Svårt att få en bild över hur bjälklaget ser ut hos TS. I mitt hus är det uppefrån och ner: Golvplank, 3 cm luft, 10 cm spån, plank, ett lager med strån eller vad man ska säga och sedan puts på det. Helst skulle jag vilja riva bort till spånet och ersätta med skivor av ngt slag, men det blir en bökig operation. Har ca 15 gr i källaren och det känns inte direkt kallt på golven där jag har trägolvet framme. Kvarstår gör hallen att ta bort plastmattan, för den är kall den.
 
cederbusch skrev:
Svårt att få en bild över hur bjälklaget ser ut hos TS. I mitt hus är det uppefrån och ner: Golvplank, 3 cm luft, 10 cm spån, plank, ett lager med strån eller vad man ska säga och sedan puts på det. Helst skulle jag vilja riva bort till spånet och ersätta med skivor av ngt slag, men det blir en bökig operation. Har ca 15 gr i källaren och det känns inte direkt kallt på golven där jag har trägolvet framme. Kvarstår gör hallen att ta bort plastmattan, för den är kall den.
Hejsan

I den typ av golvbjälklag du har är det inte helt ovanligt att kall luft drar in i bjälklaget vid ytterväggarna, sedan kan den kalla luften dra långt in under golven i det 3-cm glapp du nämner, och detta kyler direkt under planken. Det finns ett enkelt och effektivt sätt att åtgärda detta, genom att man injekterar PU-isolering. Utmed ytterväggarna borras ett 10mm hål i varje fack och PU injekteras och fyller ut glappet mellan spån och golv. PU isolerar mycket bra och är dessutom vindtät. En bra och inte alls särskilt bökig operation.

Mvh Thomas
 
thomasx: no shit! Det hade jag heeelt missat! :rolleyes: (ironi för den som inte hänger med)

Synd på hålen tycker jag. men är det ngt man kna göra själv alltså? Fyller man hela det facket eller är det ngn slags slang man för in för att komma åt just vid väggarna?
 
cederbusch skrev:
thomasx: no shit! Det hade jag heeelt missat! :rolleyes: (ironi för den som inte hänger med)

Synd på hålen tycker jag. men är det ngt man kna göra själv alltså? Fyller man hela det facket eller är det ngn slags slang man för in för att komma åt just vid väggarna?
Ja, fast annars är det ju synd på hela golvet ;-)

Ja man kan göra själv, men det gäller att få tag på materialet. Jag har hittat en leverantör i england som har grejer för gör det självare som jag fått bra kontakt med. Kommer att beställa både för sprutning och fyllning av golv därifrån. Se en annan tråd jag startat om det, vi är ett par som är intresserad att beställa gemensamt.

Man fyller från väggen och ca 50cm ut, det räcker för att få bort draget och då blir hela golven varma sedan, sägs det, jag har ju inte. Jag har inte satt mig in exakt i alla detaljer men vad jag förstår häller man i materialet genom hålet som rinner ut och expanderar under golvet. Vill man kan man ta upp ett lite större hål och suga ut sågspån och fylla hela utrymmet, men det är kanske lite mer överkurs. Jag har några rum som jag ska börja med där jag ska testa det eftersom det ändå ska på nya golv över sen.
 
Jag är inte helt Hundra på hur det ser ut under golvet, men under plastmattan i kök och hall verkar det vara betong så inget jag är sugen på att riva upp :) blir isolering underifrån alltså. Huset är byggt 1960 om det kan vara bra att veta.
 
PU skum är otroligt kladdigt och fastnar och kladdar ÖVERALLT, tro mig.
Det bästa är att borra hål och blåsa i mineralull eller enligt min åsikt celulosa så försvinner draget i golven.

Man får då lägga nya golv eller bara betsa träpluggen så bra det går mot bef golv

Ett annat alternativ är att lossa på lockpanel utvändigt om det är sådan fasad och sedan borra sig in i varje fack. Sedan fyller man upp med celulosa och i med en plugg och tillbaks med locket.
 
Fast då hela huset verkar vara betong vet jag inte om det är ett alternativ? :) golven är betong dom med verkar det som.
 
Att PU-skum fastnar på det man sprutar det på är liksom hela meningen och är en av de stora fördelarna som leder till flera av de positiva effekterna med PU, dels att det tränger in i alla små håligheter, sprickor, skrevor m.m. dels att det sluter tätt mot balkar, takstolar ytor m.m., det blir inga skarvar där värme/kyla läcker igenom.

Att PU är kladdigt märker man inget av eftersom man sprutar på det och någon minut senare har det stelnat helt och känns som frigolit. PU är mycket trevligare att arbeta med än ull, eftersom man enkelt sprutar på det och slipper handskas med det direkt och det inte kliar som fasiken.

