R
Jag har en tavla på 2kg som jag vill hänga upp på min vägg. Väggen består underst av råspont, en tjockare träskiva och denna är klädd med ca 1cm gipsskiva. Gipsskivorna är lagda direkt mot träskivan. Vad skall jag lämpligast slå in i väggen för denna upphängning? Duger en vanlig hederlig x-krok? Men spikarna måste väl vara tillräckligt långa så de tränger in ordentligt i träskivan?
 
om det bara är 2 kilo fungerar ju en sån där krokig liten grej i mässingsfärg som är till för tavlor och gipsskivor. Det kör jag med och har aldrig vart något problem.

Det är alltså en liten liten grej man bara trycker till med en liten hammare så spjärnar den fast i gipset. Sen har den en liten krok typ för att hänga tavlan i.
 
Thomas59
Med din väggkonstruktion och med tanke på tavlans ringa vikt funkar nog i princip vad som helst. En spik tex eller vanliga tavelkrokar. Det finns dock tavelkokar särskilt avsedda för gipsskivor med en sorts platta, lätt v-formade spikar som är vinklade lite snett nedåt.
 
precis en sån som thomas59 nämner i slutet på sitt svar. Små påsar med 10st i finns på alla byggvaruhus. Kostar nada. Fungerar även om det bara är en reglad gipsskiva.

Med din vägg kan du säkert hänga kassaskåp :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.