På förekommen anledning är jag missnöjd med handläggningstiden för att få bygglov i kommunen jag bor.

Jag vill bilda mig en uppfattning av hur det ser ut i resten av landet och vill här göra ett upprop. Ni får svara på tre frågor och håll er korta och sakliga. Det ska gå att göra sig en snabb uppfattning av läget genom att titta i denna tråd. Diskussioner runt ämnet tar vi i en annan tråd!

Vi håller oss till normalfallet där man ska bygga en villa med allt vad det kräver med avlopp, vatten mm.

Fråga 1) Vilken kommun bor du i/bygger du i?

Fråga 2) Hur lång handläggningstid är det för ett bygglov? Totalt med förhandsbesked. Är det något specialfall så beskriv kort.

Fråga 3) Hur mycket kostar det?
 
Jag börjar att svara på mina egna frågor.

1) Karlstad kommun

2) 8 till 12 veckor. Inget förhandsbesked utan söker bygglov direkt.

3) Någonstans mellan 20- och 25 000 kr.
 
1. Upplands Väsby kommun
2. 4 månader. Inget förhandsbesked utan sökte bygglov direkt.
Jag vet fall som har tagit runt ett halvår fastän det har varit detaljplanerat område.
3. ca. 20.000 :- inkl. bygglov för garage
 
1. Vallentuna
2. 3-6mån beroende på detaljplanerat eller inte.
3. ca 20k
 
1) Laholm
2) 7 veckor. Inom detaljplan men med "mindre avvikelse" och grannhörande. Hus + garage + stall.
3) 14505 kr inkluderande mätningsavgift, planavgift,bygganmälan och nybyggnadskarta.

Högsta vinsten? //KoW
 
Jag vet inte om det är olika från kommun till kommun, men i Täby så beror kostnaden på ytan som man söker bygglov för, enligt någon speciell formel. Så för att få en korrekt jämförelse så är det intressant att få veta hur mycket folk sökt bygglov för...
 
1) Tyresö Kommun, Stockholms stad

2) Inget förhandsbesked sökt. Normal handläggningstid 5 veckor, vi har hållit på i snart tre månader tror jag pga felaktig information från kommunen.

3) Drygt 40.000 kr... :(
 
Förhandsbesked:
1, Borås.
2, Tenderar att bli 4 månader, dvs dubbelt så lång tid som först sas
3, ~6000 spänn

Förhandsbeskedet gäller en tomt om ca 650 kvm där jag vill uppföra ett hus om 200 kvm och garage på 40 kvm. Avstyckning skall även göras.
 
1. Uppsala
2. 21 månader för garage utbyggnad 52m². Inget vatten eller avlopp. 2x granhörande, 4x "handläggare"
3.
Bygglovsavgift 2720:-
Grannhörande 800:-,
Bygganmälansavgift 2400:-
Utstakningsavgift 6000:-
Totalt 11920:-
 
1. Göteborg
2. 6 Månader
3. Ca 55 papp. (Hade blivit dyrare om det var nybygge, nu var det tillbyggnad så det blev billigare. Lucky me...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.