Hej igen Om jag flyttar öppna spisen mot köket och ställer det i liv med den väggen från hallen så tappar jag 1.5 meter i köket. Det finns inget utrymme för det om du tänker efter.
Tanken med farstu är inte dum, men jag tror att kakel och kapprum borde lösa alla ytterplaggs problem.
Man kommer in och tar ett par steg in och taadaa ett kapprum men värmegolv.

Google SketchUp 8 såklart - segt med dålig skärm och mus. Hur som helst är det väldigt skoj.
 
skulle du villa lägga upp ritfilerna på din hemsida så man kan utgå från dom när man visar sina tankar ?
 
P
Mycket död yta i korridoren.
Är "akvariet" i korridoren en städskrub? eller vad?
Var har du alla installationer? Panna, el, golvvärme?
 
Du har ju readn alla svar själv, så det är väl ingen idé att vi kommer med åsikter ;-)
 
Hej

jag lägger upp skp filerna imorgon .. så får du visa Miry.
Sedan till det att jag har alla svaren, är verkligen fel. Jag har ändrat ett par saker
Sedan gällande värme m.m
Det får jag återkomma om.
Tack för era synpunkter.
//Twoamigos
 
Vad är det för yttermått på huset samt mått på garaget? Lättare att skissa själv då.
 
Några saker jag tänker på:
Angående vardagsrum så kanske 22 är lite i minsta laget. Jag anser dock att vardagsrum har en tendens att kännas större eller mindre än vad de är beroende på om det är rektangulärt eller avlångt. Ett vardagsrum på 6x5m (30 kvm) känns för mig mindre än ett på 7,5x3,5 (26 kvm) beroende på att det blir mycket omöblerbar golvyta i mitten på det större vardagsrummet. Så länge bredden är över 3,5 meter så är det (anser jag) bättre att göra vardagsrum långa eftersom det då blir möjligt att ha två olika verksamheter (ex. TV-titt och läshörna) i de två ändarna. Jag har bott i fyra lägenheter (2:a 50kvm, 4:a 95 kvm, 4:a 100kvm och 3:a 71 kvm) och samtliga hade vardagsrum mellan 20 och 25 kvm. Men för att anknyta till det som AnnaH skriver så var det mycket riktigt så att de mindre lägenheterna hade störst vardagsrum.
Mitt förslag är att minska lite på korridoren som ser väldigt bred ut. Om du gör det på sovrumssidan så kan du smalna av sovrummen lite och behålla samma kvm på dessa, men öka längden på vardagsrummet. Genom att väggarna där korridoren tar slut (i öppningen till v-rum och kök) inte står i linje med varandra då så får du också en öppnare känsla.
Jag tror att dörrarna till badrummen ska gå utåt. Jag vet inte om det är Boverksregler, men jag har hört två förklaringar: 1. om någon kollapsar inne på toan innanför dörren så ska inte dörren blockeras (vet ej varför det inte gäller alla rum, det kanske är vanligast att man springer till badrum om man håller på att svimma). 2. Fallet mot brunn i badrumsgolvet gör att tröskeln blir högre, dörren kan sitta i samma höjd som alla andra dörrar om den öppnas utåt, men öppnas den in så måste den sitta högre.
 
Redigerat:
Jag tycker hallen är för liten. Med fler gäster än ni själva så blir det trångt. Jag skulle samtidigt vilja ha liiite mer avskärmning från hallen slippa se blöta skor och jackor slängs etc (brukar inträffa även om man har garderober).
Sedan skulle jag inte vilja ha passage från garaget direkt in i köket.
Lite trist med 2 "likadana" badrum. Men det är ju en smaksak.
Tycker inte du ska göra smalare korridor, för det precis vad det blir då, en trist korridor. 1,80 tycker jag den bör vara.
Skickar med en enklare skiss på hur jag hade gjort med samma utgångsläge.
 
