ngn här som är rörmokare och finns i borås med omnejd? behöver få monterat och installerat en handdukstork under denna vecka?

Har varit i kontakt med flertalet rörmokare... för att installera min handdukstork... flera har sagt att det är för litet arbete...

tar kontakt med bravida som lovar komma innan jul... detta var för 3 veckor sedan... idag ringer dom o säger att dom nog inte kan komma... finns det ngn vänlig själ här som är eller känner ngn som finns i boråstrakten som kan ta sig an detta???

vi finns i äspered...

mvh mikael petersson
 
Milkshaken
Hur är förutsättningarna micke? hur mycket och vad för rör är uppdragna? vilka kopplingar behövs? jag kan göra jobbet om du vill, bara du vet var avstängningsventilen är någonstans.....
 
Milkshaken, jag vet att du har en allfixarfirma men är du behörig rörmokare?
 
Snickare-Anders skrev:
behörig rörmokare?
Säkert en otroligt korkad fråga men vad betyder egentligen "behörig rörmokare"?
 
milkshaken... ser att du bor i kalmar... kommer du vara i närheten ?? jag är inte riktigt sugen på att betala milersättning och arbetstid till o från kalmar...
 
Kollat med bogesunds rör och kanske timmele rör?
 
Alfredo skrev:
Säkert en otroligt korkad fråga men vad betyder egentligen "behörig rörmokare"?
Precis som att en elektriker ska vara behörig. Vissa saker får bara yrkesmänn med behörighet göra annars kan försäkringsbolagen säga nej om det blir något fel i framtiden.
 
Snickare-Anders skrev:
Precis som att en elektriker ska vara behörig. Vissa saker får bara yrkesmänn med behörighet göra annars kan försäkringsbolagen säga nej om det blir något fel i framtiden.
Nej det är inte alls precis som för en elektriker. Det finns ingen lag som kräver behörighet för VVS-arbete.

Försäkringsbolagen kan så klart bråka(vilket dom säkert gör oavsett behörighet) men är arbetet utfört fackmannamässigt och följer branschreglerna spelar det ingen roll vem som gjort jobbet.

För övrigt är min erfarenhet av behöriga VVS:are att vill du ha allting tätt när dom varit på besök så får du gå ett varv med skiftnyckel och efterspänna precis alla kopplingar. :)
 
Nä, kanske ingen lag men vissa saker ska du inte ge dig på om du inte har "torrt på fötterna". Gäller inte samma för el? Att det ska vara fackmannamässigt gjort?
 
Snickare-Anders skrev:
Nä, kanske ingen lag men vissa saker ska du inte ge dig på om du inte har "torrt på fötterna". Gäller inte samma för el? Att det ska vara fackmannamässigt gjort?
Det klart att man varken ska ge sig på el eller VVS om man inte vet vad man gör. Dock är det såvitt jag vet straffrättsligt ett brott att "hemmapula" (med el) med mer än det allra enklaste. Jag trodde/tror inte att något liknande gäller VVS, därav min första fråga.
 
Redigerat:
Snickare-Anders skrev:
Nä, kanske ingen lag men vissa saker ska du inte ge dig på om du inte har "torrt på fötterna". Gäller inte samma för el? Att det ska vara fackmannamässigt gjort?
Jag vet helt ärligt inte exakt vad man enligt lag får och inte får göra rent elmässigt men det man brukar få höra är att det är ok att byta befintliga strömbrytare, eluttag och takuttag om man har nödvändig kännedom men absolut ingen om- eller nydragning. Då kan man tydligen blir åtalad och bötfäld.

Något sådant riskerar man inte för att man kopplar en vattenburen h-tork. Men det är klart om det blir riktigt fel så att man "sänker" ett helt hus eller kvarter så kan man säker bli åtalad för skadegörelse eller liknande. :D
 
Snickare-Anders skrev:
Precis som att en elektriker ska vara behörig. Vissa saker får bara yrkesmänn med behörighet göra annars kan försäkringsbolagen säga nej om det blir något fel i framtiden.
Mjaää...inte "precis" precis...fjärrvärmebolaget har synpunker på vem som pular med hetvattensidan på fjärrvärmeväxlaren, thats it.
Sedan ska man naturligtvis veta vad man gör, installera en handukstork i ett befintligt värmesystem kan bli rätt krångligt och är inget nybörjarrörkrökarprojekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.