Vi har bara en kall bastu som är belägen i en kall del av huset (garagedelen), med dålig isolering och utan uppvärmning (förutom bastuaggregatet då), tempraturen en kall dag som denna är 8-9 grader och tvätten torkar knappt på ett dygn eller två. Detta är ju varken nyttigt för kläderna eller garderoben (alla kläder hänger på tork).

Efter att ha läst en angränsade tråd på forumet och tidigare trott att man bara har luftavfuktare till mögliga källare/krypgrunder så undrar jag nu om det skulle passa att ställa in en luftavfuktare i bastun vid torkning av tvätt.

Klarar den att "suga" ur fukten ur kläderna i en sån tempratur som 8-9grader eller behöver man en med uppvärmning? Vad är rimligt att leta för effekt för att avfukta en laddning tvätt i en 5kvm stor bastu?

Någon som kan rekommendera en luftavfuktare till mitt behov?
 
Nu hittade jag en modell som heter Zibro DD108 som tydligen kan avfukta ner till 1 grad omgivningstemp. kanske ska bli en sån, helt ok pris också.
 
Om det är väldigt svalt tar det en hel del tid att torka något även om avfuktaren funkar. Fast själva bastun har väl en del isolering runt sig och den är inte så stor, så om du stänger in kläderna med en avfuktare där borde rummet värmas upp av spillvärmen från avfuktaren så det blir mer än de 8-9 grader du börjar med, och då kan det finnas en chans att det funkar rätt bra.
 
Ungefär så tänkte jag med. Det är inte den bästa isoleringen tror jag, och det är två mindre fönster i bastun. Men som jag fattar det så värmer avfuktaren upp rummet med sin effekt (och den är bara 5kvm så det borde blir några grader varmare).
 
AXS
Ställ in luftavfuktare och värmefläkt.

Värmefläkten sätter du på timer (50:- på classe) och låter den gå 20 min i början, sen kör du resten på luftavfuktaren.

Det jag annars skulle vara orolig för är att det kan lukta lite illa i en del personers bastu.
 
Ja, det kanske kan behövas en extra värmefläkt, men jag har nu läst om avfuktare med inbyggd värme, just för tvättorkning. Min bastu luktar "bra", så det är jag inte orolig för.

Jag blir i alla fall mer och mer övertygad om att jag ska lösa problemet såhär. Annars måste jag hittat något annat ställe i huset att få plats med tvätten och det är inte lätt.
 
Jag torkar tvätten i en gäststuga som håller drygt 10 grader nu på vintern. Funkar bra med en avfuktare (nån billig variant från Coop) och en liten bordsfläkt som "vispar runt" luften. Tvätten torkar över natten.
 
lgf02001 skrev:
Jag torkar tvätten i en gäststuga som håller drygt 10 grader nu på vintern. Funkar bra med en avfuktare (nån billig variant från Coop) och en liten bordsfläkt som "vispar runt" luften. Tvätten torkar över natten.
Intressant, låter som mitt fall. Har du lust att kolla vad det är för avfuktare du har?
 
Märket är appliance ( kanske felstavat...) Det var en billig variant, kostade ungefär 500 kr. Köpt för ca 7 år sedan tror jag och funkar kanon. Ibland räcker det med att ha den på energisparläge och den räcker till i kapacitet ändå. Den har nån knapp man kan trycka in för att välja hel eller halv effekt. Låter mindre på halv effekt och drar mindre el. Enligt försäljaren på coop skulle den inte funka i så låga temperaturer men det gör den tydligen ändå!
 
Kondensavfuktare med kompressor fungerar ner till +5C men är mest effektiva från ca +10C och uppåt. Sorptionsavfuktare drar mer elenergi per liter och passar bäst i mycket kalla utrymmen, typ där det normalt är ca drygt 5C eller kallare.
 
KCC 820EA

Bra kvalitet och funkar klockrent
 
Consensus skrev:
KCC 820EA

Bra kvalitet och funkar klockrent
Var finns den att köpa och ca. pris? Just nu står Zibro DD108 högt på listan (kombinerad sorbtions- och kondensavfuktare) som kan värma utrymme med spillvärme och klarar rumstemp ner till 1°C.
 
Zibro DD108 är en sorbtionsavfuktare och inget annat. Sen finns det olika sobtionsavfuktare - de som skickar ut fukten genom varm fuktig luft och de som samlar upp det i en skål eller avloppsslang som denna eller motsv Julas. Även om de kan vara lite billigare i inköp får du räkna med att elförbrukningen blir minst den dubbla mot en kompressorkondensavfuktare vid ca 10C. Se t.ex. Energimyndighetens testresultat och läs effektskyltarna på apparaterna i kombination med hur många liter per timme de klarar.

Bra kondensavfuktare är bl.a. Mitsubishi, KCC och Woods. Woods DS-12 eller DS-28 är t.ex. bra alternativ.
 
jarlen84 skrev:
Var finns den att köpa och ca. pris? Just nu står Zibro DD108 högt på listan (kombinerad sorbtions- och kondensavfuktare) som kan värma utrymme med spillvärme och klarar rumstemp ner till 1°C.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=120504
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.