Jag diskuterar också med dem och är såklart intresserad av prisbilden.

De har också bjälklag för tak o golv i samma material, men armerat. Verkar inte helt dumt.

Hursomhelst, vi får se vad priset landar på...
 
Vad jag förstått så har de armering av trä i deras armerade konstruktioner, känns lite märkligt, undrar hur bra det tål fukt osv. Intressant material men det verkar ha en del begränsningar, verkar tex inte gå att använda i källarväggar(?)
 
Småelementen för uthus och eventuellt garage är sitter det rundstav i, men de tjocka husväggarna armeras med betong som fixerar väggelementen och samtidigt bär upp konstruktionen.

http://www.traullit.se/?location=3,2,3
 
Med andra ord - du kan inte bygga med träullit-block om du ska bygga hus. Du måste beställa hela väggelement.
Märkligt att man inte anger hållfastheten för sina block och väggelement, just med tanke på att de till det yttre ser ut en blandning av vass och torkad lera. Hur ser prisbilden ut? Någon som fått offert?
 
Nån som har fått några priser än?

Det har visserligen varit jul och sverige stannar, men ändå...?
 
Vi är i färd med att planera ett villabygge med träullit 600mm tjocka element , vi har valt mellan träullit & leca/frigolt vs träullit
väljer träullit gammalt beprövat inga konstiga matrial , snabbt byggsätt med helväggselementen
 
Man ska alltid ta sig en funderare innan man blandar döda och levande material (Trä+Cement) Kolla med SP om det finns några långtidstester på Träullit.
 
Jag håller med att långsiktigt så finns det ett problem med att ha levande och döda material på det sättet ihop.
Själv har jag byggt i Dorocell (betong Frigolit) på traditionell syll så att man kan byta plattan med golvvärme utan att påverka stommen.
Platta på mark med element ställda i ytterkant platta är snabbt att bygga men har konstiga lösningar när det gäller värmeförluster ...se alla olika tekniska förslag för att minska värmeförlusterna.
Professor Harrysson den enda som kan/kunnat golvärme och vilken isolering man behöver har motarbetats i hela branchen..varför jo han visade att man inte kunde ha golvvärme i rot projekt !!
Golvvärme i betong kräver rejäl isolering samt att man inte värmer upp hela bottenplattan det blir för trög lösning.
 
Hej , Ska kolla med sp , cementbundna putsskivor har iof funnits sen tidigt 1900-tal tror jag (österrike) , och fungerat väl .
 
Hur fungerar det med blandning trä..betong och gips och hussvamp?
 
kolla med tillverkaren , .traullit.se] dom har säkert svar . Som jag förstått tar matrialet väl hand om ev fukt avger samt buffrar , cement/betong har väl ganska högt ph enligt tillverkaren . Innertaks skivorna används en hel del i simhallar enligt hemsidan .
 
Ja och då finns det ingen gips utanpå...

Vem vill bo med träullit som ytmatrial..det går väl inte att sätta tapet direkt på eller?
 
Det är nog inga problem med tapet som ytmatrial om man vill ha det , med tanke på att väggelementen är 400mm eller 600mm . Vi ska ha putsade ytterväggar med silikatfärg en del väggar skall vi ha marmorputs sk stucco lustro , som består av släckt kalk + marmormjöl .
 
Ok ska du alltså putsa innervägg också?
Det är helt ok för då har du diffusionsöppen vägg och då har du bara en sak kvar och det är var i väggen du har nollgenomgången?
För om nollgenomgången kommer inne i vägg så får du frysning i vägg vilket gör att din ytterputs släpper så Jag skulle rekommendera dig att använda silikon harts tillsats med nät tex STO eller liknade system med bättre vidhäftning för att slippa bomputs.
En annan sak som sparar putsen på en högisolerad vägg är bra takfötter men också ljus färg för det kan bli temperaturspänning i en för mörk färg.
lycka till
 
ok , ska undersöka de . tack för tipset .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.