Det är också viktigt att tänka på att ull inte är vindtätt, så det där med att draget försvinner är en sanning med modifikation. Det är väl känt att ull är tämligen meningslöst utan vindspärr. Även här är PU till fördel.

Om jag förstod saken rätt så jobbar Daniel med att spruta lösull, klart det är bäst då ;)

Mvh Thomas
 
Grillen skrev:
Fast då hela huset verkar vara betong vet jag inte om det är ett alternativ? :) golven är betong dom med verkar det som.
Jag skulle tro att spruta PU underifrån är klart enklast och klart bäst i ditt fall.

Mvh Thomas
 
B
pu skummet är ej roligt om man bara ska göra liten renovering. så krångligt när allt sitter fast i skummet.
 
byggare henke skrev:
pu skummet är ej roligt om man bara ska göra liten renovering. så krångligt när allt sitter fast i skummet.
Vad menar du med att det inte är roligt med en liten renovering? Det är ju precis lika smidigt även om man bara ska isolera ett rum, ett golv eller t.o.m. bara golv längs yttervägg.

Att skummet fäster i balkarna är en av de stora fördelarna med PU skum. Men visst, vill man underlätta en framtida renovering något genom att tulla på isoleringsförmåga så är PU kanske inte det bästa alternativet ;) Annars är det inga större problem att lossa isoleringen från balkarna med en isoleringskniv eller fogsvans, eller tigersåg för den skull. Saker blir inte krångligare än man gör dom :)

Mot yttertak etc. kan man lägga en pappskiva, masonit eller liknande för att möjliggöra byte av yttertak etc utan att förstöra isoleringen. Själv satte jag masonit mot yttertaket.

Mvh Thomas
 
byggare henke skrev:
pu skummet är ej roligt om man bara ska göra liten renovering. så krångligt när allt sitter fast i skummet.
Henke, det var väl du som föredrog eps framför pu, jag fick aldrig riktigt klart för mig vilka fördelar du såg där, men vad tycker du om SPU's skivor?

http://www.spu.fi/
 
Redigerat:
Att PU-skum fastnar på det man sprutar det på är liksom hela meningen och är en av de stora fördelarna som leder till flera av de positiva effekterna med PU, dels att det tränger in i alla små håligheter, sprickor, skrevor m.m. dels att det sluter tätt mot balkar, takstolar ytor m.m., det blir inga skarvar där värme/kyla läcker igenom.

Att PU är kladdigt märker man inget av eftersom man sprutar på det och någon minut senare har det stelnat helt och känns som frigolit. PU är mycket trevligare att arbeta med än ull, eftersom man enkelt sprutar på det och slipper handskas med det direkt och det inte kliar som fasiken.

Det är också viktigt att tänka på att ull inte är vindtätt, så det där med att draget försvinner är en sanning med modifikation. Det är väl känt att ull är tämligen meningslöst utan vindspärr. Även här är PU till fördel.

Om jag förstod saken rätt så jobbar Daniel med att spruta lösull, klart det är bäst då ;)

Mvh Thomas


Celulosa blåses in med högt tryck och fyller upp alla hålrum m.m precis som pu skum. Det kliar ingenting och är tillverkat av återvunnet tidningspapper och är nog det bästa i miljösynpunkt.

Tillverka en kubik tar 5 kw tillverka en kubik mineralull tar 95 kw pu skum vet jag inte så mycket om och skall därför inte uttala mig.

mineralull har en densitet på ca 15-25 kg per kubik, celulosa ca 50 kg per kubik

blåsa det i bjälklag med tryck packar det bra med hög densitet och det blir tätt och inget drag, det kan jag lova.

celulosa är behandlat med borsalt för att det inte skall brinna och det bidrar även till att skadeinsekter och möss inte trivs i det.

PU skum har jag inte använt till så stora ytor utan bara till fönsterbyten, och det jobbar jag mycket med.
Förbrukar många hundra flaskor per år och jag tycker det är mycket bra till det men råkar man släppa en klick någonstans så är det ett jävla klet till att sitta överallt :)

Jag håller på att bygga eget nytt hus och jag skall blåsa celulosa där i alla väggar och tak för det verkar vara ett fantastiskt bra material.

Jag har aldrig gjort ett blåsjobb åt någon annan ännu men funderar på att börja med det ja eftersom jag tror mycket på denna produikt.

Du får gärna förklara alla fördelar med ditt pu skum nu. Jag gillar skum till småjobb men inte till större.
Tror inte det fungerar riktigt så bra men rätta mig gärna.
 
  • Gilla
Ibanez_patrik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.