....eller inte.

I huset sitter en Nibe 1225, jordvärme, 84 kvm bottenyta + 84 öv, grovjusterad strypning på golvvärme bv (antar jag) och fabriksinställningar orörda från början. Funkade hyfsat bra även om det kunde bli uppåt 22-23grader i kylan ibland. Ingen golvvärme på öv eftersom installatören menade att det knappast skulle behövas (jo, det behövs - har satt upp 4 elradiatorer).

I somras bytte jag klinkersgolvet mot laminat och var då tvungen att flytspackla. Då måste även värmen stängas av. Eftersom jag inte fått nåt schema/ritning på installationen stängde jag av alla 6 slingor, När golvet var klart öppnade jag för fullt, tyvärr missat att märka upp hur många varv de var strypta:(

Idag hade jag alltså följande värden:

ute -15
kb in 5,4 och ut 5,9?! (jordvärme)
framledning 32 o retur 37?! (golvvärme)
inomhustemp 25 grader

kurva 9 med -7 förskjutning

Det är en Nibe 1225, men jag kanske läser siffrorna omvänt? Har även FLM dockad till pumpen, kan det förklara överskottet av värme iom att jag har så hög innetemp?

Och nej, systemet är ännu inte finjusterat läge för det nu kanske i den här kylan?

Kjell G
 
Hej.
1. när du skriver av värdena så är det bara intressant att se vilka värden du har när pumpen är ingång (har varit igång i 10 min eller mer, så värderna stabiliserar sig)

2. om du har golv värme så är kurva 9 aldeler för högt, gör att du får tok många startet. testa med kurva 5 (förutsetter att du har golv värme i hela huset)

3. man ska aldre helst köra helt utan termostater! för att få systemet at arbeta bra måste du lägga en hel del energi nu i vinter på att trimma in anläggningen, men det lönarsig
 
OK, ska bevaka pumpen och skriva av värdena. Det är alltså helt okej att ändra till kurva 5 direkt. Golvvärmen endast bv, inga termostater - utegivare norrsidan styr.

Kjell G
 
Har du radiatorer på övrvåningen kan du behöver en hög kurva typ 9 (me har man bara golv värme är det tok fel att köra med kurva 9)

Du borde ha termostater på golv värmen, annars bode du ha varmare.
 
Laste inte inlägget fören nu, gick på det du skrev i förra tråden
 
Du ska ha en tempratur skillnad mellan in/ut på jordvärmen på ca 3 grader (justera med cirkulations pumpens hastighet)
Du ska ha en tempraturskilland på värmebäraren (VB) på 7-8 grader (alla värden när pumpen går) försök att ha så lite strypt det går, stryp bara i de rum som blir varmare än de kallaste. (strunta helt i om alla rum är för varma, det justeras på annat sätt) Temp diffen justeras med cikulationspumen.

Kurvan ska väljas med omsorg!
Du ska hitta en kurva som gör att du har samma inomhus tempratur oavsett om det är +5 eller -15 ute (struna i om det är för varmt/kallt, det viktiga är att det är samma tepratur oavset utomhus tempratur)


ratten paralell förskjutning gör at du kan höja eller sänka inomhustempraturen, så den valda kurvan ger just den tempratur du vil ha inne.

Vid golv värme brukar kurva 5 bli bra att börja med (jag kör kurva 4 mot mina radiatorer & +2 på ratten)
 
Redigerat:
Har man ett hus som läcker mycke energi så brukar det bli en hög kurva.

Du bör ju absolut försöka dra upp vatten buren värme på övrvåningen, det är inga problem att blanda golv värme & radiatorer, men tänk på att du med stor fördel ska överdimensionera raditorerna så dom kan ge samma låga tempratur som golv värmen
 
Tack för dina kompetenta svar, har ännu inga värden eftersom pumpen stått stilla ett tag. I min klåfingrighet på Menyn så ändrade tiden till nästa start =30 minuter när jag tyckte att den gick igång lite för ofta :(

...och ja, naturligtvis borde det vara nån form av vattenburen värme däruppe (det enda försvaret är att huset inte dragit så mycket el ändå, ca 15 000 kWh/år och då ingår hushållsel +elradiatorer till öv och uteförråd)

Kjell G
 
Sådärja, nu har pumpen gått under natten på kurva 5, -2 förskjutning. Utetempen har stigit en del, just nu -7.

