Redigerat:
Helt riktigt, normalt sett så borrar du igenom en trädörr. När jag höll på hade jag några borr i storleken 80-120 cm. Vissa dörrar satte man exempelvis RCO's utanpåliggande kabelkanal, men detta gjorde man ofast på ståldörrar.

Sen är du helt rätt ute med att om du borrar i genom dörren behöver du en karmöverföring. Vilktigt är att kan dörren öppnas mer än 90 grader så skall man välja den långa vaianten på 445 mm. Eller rättare sagt, den bör man välja oavsett.

En annan sak man ofta måste göra på trädörrar är att hugga ut lite i botten på modulutaget i dörren för att man skall få plats med kabelkontakten.

har du redan låset? Annars kan jag ju informera att ett motorlås brukar börja på 10000 i utgångspris, då är inte cylindrar och ev vred mm medräknat.
 
Tackar! Jo, jag har ett Abloy 8165 samt styrenheten abloy 8570. Jag vill montera låset i min lägenhetsdörr. Är inte riktigt säker på att hyresvärden skulle godkänna det, men jag vet inte. Utanpåliggande kabelkanal låter intressant, då behöver jag alltså inte plöja genom hela dörren? jag skiter fullständigt i om det går en kabel innanför dörren som är synlig.
 
RCO's version skruvar du fast.

Hur tänkte du öppna dörren från utsidan? Kortläsare? 8165an är ett nattlås. dvs anpassat för dörrar med tryckplatta och dragknopp.
 
jag tänker använda fjärrkontroll. vill inte att det skall synas utifrån att jag har riggat låset. nattlås = jag kan trigga en öppning som varar i 4-60 sekunder och sedan låses det med motor, blir det strömlöst förblir det låst hoppas jag? och man kan alltid låsa upp med vanlig nyckel?
 
Jag tar upp denna tråd för att fråga de som har installerat motorlås hur de gjorde med kabeldragning i dörren.
Borrar man ett lååångt hål mitt inne i dörren från låshus till gångjärnssidan av dörren?
Om ja, hur funkar det då i nya dörrar. Har de inte en massa metall och annat som är jobbigt att borra igenom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.