Anders_Nilsson skrev:
Hmmmmmmmmm, anar en viss sarkasm, du tror alltså inte att man bara köper en villareaktor på ICA MAXI? På sådär 200MW..

/Anders
Nej, det var inte sarkastiskt, jag menade i en avlägsen framtid, när vi har obegränsad tillgång av el från superbilliga solceller eller outsinliga fusionsreaktorer.

Att transportera energi på lastbil i form av ved eller olja för att sedan bränna detta i smutsiga pannor (jämförelsevis) är utomordentligt korkat när samma energi kan levereras via elnätet från storskaliga och ren(are) kraftverk.

Det blir så i framtiden. Tillsvidare får vi kämpa med pannor, pumpar och den politik vi förtjänat.. :(
 
mycke_nu skrev:
Nej, det var inte sarkastiskt, jag menade i en avlägsen framtid, när vi har obegränsad tillgång av el från superbilliga solceller eller outsinliga fusionsreaktorer.

Att transportera energi på lastbil i form av ved eller olja för att sedan bränna detta i smutsiga pannor (jämförelsevis) är utomordentligt korkat när samma energi kan levereras via elnätet från storskaliga och ren(are) kraftverk.

Det blir så i framtiden. Tillsvidare får vi kämpa med pannor, pumpar och den politik vi förtjänat.. :(
Det är med billig fusion som med hederliga politiker .

Bägge finns än så länge bara i fantasin....
 
Det verkar vara lite olika åsikter här om vad som är billigast och om "det går att räkna hem". jag resonerar så här:surprised:avsett värmekälla så drar både bervärme och värmepumpar bra mycket mer än en vedpanna! Investeringsmässigt tror jag att det är ungefär samma peng, men vedeldningen kräver lite tid och intresse annars blir det bara en belastning. Apropå ved så självklart kostar den pengar om man inte har egen skog men inte i närheten av vad elen kostar idag, och detta är nog bara början. Har en kollega i Tyskland där man betalar 2 kr/kwh här skriker vi när den kostar över 1 krona, vi får nog vänja oss vid att elen kommer att närma sig Europeiska priser på ca 2 kr/ kwh. Som sagt vilket som är bäst, billigast, minst jobb är nog ganska svårt att sia om. Jag kan bara säga att från att ha förbrukat ca 150-180 kwh/dygn på höst-vinter-vår och nu ca 28-30 kwh totalförbrukning på fastigheten så går i alla fall min investering att räkna hem på ca 10 år är den betald!! Vill man lägga 10.000:- på 10år att göda elbolagen och förbruka el så visst, men inte jag.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vårat elnät blir mer och mer integrerat med andra länder, vilket ger låga odds på högre och högre elpriser. Som jag ser det ger en vedpanna ett visst mått av oberoende av detta. Dock får man nog räkna med att även veden blir dyrare. Vilket i sin tur kanske leder till att pappersbruken lägger ner pga höga trä och elpriser vilket leder till....
 
Om du börjar med att bygga för så låg mängd uppvärmningsenergi som möjligt, så har du halva hemma. Sen kan man nog utgå från att du bör ha vattenburen uppvärmning eftersom det ger störst flexibilitet, och om jag byggde idag så skulle jag nog satsa på en enkel l/v-vp för baslast mot en ackumulator och sedan en vedpanna/vattenmantlad kamin/kökspanna för spetslast. Då tar du det göttaste av allt.

Du borde kunna få ihop det för ~120'.
Luft/vatten vp, 25.000:-
Ack 1500l, 20.000:-
Panna/kamin, 30.000:-
Laddomat, exp-kärl pumpar o.s.v 20.000:-
Rördelar 10.000:-
Jobb ???

Vill du lyxa till det så lägger du på en solfångare för vv på sommarn, men den betalar sig inte på under 10-15år.
 
silversmeden skrev:
Det verkar vara lite olika åsikter här om vad som är billigast och om "det går att räkna hem". jag resonerar så här:surprised:avsett värmekälla så drar både bervärme och värmepumpar bra mycket mer än en vedpanna! Investeringsmässigt tror jag att det är ungefär samma peng, men vedeldningen kräver lite tid och intresse annars blir det bara en belastning. Apropå ved så självklart kostar den pengar om man inte har egen skog men inte i närheten av vad elen kostar idag, och detta är nog bara början. Har en kollega i Tyskland där man betalar 2 kr/kwh här skriker vi när den kostar över 1 krona, vi får nog vänja oss vid att elen kommer att närma sig Europeiska priser på ca 2 kr/ kwh. Som sagt vilket som är bäst, billigast, minst jobb är nog ganska svårt att sia om. Jag kan bara säga att från att ha förbrukat ca 150-180 kwh/dygn på höst-vinter-vår och nu ca 28-30 kwh totalförbrukning på fastigheten så går i alla fall min investering att räkna hem på ca 10 år är den betald!! Vill man lägga 10.000:- på 10år att göda elbolagen och förbruka el så visst, men inte jag.
Håller med om att elpriserna kommer att närma sig europanivå.

