Behöver införskaffa en bilmaskin för jag ska bla bila upp golvet (ca 10 cm betongkaka ovan på grus och mindre stenar. Totalt ca 70 kvm)i källare.Jag har lite dålig koll på den här typen av verktyg.
Ska som sagt bila upp golvet i källaren för att lägga in värmegolv.
Behöver en som fixar jobbet utan att för den skull "over do it" när det gäller kraft.
Föredrar Dewalt eller Makita maskiner.
 
Hilti har dom bästa bilmaskiner jag har använt.
Te 706 mellanmaskin med bra avverkning för sin storlek
Te 1000 större o tyngre
Te 1500 störst o tyngst.
Skulle rekommendera att hyra en maskin på t.ex Cramo eller Ramirent.

Jobbat som föredetta håltagare och vet att det är skillnad på golv o golv. Har du en väldig tur är golvet inte armerat och då lättbilat. Är ofta lättare att använda slägga istället för bilmaskin då.
Har du otur är det massvis med armering och riktigt hård betong, då kommer du att få vibrera runt med dessa handmaskiner i veckor på betonggolvet utan att åstakomma speciellt mycket.
Ett betydligt bättre alternativ då är att hyra en golvsåg och såga lagom stora rutor i golvet som sedan tas ut en o en på t.ex en pirra. Sågklingan ska man inte hyra/köpa av uthyrningsfirman då dom tar hutlöst betalt för den. Kolla med nån håltagar-firma om du får köpa klinga av dom istället eller handla direkt av t.ex levanto, huskvarna, Hagby mfl (Levanto tror jag är billigare, vet inte om Hagby finns kvar).
Ett tredje alternativ är att använda bilningsrobot typ brokk40 eller möjligtvis brokk90 om du har hyfsat högt i tak men då kostar det en slant i hyra.

Ett fjärde alternativ är att försöka få tag i nån gubbe som jobbar med håltagning o fråga om han vill tjäna en extra slant nån kväll. Dom sågar upp ditt golv i ett rutnät på några timmar sen är det bara att bära ut skiten.d^_^b
 
Hyra är inte ett alternativ , blir billigare att köpa och sen sälja när jag är klar. Grejen är att jag måste ta det bit för bit. 2kvm i taget ungefär(längst väggarna). Detta för att kunna gjuta och stärka upp under ytterväggen/grunden. Dvs bila upp 2 m gräva ut, gjuta och förstärka, bila och gräva ut 2 m till... Osv

Anledningen till detta omständiga beteendet är att vi kommer gräva ut en bra bit under den nivån(för att kunna isolera och lägga in värmegolv och fortfarande få hyfsad takhöjd) som ytterväggarna är i dag

Den lättare Hiltin och en slägga låter som en mycket bra kombination :)
 
Har föresten redan bilat i golvet så jag vet att det inte är armerat eller speciellt hård betong
 
Tyresö
Jag som är i betongbranschen har bilat mycket betong och den bästa bilmaskinen är en "Wacker"-maskin.
Jag har testat dom flesta fabrikat på marknaden och på en bra andraplats kommer "Hilti"
"Dewalt" är ett Amerikanskt lågbudgetmärke som, i mitt tycke, motsvarar "Biltema-kvalitet"

Nu kommer jag säkerligen få mothugg pga sista meningen - till er kan jag bara säga: Testkör en "Wacker"-maskin så kommer ni förstå att jag har rätt.
 
Vet att Hilti-maskinerna är svindyra att köpa, men är det inte armerat går det nog bättre med slägga.
 
tyresö: Jag kan nog hålla med dig till viss del när det gäller dewalt grejerna. De verkar ha två grenar, skräp för hemmapulare som vill köpa sig en statuspryl och så riktiga proffs grejer
I första kategorin hamnar de flesta batterimaskinerna, typ skruvdragare, sticksåg, cirkelsåg(där har de riktiga skräpmaskiner, inte ens clas olsson skulle sälja dem).
I andra lite mer special/tyngre maskiner som de flesta hemmapulare inte har, kexmaskiner, fräs, bilmaskiner, sänksåg(220 och batteri)

Tanken är att försöka få tag i en begagnad för max 5000 kr
 
Tyresö skrev:
"Dewalt" är ett Amerikanskt lågbudgetmärke som, i mitt tycke, motsvarar "Biltema-kvalitet"
Min tigersåg av ovan nämnda märke har nu kastat in handduken - Bladet glappar ca 5mm åt alla håll. Den är väl en 3 år, men hur ofta har man kört med den?
Mjaa.. väntade mig mer av just DeWalt.

