Hejsan! Köpte ett hus för ca: 2 år sedan.
Tidigare ägare hade gjort en utbyggnad vid balkongen som nu visar sig att vara helt felbyggd! Anticimex var där och besiktigade huset innan jag köpte det och hade inget att anmärka på.

I Fredags så började det att droppa vatten från taket på utbyggnaden och nu droppar det ca 15-20 liter dygn!!!!!!! Har ringt till Willis där den dolda fel försäkringen är tecknad, men dom verkar knappt bry sig.

Först vill dom att jag ska ta in en offert från en snickare, sedan ska jag skicka offerten till tidigare ägare och dom ska skicka den till Willis (försäkringsbolaget). Innan dom har fått pappret lär ju hela kåken va fuktskadad!

Vad ska jag göra? Hjälp!!!
 
Du måste ju åtgärda själv men se till att det finns dokumentation.
 
Har både filmat & fotat, men känns ganska sjukt att dom inte bistår med någon hjälp?!
 
Se till att minimera skadorna så mkt som möjligt även om processen drar ut på tiden.
 
Börja med att åtgärda! Nu vet ju inte jag hur det ser ut, men att direkt börja skrika om dolda fel och hitta någon annan som skall få ta ansvar känns ju lite fel? Kan ju finnas många anledningar till att det har trängt in snö/vatten? Ligger det kanske mycket snö på utbyggnaden som kanske har blåst in någonstans?
Vem har kommit fram till att det är helt felbyggt? Inte för att påstå att du gjort något fel men skulle ju egentligen lika gärna vara bristande udnerhåll tex igensatta hängrännor?
 
ydde skrev:
Har både filmat & fotat, men känns ganska sjukt att dom inte bistår med någon hjälp?!
Varför skall de bistå med hjälp? De pysslar inte med skadehantering.

En dolda fel försäkring är en försäkring som säljaren tecknar för att slippa besväret med att processa mot en köpare.

Försäkringsbolaget bistår alltså säljaren i detta fall och kommer att "ta över" kommunikationen med köparen (i detta fall: du). I händelse av juridisk tvist är det försäkringsbolaget som kommer att företräda säljaren.

Du skall alltså inte blanda ihop denna typ av försäkring med en vanlig villahemförsäkring. I dessa fall brukar ju försäkringsbolagen ha ett intresse av att minimera skadans omfattning. Detta intresse är nog ganska svalt vad avser en dolda fel försäkring... :rolleyes:
 
Redigerat:
eviljava skrev:
Varför skall de bistå med hjälp? De pysslar inte med skadehantering.

En dolda fel försäkring är en försäkring som säljaren tecknar för att slippa besväret med att processa mot en köpare.

Försäkringsbolaget bistår alltså säljaren i detta fall och kommer att "ta över" kommunikationen med köparen (i detta fall: du). I händelse av juridisk tvist är det försäkringsbolaget som kommer att företräda säljaren.

Du skall alltså inte blanda ihop denna typ av försäkring med en vanlig villahemförsäkring. I dessa fall brukar ju försäkringsbolagen ha ett intresse av att minimera skadans omfattning. Detta intresse är nog ganska svalt vad avser en dolda fel försäkring... :rolleyes:
Om det visar sig att det är ett dolt fel och att utbyggnaden är felaktig på ett sådant sätt att köparen inte rimligen kunnat se detta så är de visst ansvariga för konsekvenserna av felet, så jag tycker inte att ditt resonemang är rätt. Likväl ska inte TS låta bli att minimera skadorna.
 
Björn Grylls skrev:
Om det visar sig att det är ett dolt fel och att utbyggnaden är felaktig på ett sådant sätt att köparen inte rimligen kunnat se detta så är de visst ansvariga för konsekvenserna av felet, så jag tycker inte att ditt resonemang är rätt. Likväl ska inte TS låta bli att minimera skadorna.
Ok, så du menar att de skall börja med skadehantering för att skadan eventuellt, kanske, möjligtvis kan bero ett dolt fel?