Bygger man ordentligt tror jag ved är svårt att räkna hem om man inte har tillgång till veden gratis eller kan köpa billigt av nån granne.

Marknadspriset för ved är i dagsläget runt 400-500:- kubiken klyvet stjälpt mått iaf här i Gbgtrakten. Då har man även mer jobb med veden och idagsläget innebär det ju faktiskt att veden är dyrare än elen till en bvp iaf i ett välisolerat hus. Går elen upp går följer även pellets och ved med, vedpriserna har skjutit i höjden de senaste åren och många säljer numera ved i säck där man får ut 1000-1500:-/kubiken istället för några hundra för pannved. Ska man köpa ved ska man köpa långved och kapa/klyva själv då blir det hygglig ekonomi idet..

Jag har precis installerat en nyttt vedpannesystem men då är det i ett gammalt hus och jag har egen skog i annat fall hade jag nog kört bergvärme.

Om jag bygger nytt blir det förmodligen inte vedpanna utan ett välisolerat hus nån sorts vattenburen värmepump och en braskamin. Idag är förbrukningen så liten på en modern bvp att det finns väldigt lite att spara i kronor även om elen sticker iväg till 2:-, runt 5000kwh är väl ingen ovanlig elförbrukning, så möjlig besparing är ju begränsad.

Som många sagt måste man vara intresserad och tycka det är kul med vedeldning och det är ju ett argument att beakta..
 
guntorp skrev:
Håller med om att elpriserna kommer att närma sig europanivå.
Börjar närma sig? Vi har redan dom högsta priserna i Europa!

Det är bara att hoppas att det byggs mer kablar till Europa.

Vedeldning i ett nybygge? Nej personligen skulle jag köra direkt el och lägga pengarna på isolering istället.
 
Vad skönt - mina fördomar stämmer!

Direkt el är alltså billigast och bäst. Huset skall ha 4 rok och vara på 95 kvm boyta. Max 10 elradiatorer alltså. Installationskostnad kanske 10 tusen. Skillnad till en vedinstallation kanske 80-100 tusen. Om man drar 10000 kWh per år för uppvärmning (jag tänkte mig 200-300 mm frigolit + 240mm ull i väggarna och 3-500mm lösull i taket) så kanske man sparar 5-10 tusen per år på värmen. Och detta är överdrivet, veden kostar som sagt och dessutom kräver vedpannan service och sotning.

Det blir som jag tidigare tänkt utanpåliggande vattenradiatorer+rör och en frånluftsVVP i tvättstugan. Lite dyrare än direkt el men skönare luftkvalitet inne och så får man en utmärkt torkställning för tvätt i varje rum (elradiatorer får ju ej övertäckas). Plus att när elen kostar 3kr / kWh kan man konvertera till ved. Om inte ICA MAXI säljer villarektorer då...

En fråga till - kan man ha vedpannan i bostadhuset (typ göra plats för det redan nu) eller krävs det separat byggnad? Hade ett hus för tio år sedan där pannrummet var vägg i vägg med badrummet fast iofs var båda gjutna i betong.

/Anders
 
Lägg till ytterligare 100mm i väggarna och du kommer knappt att göra av med någon värme.
 
I ett modern välisolerat hus är värmepump väldigt kostnadseffektiv då det knappt går värme alls, räkna på u-värdet så ser man att nästan inget går genom väggar och fönster. Har man sen FLVVX ja då är man väldigt hemma om vi säger som så. Det går några få kkWh för uppvärmning nästan oavsett yttertemperatur. Troligen går det mesta i varmvattenförbrukning.

Ved/flis lönar sig allra bäst där man har stor förbrukning, har man liten förbrukning (som i mitt fall ovan) är det en helt värdelös investering om man inte bara "måste elda". Bara motorsågen kommer äta upp två årsförbrukningar av el i princip. Det mesta bränslet går också åt i förluster från tank etc. Elda för varmvatten på sommaren är minst sagt osmidigt.

