Vi skall lägga in nytt golv i hallen (huset är byggt 1927) och vi funderar på:

* Granitklinkers (inte samma "känsla" som ett stengolv)
* Skiffer
* Marmor ("vanlig" alternativt svart)
* Kalksten (skall dock tydligen inte tåla salt- frågan är hur stort problem det är?!)

Vad finns det för för- respektive nackdelar med ovanstående alternativ och vad hade ni valt och varför?
 
Jag har valt granitklinker i mitt hus (2st entréer) 30x30 i den mindre och 30x60 i den större.
Jag har haft några parametrar att gå efter, dels utseende och känsla då jag tycker att granitkeramiken är mycket trevlig att både gå på och se på.
Hållbarhet/slitstyrka, speciellt iom att det är i en hall. Man måste vara väldigt hårdhänt med det för att det ska flisa eller spricka.
Lättstädat.
Sen pris...och där ligger iaf de jag valt (passat på under utförsäljningar) på under 400kr/kvm, ord. uppåt 600kr/kvm.

Just det där med "stenkänslan" beror ju helt och hållet på vad man "tror" att det är man går på...går du på klinker, eller går du på sten? Försöker granitkeramiken imitera något annat stengolv blir känsla lika given som med laminatgolv - en billig trist kopia.
Jag har valt Golvabia Lavastone i den större hallen (den jag gjort nyligen) och i den mindre äldre minns jag dessvärre inte vad den hette...nånting med Slate Black, men det är ju rätt många som heter så... :) Yta som är åt skifferhållet, men ser ju inte alls ut som skiffer så det misstas inte för det heller.
Mitt tips är granitkeramik i någon form.
 
Redigerat:
Tack för svar! Vad det kostar per m2 (inom rimliga gränser förstås) spelar inte så stor roll för det är en väldigt liten yta. Frågan är hur tåligt marmor/skiffer/kalksten är? Är det helf förkastligt eller något man faktiskt skulle kunna tänka sig? Undrar för övrigt vad man använde sig av för material (om man hade ett stengolv) i hus på 20-talet?
 
Tyresö
Något som är väldigt populärt är en tokglättad naken betongyta som är inoljad med pigmenterad betongolja. Betongytan är så hårt glättad att den blir lika blank som en glas-skiva och det är riktigt snyggt.
 
Tyresö skrev:
Något som är väldigt populärt är en tokglättad naken betongyta som är inoljad med pigmenterad betongolja. Betongytan är så hårt glättad att den blir lika blank som en glas-skiva och det är riktigt snyggt.
Du har möjligtvis ingen bild? Hur tåligt är ett sådant golv för repor etc?
 
Vi har nyligen flyttat vår entré. Den gamla tamburen är nu en del av vårt kök. Där ligger det en rosa marmor, inlagd 1976, huset är från 30-talet. I närheten av ytterdörren är marmorn ganska sliten, lite matt.

I vår nya entre har vi lagt granit, köpte på stenbolaget "mandarin red". Nya entren har vi precis börjat använda, fick trappan monterad häromveckan. Så hur tålig graniten är vet jag inte ännu.
 
Tyresö
Misse skrev:
Du har möjligtvis ingen bild? Hur tåligt är ett sådant golv för repor etc?
Det är inte rättvis att se en sån golvyta på bild - ytan är extremt mycket snyggare i verkligheten. Vanligt är också att det används fabrikspigmenterad betong (Ex.vis terracotta eller svart) som sen tokglättas och oljas in.

En tokglättad yta är lika hård som en klinkeryta - det går i stort sett (väldigt lite överdrivet) att göra en burnout med vinterdäck, utan att det blir ett märke - möjligtvis blir det svartfärgat av bildäcket.

Men ett exempel på en sån yta är ungefär så här - fast den ser mycket bättre ut i verkligheten

images
 
Redigerat:
Snyggt!
Men blir det inte halt när det är blött?
Ungefär vad landar ett sådant "tokglättat" golv på per m2?
 
Tyresö
"swemax"

Nackdelen med golvet är att det blir ganska halt - men det får man leva med - det är ju ett supersnyggt golv.
Kostnaden beror på var betongen ska tillverkas - hemma eller på fabrik. Ska den tillverkas på fabrik, då tillkommer transportkostnader, betonglossningsavgift, ev. betongpumpning och gjutning = väldigt dyrt m2-pris.

Har du redan ett betonggolv i hallen, så går det att slipa upp till en lika blank yta - fast ytan blir inte lika "levande" som om den glättas upp till en lika blank yta - det är svårt att förklara skillnaden, men om du ser golvytorna i verkligheten, så förstår du vad jag menar - tokglättad yta är alltid snyggast - och för att kunna glätta en yta, så måste det ske i samband med gjutning.

Men en befintlig betongyta som slipas, blir också väldigt blank. Du kan prova ringa dom här för ett prisförslag.
http://www.htc-floorsystems.com/sv-SE/FloorSolutions/HTCSuperfloor.aspx
 
OK!

Tackar
 
Misse skrev:
Jag har varit på Marrakech design (och även tittat på [länk]) men de verkar tyvärr vara lite i tjockaste laget (vi hoppas kunna hitta något som är runt 10 mm).
Ok, du har vi iaf samma smak :)
Har du någon uppfattning om priser hos Nordskiffer?
Kommer behöva köpa ca 60 kvm inom ett år. Skall dock ha enfärgat. Vågar inte köra mönstrat.
 
v_skogh skrev:
Ok, du har vi iaf samma smak :)
Har du någon uppfattning om priser hos Nordskiffer?
Kommer behöva köpa ca 60 kvm inom ett år. Skall dock ha enfärgat. Vågar inte köra mönstrat.
Jag har inte frågat efter priserna hos Nordskiffer eftersom deras betongplattor var för tjocka men de har väldigt bra kundservice så skicka dem ett mail och fråga!

Titta även på www.stiltje.se
 
Tyresö skrev:
Det är inte rättvis att se en sån golvyta på bild - ytan är extremt mycket snyggare i verkligheten. Vanligt är också att det används fabrikspigmenterad betong (Ex.vis terracotta eller svart) som sen tokglättas och oljas in.

En tokglättad yta är lika hård som en klinkeryta - det går i stort sett (väldigt lite överdrivet) att göra en burnout med vinterdäck, utan att det blir ett märke - möjligtvis blir det svartfärgat av bildäcket.

Men ett exempel på en sån yta är ungefär så här - fast den ser mycket bättre ut i verkligheten

[bild]
Snyggt (och tack för bilden!) men jag är lite tveksam till om det passar till ett 20-tals hus...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.