MEN - DeWalt har ganska bra priser i England på just Bilmaskiner och med stundande avloppsbyten och nytt badrum så är det nästan värt det:

http://powertools.co.uk/Product/TB-DEWD25899K

http://powertools.co.uk/Product/TB-DEWD25901K

426GBP resp 489GPB är ju ganska attraktivt (Priser ExVAT) d^_^b
 
B
tycker du ska hyra maskn. sparar plats i maskin lagret. :).
 
Min ganska blygsamma erfarenhet av bilning är att man skall ha en så elak maskin man överhuvudtaget kan hantera för jobbet, eftersom bilning är det jobbigaste, skitigaste och tyngsta skitjobb man kan företa sig. Därför rekommenderar jag följande för ditt jobb. Sälj den när du är färdig:
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/products.php?cat=28mm Demolition Hammers
 
  • Gilla
Riac
  • Laddar…
Redigerat:
Min rekommendation (efter egen erfarenhet) är att köpa en begagnad Hilti och sedan sälja den vidare när du är klar. Värdeminskningen på en begagnad Hilti efter ytterligare 70 kvm bilande är inte stor. Att hyra blir dyrare.
 
Jag är inne på samma spår som mattiasp, så kratig som möjligt i princip. Nu har jag inte bilat några enorma mängder, men ett par kvadrat betonggolv har jag mäktat med iaf. Och jag får nog säga att jag tycker storleken spelar roll :D Provat med några maskiner i ska man säga mellanstorlek, rejäla 8-10kg men ändå med "borrfunktion. Det gick på tok för långsamt för att kännas realistiskt. Hyrde en stor gul grunka från bosch, ungefär som den mattias länkade fast kanske ännu större. Då började det hända grejer och det kändes inte riktigt lika motigt längre. Rejäl tyngd i maskinen gjorde verkligen sitt till.

[EDIT]
Snokade rätt på något som såg mycket likt ut på Bosch's hemsida
http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...=sv&division=gw&ccat_id=101340&object_id=5709

Nu vill jag minnas att jag körde den på ett vanligt 10A uttag, men det kan ju ha varit en äldre och lite klenare modell (äldre var den garanterat iaf) som inte finns längre, väldigt lik den på bilden var den iaf.
 
Redigerat:
noone70 skrev:
Hyra är inte ett alternativ , blir billigare att köpa och sen sälja när jag är klar. Grejen är att jag måste ta det bit för bit. 2kvm i taget ungefär(längst väggarna). Detta för att kunna gjuta och stärka upp under ytterväggen/grunden. Dvs bila upp 2 m gräva ut, gjuta och förstärka, bila och gräva ut 2 m till... Osv

Anledningen till detta omständiga beteendet är att vi kommer gräva ut en bra bit under den nivån(för att kunna isolera och lägga in värmegolv och fortfarande få hyfsad takhöjd) som ytterväggarna är i dag

Den lättare Hiltin och en slägga låter som en mycket bra kombination :)
Räkna med ett annat problem som kan dyka upp vid ett sådant arbete... Nämligen grundvatten. Det kan stiga upp och ställa till en del elände, det beror givetvis på vad det är för jordtyp huset vilar på men kalkylera med det.
Ev. kan du behöva pump och annat skoj utöver bilmaskinen för att klara av det. Så en bit i taget är verkligen vettigt. Passa på och armera samtidigt när du ändå håller på. Se till att det är hela längder så när du bilat bort en bit lägg armeringar och böj dem lite lätt så att de ställer sig över gamla golvet. När du bilat nästa bit böjer du ner armeringen o.s.v.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.