Däremot skadar det aldrig någonsin att ha vattenburet värmesystem för då kan man i en framtid byta utan allt för stor kostnad.

Största kruxet med värmepump och oljepanna är att man sällan har ett pannrum att tala om då detta ju knappast behövs särskilt nu när värmepumparna ser ut som de ska stå i finrummet.
 
v-g skrev:
I ett modern välisolerat hus är värmepump väldigt kostnadseffektiv då det knappt går värme alls, räkna på u-värdet så ser man att nästan inget går genom väggar och fönster. Har man sen FLVVX ja då är man väldigt hemma om vi säger som så. Det går några få kkWh för uppvärmning nästan oavsett yttertemperatur. Troligen går det mesta i varmvattenförbrukning.

Ved/flis lönar sig allra bäst där man har stor förbrukning, har man liten förbrukning (som i mitt fall ovan) är det en helt värdelös investering om man inte bara "måste elda". Bara motorsågen kommer äta upp två årsförbrukningar av el i princip. Det mesta bränslet går också åt i förluster från tank etc. Elda för varmvatten på sommaren är minst sagt osmidigt.

Däremot skadar det aldrig någonsin att ha vattenburet värmesystem för då kan man i en framtid byta utan allt för stor kostnad.

Största kruxet med värmepump och oljepanna är att man sällan har ett pannrum att tala om då detta ju knappast behövs särskilt nu när värmepumparna ser ut som de ska stå i finrummet.
Förlusterna från tanken är precis som husets energiförbrukning helt avhängigt av isolering, med 50cm runt tanken och 1meter ovanpå är det inge större förluster. Har man dessutom en stor tank istället för flera små så minskar förlusterna ytterligare.

Räknade lite på ett nybygge via Andreas länk, med mitt nuvarande vedsystem i den kåken skulle man klara sig med att elda var 5-7:e dag även på vintern..låter rätt trevligt.
Att elda var 10:e dag eller så på sommaren är helt ok, det är ju bara att ladda pannan när man ändå är hemma.
Men ekonomiskt sparar man inte många kronor, med så låg förbukning så kan man nästan värma med vadsomhelst tom olja blir en hanterbar kostnad.

I mitt framtida nybygge som om det nångång blir av kommer att hamna på markerna runt mitt föräldrahem så är skogen utanför dörrn, det är väl det enda skälet till att ha någon form av möjlighet till uppvärmning med ved i ett nybygge för egen del.
 
Att ens fundera på vedeldning i nybygge på 100 m2 + att huset är fritidshus nu till att börja med, Bara en sån sak vem ska elda första åren då man inte bor där??
100 med villavarm standard på isoleringen gör ca 6000 kWh/år för värme om man kör full temp inne men bor man inte där kan man köra 10° med minimal el ingen ventilation på o då kommer de inte gå många kWh..
Ett ordentlig vedsystem kräver nog att du bygger 15-20 m2 extra oxå för att rymma den ordentligt isolerade acktanken + panna o lite ved ;)
 
Fritidshus ? Då är den största besparingen du kan göra att bygga huset så att det kan kallställas, dvs inte något vattenburet system (Om det inte är glykolfyllt då förstås)..Några ved / Pelletskaminer och en eller ett par luft/luft värmepumpar + en och annan oljefylld elradiator till utrymmen som måste hållas frostfria , elvärmeslingor på vattenledningar etc...
 
Kan man kallställa moderna frititdshus, är konstruktionerna gjorda med det i åtanke?

Den enda gången jag skulle rekommendera ved är på en gård, dvs minst några hektar skog i anslutning. Om itne annat tro jag andrahandsvärdet på en vedanläggning i centralorter är låg. Jobbar man sedan då och då hemma (hejk bonde!) så har man väldigt låg marginalkostnad på veden, och om det kniper (arbetslöshet, ofred, elavbrott) kan man ersätta inköpt energi med egenupparbetad energi. FLis är då ett alternativ, särskilt on man har en 300m2 maskinhall som skall värmas. ;)

Jag har själv skog, men bor i ett samhälle 4 mil därifrån. Satte precis in en pelletspanna, ved var inte aktuellt. Värmepump går bort pga husets antika konstruktion.

Jag skulle vilja varna för att kombinera värmesystem, investeringskostnaden blir då betydlig högre, och besparing tveksam. Satsa på ett är mitt råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.