KB in 5,1 ut 2,3

framledning 38,3 retur 28,6.

Inomhustemp = 23,5 :)

Tid för värdena 10.30

Med tanke på golvvärme, ska jag oroa mig för den höga framledningstemp? Har iofs inte parkett utan mest klinkers, dessutom laminat. (o plastmatta i badrum!)

Några fler inställningar att ha koll på? Tid mellan starter = 30 min.

Kjell G
 
Tid mellan starter är standard på 20 min, o bör stå på det.

Du kan gissningsvis ändra gradmenuter från 60 till 100, men då måste du även gå in & öka eltillskottet regält, tror det är 300 från fabrik, detta kan du öka till 600 (lite osäker på om 1225:an kan justera lika högt som 1215)
 
Eftersom värmen inomhus är stadigt 22-23 har jag även sänkt kurvan till 4. Tyckte att framledningstemp var lite hög för golvvärme men vet egentligen inte vad som är max där. Har man trägolv så ska det väl helst inte gå över 28grader?

Utetemp idag stadigt -7

Skillnade KB in/ut verkar vara strax under 3, är det helt OK?

Gradminuter = 60 just nu, om jag inte behöver ändra?

Tid mellan starter ska ändras tillbaka till 20 min.

Jag har ju ännu inte strypt nån slinga, tycker du jag ska gå in o göra det? Problemet är som sagt att jag är osäker på vilken slinga som går till vilket rum. De är uppmärkta 1-6 men eftersom den ritning jag fick från rörisen (egentligen Wirsbos) gällde ett annat, liknande hus, så är jag inte säker på att den håller.

Tack för hjälpen så här långt!

Kjell G
 
Du ska bara strypa om et rum är varmare än vad de övriga är.

Vilken inomhus temp vill du har?

Et tips är att skria ned vilken ute temp det är när du läser av, samt vilket börvärde pumpen då vill ha & vilken kurva & paralell fröskjutning du hadde. (då kan man senare lät se vilken turva & paralellförskjutning du ska ha) Görs via tabellen i andvändarhandboken.

exempel.
du kanske har rätt tempratur vic -20 grader ute, men har för kallt när det är -5 grader. då kan man ju ändra kurvan så du får varmare vid -5, men kolla i tabellen hur mycke du ska vrida på paralell förskjutningen för att nå samma börvärde vid -20
 
Om det nu är 28 grader så är det väll tempraturen på golvytan (troligen under golvet).
Du kan alla gånger skicka ut 35 grader o ändå inte nå över 28 grader på golvet, det hela beror ju på hur tätt & djupt golv värme slingorna ligger i kombination med hur isolerad plattan är.
 
OK, är ändå hemma o sjukskriven året ut, får bli lite väderobservationer :)

Är osäker på var jag hittar o avläser börvärdet men manualen får hjälpa tilll där.

Frågar du mig vilken temperatur JAG vill ha? Hmm, har aldrig tänk på det på det viset:blushing:

Tror nog att jag kan få acceptans för 21 grader men absolut inte mindre :D gillar värmen mer o mer, dock icke i sovrum!

Kjell G
 
CarMan skrev:
Om det nu är 28 grader så är det väll tempraturen på golvytan (troligen under golvet).
Du kan alla gånger skicka ut 35 grader o ändå inte nå över 28 grader på golvet, det hela beror ju på hur tätt & djupt golv värme slingorna ligger i kombination med hur isolerad plattan är.
Intressant, hur får jag reda på den exakta temperaturen UNDER golvet? Har en övergång laminat/klinkers som inte är igensatt än, kanske kan lyfta lite där o mäta?

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.