Hej!

Sitter och tittar runt i Malmö och dess kranskommuner. Kan inte sluta förvånas över Stadsarkitektenas iver att lyfta fram "Skånsk tradition" dvs att husen ska byggas i puts eller tegel.

De styr områdena så att det nästan blir som ett projekthusområde trots att det är fribyggartomter, se tex länken nedan där t om trädslaget i häckar specifieras.

http://www.boplatssyd.se/Pages/ProjektObjekt.aspx?Niva=93&ObjektId=352316
Se Detaljplan resp Västra Klagstorp Station info till höger.

Nu till min stora fråga:

Är det verkligen Stadsbyggnadskontorets uppgift att ställa krav på kommunens invånare som gör byggena 250 tkr dyrare jämfört med trähus? Visst är tegel mer underhållsfritt men man kan måla många gånger för 250 tkr. Pratar man med byggare och husföretag så pratas det om Skånsk tradition. Är det verkligen tradition när det är ett tvång från kommunens sida? Jag kan förstå andra krav som har med en sund ekonomi och låg miljöpåverkan att göra men inte detta mer rent estetiska tillval.
 
Det är faktiskt Stadsvbyggnadskontorets uppgift att även ta hänsyn till estetiska värden. Bullerbyträkåkar skulle troligen inte passa in i just denna miljö. Jag har byggt på Österlen där detaljplanen var ytterligt petig. Putsade fasader, 1,5-plan, strikt taklutning, papptak, glasad östergavel etc, allt enligt den traditionella bymiljön med viss justering när det gäller 'moderna' hus. Dispens gavs senare avs tex takmaterial dvs tegeltak godkändes och färgsättningen blev inte lika strikt. De flesta hus i 'mitt' område byggdes i sten men man godkände även trähus med putsad fasad på samma sätt som man antagligen kommer att ge dispens i 'ditt' område med trähus med fasadtegel. Men totalt sett avser man att få en estetisk någotsånär homogen miljö.

I ditt fall gäller det ett antal tomter som skall passa in i befintlig miljö. I utkanten av storstäderna där man inte behöver ta hänsyn till befintlig miljö brukar detaljplanen vara mer fri. Du får välja ett sådant område istället.
 
Bruce71 skrev:
Är det verkligen Stadsbyggnadskontorets uppgift att ställa krav på kommunens invånare som gör byggena 250 tkr dyrare jämfört med trähus? .
Många löser detta genom att putsa på en ventilerad skiva på trähuset. Prisskillnaden mellan trä och puts i det läget är försumbar i det stora hela.

Visserligen blir den fasaden inte lika långlivad som en murad, men kan anses som minst lika bra som en träfasad.
 
Prisskillnaden mellan puts och träfasad kan inte sägas vara försumbar, vi pratar om kanske 10% av priset. I de flesta kalkyler som går att få tag på så hamnar putsen på närmare 250tkr.

Ett trähus behöver inte innebära att det ser ut som en Bullerbykåk.
 
Detta fenomen är typiskt för våra byggnadsnämnder. För folk kan inte bestämma själva hur huset skall se ut. Då skulle någon kunna utmärka sig med sin goda (eller dåliga!) smak. Det går absolut inte för sig! Alla hus skall se likadana ut, och vara lika stora (lika små, är mer rättvisande). Kommer man till andra ställen i landet så är det krav på träfasad, dvs du måste regla upp och spika panel på ditt nybyggda stenhus... Totalt vansinne!

Personligen tycker jag att att byggnadsnämnderna har alldeles för stor makt att styra och ställa med vanliga människors pengar. Grundläggande val av byggnadsteknik borde vara helt upp till byggherren inklusive val av fasadmaterial!

Panel på stenhus är nästan lika dumt, som puts på trähus.
 
Jag håller med Cujo om att kommunerna har alldeles för mycket att säga till om. Det är lätt för dom att skriva detaljplaner när dom inte själva ska betala och bo i husen. Dessutom exkluderas ett antal hustillverkar med sådana krav.

Jag har planer på att bygga i Västra Klagstorp och ringde en arkitekt som stod som kontaktperson för det nya området i Västra Klagstorp. Jag ifrågasatte takbeklädnaden. I detaljplanen står det lertegel, och jag ifrågasatte varför man inte kan lägga betongtakpannor. Du ska vara initierad för att se skillnaden, och lertegel är dubbla priset jmf med betongtakpannor. Jag kan acceptera att man har vissa krav, men kommunerna går alldeles för ofta alldeles för långt i sina detaljplaner. Arkitekten hänvisade till ett annat nybyggt område i Västra Klagstorp. Jag körde inom det området idag och vad får jag se då - jo glaserade takpannor på två hus. Det är väl inte skånsk byggtradition! Likaså har man som krav att garaget inte får vara bredare än 3,6 m. Garaget bör vara minst ca 4 m för att det ska bli funktionsdugligt. Jag förstår att man inte vill ha stora dubbelgaraget på 50+ m2. Samma är det med gavelspetsarna som de kräver ska vara i puts. En genuin gammal skånelänga har gavelspetsar i trä. Dom borde vara konsekventa.

Slutligen - jo putsad fasad med gavelspetsar är dyrare jmf med träfasad, från ca 200.000 kr och uppåt beroende på storlek på huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.