Jag tror att du själv inser att det är helt orimligt.

Nä, innan de över huvud taget kommer att ta ordet "ersättning" i sin mun skall köparen ha framställt ett skadeståndsyrkande, skickat in besiktningsprotokoll, offerter eller kvitton från hantverkare samt protokoll från en skadebesiktning (där felorsaken tydligt framgår).

Jag talar av egen erfarenhet...
 
Igår slängde jag väck allt pannor och bytte pappen som låg under ca:10cm is! Felet är att dom har varken isolerat taket eller har byggt rätt lutning med rätt material( 13graders lutning med pannor). För mig är det ett uppenbart dolt fel? För när man kollar på ett hus är väl inte meningen att man ska behöva slita ner inner taket för att kolla så folk har isolerat & byggt rätt?
 
mrhuhta skrev:
Börja med att åtgärda! Nu vet ju inte jag hur det ser ut, men att direkt börja skrika om dolda fel och hitta någon annan som skall få ta ansvar känns ju lite fel? Kan ju finnas många anledningar till att det har trängt in snö/vatten? Ligger det kanske mycket snö på utbyggnaden som kanske har blåst in någonstans?
Vem har kommit fram till att det är helt felbyggt? Inte för att påstå att du gjort något fel men skulle ju egentligen lika gärna vara bristande udnerhåll tex igensatta hängrännor?
13 grader lutnig och pannor är absolut inte godkänt!? Att säljaren har byggt taket fel och klantigt på alla vis ska väl ändå inte drabba mig som köpare?
 
Fast mäta takvinkel kan du göra innan köp.
Min far har dock fått igenom krav mot föregående ägare men där var det fel typ av plåt som var monterad. Det skulle vara falsad plåt eftersom lutningen var för låg. (har jag för mig). Följden blev att vattnet trycktes baklänges av vinden upp och under ett fönsterbläck å ner i badrummet å isoleringen osv.....
 
Kunde man konstatera att vinkel på lutningen är fel och dessutom att konstruktionen utförandet på fel sätt genom att lyfta några takpannor, är det inte dolt fel.

Det är lika bra att åtgärda snarast innan allt smälter och tränger in med mögel som resultat.
 
ydde skrev:
Igår slängde jag väck allt pannor och bytte pappen som låg under ca:10cm is! Felet är att dom har varken isolerat taket eller har byggt rätt lutning med rätt material( 13graders lutning med pannor). För mig är det ett uppenbart dolt fel? För när man kollar på ett hus är väl inte meningen att man ska behöva slita ner inner taket för att kolla så folk har isolerat & byggt rätt?
Har du för avsikt att yrka skadestånd/prisnedsättning för detta bör du se till att dokumentera ordentligt under resans gång. Jag rekommenderar dig att ta dit en besiktningsfirma som får undersöka skadan och skriva ett besiktningsprotokoll.

Huruvida det verkligen är ett dolt fel kommer sedan att avgöras i en juridisk process.
Upptäcker förs.bolagets jurister att skadan eventuellt kan bero på ett dolt fel brukar de dock erbjuda en förlikning innan det har hunnit gå så långt...
 
Noseone skrev:
Fast mäta takvinkel kan du göra innan köp.
Min far har dock fått igenom krav mot föregående ägare men där var det fel typ av plåt som var monterad. Det skulle vara falsad plåt eftersom lutningen var för låg. (har jag för mig). Följden blev att vattnet trycktes baklänges av vinden upp och under ett fönsterbläck å ner i badrummet å isoleringen osv.....
Ungefär samma problem som jag har =)
 
kamilenski skrev:
Kunde man konstatera att vinkel på lutningen är fel och dessutom att konstruktionen utförandet på fel sätt genom att lyfta några takpannor, är det inte dolt fel.

Det är lika bra att åtgärda snarast innan allt smälter och tränger in med mögel som resultat.
Jag har fixat taket redan men bara provisoriskt genom att lägga ny papp och presenning över. Sen får man ta ett kraft tag i vår =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.