägg :)
 
Jag tror det specade temperaturområdet endast har med den automatiska avfrostningen att göra. Är det för kallt (och/eller fuktigt) i rummet avdunstar inte smältvattnet som det skall.

Lösningen om detta skulle hända är att avfrosta kylen manuellt.
 
Gracias.

Har ringt runt som en dåre idag. Enligt LG's kundservice så ska deras side-by-side skåp klara >+5 grader och Samsung >+10. Jag ringde därför tretti för att dubbelkolla då deras spec säger annat och fick då svaret att jag ska få detta nedskrivet av både Samsung och LG för att kunna åberopa service eller returrätt om det visar sig att det inte funkar.

Förvirrad.

/Jzz
 
mycke_nu skrev:
Jag tror det specade temperaturområdet endast har med den automatiska avfrostningen att göra. Är det för kallt (och/eller fuktigt) i rummet avdunstar inte smältvattnet som det skall.

Lösningen om detta skulle hända är att avfrosta kylen manuellt.
Men det borde väl ändå avdunsta som det skall vid 17,5 grader?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.