  • Skiss1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HusByggarTomten skrev:
Tycker inte du ska göra smalare korridor, för det precis vad det blir då, en trist korridor. 1,80 tycker jag den bör vara.
Jag ska försöka undvika att gå i polemik med någon angående tredje parts planlösning;), men en korridor på 1,8 kan bli en utrymmesslukande trist korridor. Ska det enbart vara korridor så duger Boverkets krav på 1,2 mycket gott. Ska det vara möblerat så ska det vara bredare än 1,8. Jag tycker att det ser ut som enbart en kommunikationsyta och då tycker jag 1,8 är för brett, men det är både en praktisk sak och en smaksak. Jag har själv en korridor på 1,65 och där står en byrå som är 50 cm bred (kvar alltså 1,15 att gå på), det räcker gott. Hade jag fått välja hade jag struntat i byrån och lagt de extra 3kvm någon annanstans.

Självklart blir korridoren mer luftig och öppen om den är 1,8, men vill man ha öppna luftiga kommunikationsytor eller vill man ha öppna, luftiga sällskapsytor?

Det kanske blev lite polemik i alla fall, men både jag och HusByggarTomten vill nog bara att du ska ta väl avvägda beslut.:) Lycka till.

Edit: Jag gillar HBT:s hall.
 
Redigerat:
Utan att snöa in på detaljer bör man fundera över hur huset kommer att funka på sin tomt. Garagevinkel är problematisk, därför att den skapar en död tomtyta framför klädvårdsrummet.

Byggnaden har dessutom dålig axialitet. Du utnyttjar inte dina påbörjade stråk. Sovrumskorridoren slutar i en garderobsvägg. Och siktdjupet från entrén bryts också av en trist vägg utan fönster. Om besökaren direkt från entrédörren får blicken på en "sorti" mot baksidan känns planen genast mindre sluten.

På samma vis blir korridoren en mycket "gladare" korridor om du låter den sluta med en fönsterdörr. Då får du ett öppet stråk genom huset också på tvären.

Har du tomtkarta med väderstreck blir det lättare att diskutera.
 
Hej
Tack för allas svar och mycket bra "inputs" från alla faktiskt :)
Jag skulle lägga upp skp filerna men det är jul och klappar skall handlas m.m. så det är lite hektiskt just nu.
Skall försöka rita upp huset med tomt och vädersträck så snart julen är passé.
Men en del ändringar och tillägg.
 
För inspiration: Hundratre kvadrat med två sovrum och jättebra kontakt med trädgården. Kan passa på smal tomt och i samförstånd med grannar, ifall sådana finns alldeles intill. Utbyggbart i första hand på djupet.
 
  • twoamigos01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
twoamigos skrev:
Ett V-rum på 22 gentemot 25-30 är en väldigt liten marginal 3kvm är inte speciellt mycket.
För att ge lite perspektiv. Tänk på att de 25-30 kvm v-rum är för en lägenhet på totalt ca 80-90kvm....

23kvm är vad jag hade i min gamla 3:a på 73kvm. Det var precis att man fick en 2-sits och en 3-sits soffa med bord. Tv och 4st billy, sedan är det knôk-fullt. Så fort man var fler än fyra vuxna så blev det trångt!

/
 
Hene skrev:
Några saker jag tänker på: Jag anser dock att vardagsrum har en tendens att kännas större eller mindre än vad de är beroende på om det är rektangulärt eller avlångt. Ett vardagsrum på 6x5m (30 kvm) känns för mig mindre än ett på 7,5x3,5 (26 kvm) beroende på att det blir mycket omöblerbar golvyta i mitten på det större vardagsrummet. Så länge bredden är över 3,5 meter så är det (anser jag) bättre att göra vardagsrum långa eftersom det då blir möjligt att ha två olika verksamheter (ex. TV-titt och läshörna) i de två ändarna.
Håller med om att ett rektangulärt v-rum är lättare att möblera, men bredden bör ligga runt 4,5 meter, så att man kan välja om vill möblera fritt i rummet, eller ut med väggen, beroende på hur det passar. Det svenska standard v-rummen är så smala, att man alltid måste möblera längs med väggarna, men t ex soffan behöver inget stöd av väggen, den kan stå själv! Först då får man valfrihet att möblera! Det vanliga är istället att man måste titta på vid vilken vägg soffan kan stå, och får anpassa resten därefter. Dvs i praktiken blir det endast två möjliga sätt att möblera på: soffan vid kortväggen eller soffan vid långväggen...

/
 
Redigerat:
Fyra Billy i samma vardagsrum!
Och jag som trodde jag var unik...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.