Kanske bytte ni endast ut dörrfodren av plast mot nya av trä? Under 70-talet användes plast i mycket stor utsträckning till dörrkarmar. I dag har många redan bytt ut plasten mot trä och jag undrar hur ni gjorde då. Eftersom jag har vädigt många dörrar överväger jag att endast byta fodren. Därefter måla hela karmen. Det blir således en del brandfarlig plast kvar i karmen.
Alltså hur gjode ni?
 
Jag bytte allltihop.
 
Ja fy vad hemskt, med dessa plastdetaljer i bostäder. Man kan undra vad vi skall med det där Boverket till, när dom inte förstår att skydda personer från allvarliga skador. Har med egna ögon sett vad som händer vid en brand, då värmen från denna deformerar dörrfoder/karmar i plast, dessutom var även dörrtrycken (handtaget) utan järnkärna. Man vågar inte tänka på vad som kan utspelas där bakom en sådan dörr, med instängda barn.
Även innertak i plast finns, vid en brand blir det liksvepning direkt.

Allt detta pågår med myndigheternas insyn och vetskap.

Inte har det blivit bättre med fogskummet runt fönster och dörrar, som brinner explosionsartat.

Staten borde betala ersättning för att detta material i bostäder saneras bort.
 
Någon som valt att endast byta dörrfoder? Resultat - tips?
 
Henri skrev:
Någon som valt att endast byta dörrfoder? Resultat - tips?
Är också på gång att bara byta dörrfodren. Mycket mindre jobb och kostnad jämfört med att byta hela dörrkarmarna! Är dock lite tveksam till hur resultatet blir rent estetiskt.
Någon som prövat?
 
Ingen som bytt dessa dörrfoder?
 
Problemet med att byta till riktiga karmar är ju att modulmåtten inte stämmer, så det blir lite mer jobb...Vi har plastkarmar här hemma och vill inget hellre än byta ut dom,men på övervåningen finns inte utrymmet till det. Isf får vi 60cm-dörrar in till sovrummen och det känns alldeles för smalt :( vi kan inte heller byta fodren så där uppe är vi illa piskade att ha dom fula plastkarmarna med foder kvar...Här nere håller vi dock på att byta ut allt...
 
lillalillajag skrev:
( vi kan inte heller byta fodren så där uppe är vi illa piskade att ha dom fula plastkarmarna med foder kvar...
Tack för svar. Ser tyvärr att även vi har för trångt för riktiga träfoder i de flesta dörröppningarna. I några fall finns endast plats för en mycket smal list på karmens ena sida vilket medför obalans. Det är i och för sig redan fallet med befintliga plastfoder.

En fråga är om man vinner något med att byta till lika smala träfoder som de nuvarande i plast. Och därefter målar hela karmarna. Kan det fortfarande ge negativt intryck av att vara plastlister eftersom de i trä då är lika smala?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.