Tror ni det blir bra att vitlackera Ikeas matbord leksvik?
 
Är det obehandlat från början då?

Protte
 
Nej den är inte obehandlad. Det blir väl bäst att överlåta det till ett proffs.
 
Jag läste fel, tyckte det stod "vitlasera" och det går inte på behandlat,
MEN vitlackera går alldeles utmärkt, IKEA använder säkerligen lack (2-komponent) som går att måla över med nästan vad som helst.

För bästa ytan så borde man sprutmåla.

Protte
 
Okej, tack!
 
Det är förarbetet som ger resultatet.. se till att slipa hela bordet först.
 
Slipa ner lacken behöver du inte göra, men däremot behöver du matta ner ytan först med antingen stålull eller ett fint slippapper för att lackfärgen ska kunna få fäste. Efter det skryker du eller sprutlackerar ytan med grundfärg för snickerier en strykning och sedan två skrykningar utav lack-eller snickerifärgen.

Sedan om de använder en två komponents lack är jag dock väldigt osäker på. Jag tror snarare de använder en grundolja före lack...
 
IKEA har troligen en lack liknande Care (2 komponent, syrahärdande) och då kan man direkt lägga en likadan lack på, se bara till att det är rent (fett)

Fabriksmålade köksluckor är oftast målade med care 2 - komponent och sprutar man den färgen så blir det slätt och slitstarkt.

Lämna in bordet till någon köksluckerenoverare så får du ett snyggt jobb. Eller kom till mig i Umeå så fixar jag det.

Protte
 
Jag skulle inte valt en lösningsbaserad lackfärg, om man ändå hade tänkt att sprutlackera så blir resultatet minst lika fint om man väljer en vattenburen färg. Då behöver man heller inte inblanda sig med lacknafta etc. Den alkydbaserade lackfärgen i ljusa kulörer gulnar också med åren. En fördel med oljeburet är ju att den flyter ut bättre än en vattenburen färg men torkar betydligt långsammare. Dock är den nästan helt genomhärdad när den väl har torkat till skillnad från den vattenburna färgen.

Lycka till! :)
 
Sedan vill jag tillägga att det knappt är någon skillnad alls i slitstyrka idag på de vatten och oljebaserade färgerna. Det var mest förr det var en markant skillnad men idag är den vattenburna färgen såpass utvecklad att det inte längre finns någon skillnad i slitstyrka i samtliga fabrikat. Att alkydbaserade lackfärgen ens finns på marknaden fortfarande är fortfarande ett stort frågetecken eftersom det finns en ersättningsprodukt i vattenburet. Det är väl antagligen för att det fortfarande finns människor som tror att olja är bättre...
 
Care är inte lösningsmedelsbaserad lackfärg (typ servalack/alkydfärg/lacknaftafärg, den finns nästan inte längre)
Care späder man med tinner och luktar pest.

Den vattenburna färgen är inte lätt att få bra resultat med vid sprutning och den ÄR INTE lika slitstark som en 2-komponent.

Protte
 
Det beror också på fabrikat o.s.v, men jag skulle nog påstå att det är väldigt lätt att spruta vattenburen färg.
Det var ett matbord som det var påtal om, så jag förstår inte vitsen med att lägga en två komponents färg på det?
 
Av samma anledning som IKEA bordet ursprungligen är lackat med en 2-komponent.

Sedan kanske du kan tipsa om bra vattenbaserade sprutbara färger. Jag kommer att prova.

Protte
 
Det går att stryka en vattenburen färg på det, inga problem som helst. Testa Jotun Lady snickerifärg, en vattenburen oljefärg som är lika lätt att stryka med som en alkydbaserad. Även Alcro V-Mill är väldigt lätt. Tror inte det är några problem att spruta med dem. Rätt spädning bara. :)
 
Carolinerullgardin skrev:
Det går att stryka en vattenburen färg på det, inga problem som helst. Testa Jotun Lady snickerifärg, en vattenburen oljefärg som är lika lätt att stryka med som en alkydbaserad. Även Alcro V-Mill är väldigt lätt. Tror inte det är några problem att spruta med dem. Rätt spädning bara. :)
V-mill är inte det bästa för ett bord, den har inte riktigt slitstyrkan som krävs. Som tidigare postare skrev; matta ner nuvarande lack, grunda med t.ex. v-slip och färdigmåla med servalac aqua eller exklusiv, om du vill ha en högblank yta.

Kan tillägga att du bör använda ett fint sandpapper när du mattar ner ytan, annars syns slipspåren när du målat. Sen kan man ju diskutera nödvändigheten i att lämna in en Ikea-möbel på sprutmålning... jag skulle föredra penselmålning. Köp schyssta grejer så blir det schnyggve och kostar förhoppningsvis inte mer än själva bordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.