Hej!
Vad har ni pellets-eldare för el-förbrukning?
 
Jag har ungefär 10000kwh vilket jag inte förstår varför det är så mycket, vad har du för förbrukning ?
 
C:a 8000 kwh ligger det på,har högre månadsförbrukning på sommaren poolpump och ac på övervåningen drar en del.
 
12 000 kWh fast då med en värmepump som värmer våran källare året runt samt elpatron i pannan på sommaren. Innan var det ca 7000 kWh med enbart pellets, fast då ett antal pallar fler :D
 
Tidigare år har jag legat på ca 4000 kWh/år med pellets året runt o som lägst 3300 kWh vilket va -04 :)
Nu måste man ju bränna el för att förbruka andelselen från vindkraften så då blir det elpatron drygt 6 mån/år så man förbrukar dom 12000 kWh
 
Ca 7500 kwh med gamla pannan. Nyinstallation= mer tankar och shuntning gör susen. November landade på 350kwh
 
Min erfarenhet är något begränsad, men efter den första månaden med pelletseldning så ligger elförbrukningen för november på 476 kWh.
 
VI kör pellets året runt men har ändå en hög elförbruking drygt 15.000kwh per år. Detta pga poolpump som står på 8h per dygn halva året, terrarium med värmelampa/UV lampa (10h per dygn) och alla tv apparater/datorer som står för jämnan och tvättmaskin och diskmaskin som går i snitt en gång per dygn..... Att försöka lära ungarna och frugan att bli mer energismarta och stänga av apparater när man inte tittar på tv osv har jag gett upp nu. Det kostar att ligga på topp!;)
 
Såg nån tv men kommer inte ihåg vilken de va men iaf så hade den rörelsedetektor som stängde av den om ingen rört sej inom en viss tid, De skulle jag vilja haft på mina tv/radioapparater samt datorer :)
Måste kolla vad nya 63" plasman drar nån dag, 40" lcd låg på kring 200-240 W mest hela tiden iaf
 
Ca 16-18000 KWH per år med tre små barn som glömmer stänga av TV:n på lite olika platser. Samt nu i vinter en utebelysning som jag inte ens vågar gissa och motorvärmare/kupevärmare på två bilar.

Så mycket går det åt, man får gå "elrond" varje dag och släcka lampor (varför måste alla tända alla lampor även när det är ljust ute?) och stänga av apparater :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.