Står i begrepp att installera en Nibe F750 i vårat nybygge, jag har en VVS firma som installerar själva värmedelen, dvs pumpen, radiatorer och golvvärmeslingor. Men ventilationsdelen gör de ej, så min fråga är; kan man fixa det själv om man är hyfsat händig själv eller ?
 
Jag skulle inte tvekat, kanske mest för att jag lååååångt tillbaka jobbade lite med ventilation, men även dragit frånluft till nuvarande Nibe FLM som är kopplad till värmepumpen.

Det finns säkert de här som har praktiska tips vilka delar som ska ingå; ljuddämpare, isolering mm. Det vanliga fördelningen på frånluft är väl utsug i badrum/toalett, klädkammare, kök och grovkök. Man kan naturligtvis välja utsug även i sovrum men tror inte det är något krav. Med friskluftsventiler i dessa rum får man en bra cirkulation på luften ändå.

Kjell G
 
Tack för ditt svar ... låter ju som det kan vara möjligt ... hur är det med inställningar på själva luftflöden?

Om man har utsug i sk våtutrymmen, behöver man inte PAX fläkt för utsug av fuktig luft då?
 
Har själv inte finjusterat ventiler, bara ställt dem på ett ungefär. Vi är inte så nogräknade här hemma men annars är ju reglerna att luften i huset ska förnyas typ varannan timma???
En ventilationskille kan säkert komma ut o mäta upp med flödesmätare för att få rätt mått, då upprättar han ett protokoll som är bra att ha, kostnad ca 5 000:-, iaf uppgifter jag hört lokalt. Sen är det ju inte ovanligt att man stänger till ventilerna något vintertid för att slippa känslan av drag.

Beträffande PAX tror jag inte det är nåt krav men det grundar sig mest på att jag själv inte har det i hus byggt -07. Om det finns ångdusch, bastu eller verksamheten genererar stora mängder fuktig luft så kompletterar man kanske med en tidsstyrd PAX?

Kjell G
 
Jo, en sak till, det kanske är bättre att flytta frågan till just Ventilation, där får du säkert redigare svar :)
Moderatorn brukar kunna fixa det?

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.