Hej!
Jag har en Stiga Park 2000 från tidigt 80-tal som jag håller på att få liv i. Tog över den med dåliga hjulbussningar, styrbussningar och lite allmänt rostig. Det som var bra med den var att det satt en näst intill ny Tecumseh 12,5 hk motor på den.

Jag har även en Stiga Park 2002 -96 som "finklippare", men den motorn känns inte lika tight som Tecumseh-motorn som satt på "den gamle", så jag bytte motor mellan dom. Den motorn som satt i "finklipparen" är en 12,5 hk B&S I/C motor, så det känns som om ett sådant byte har genomförts några gånger förr bland svenska folket... Mitt problem nu är att motorkåpan (själva motorhuven) på den gamle inte kan stängas riktigt med den motorn på, staget som sitter i motorkåpan tar i fläktkåpan på I/C-motorn, samt att det känns väldigt trångt mellan motorn och motorkåpan, om ni förstår hur jag menar....

Jag har bytt bussningar i hjulen och rattstången nu, så det finns hopp för den bara jag får ordning på motorkonverteringen.

Någon som har uppgraderat en Stiga Park 2000 med en nyare B&S I/C motor som kan svara på hur "man brukar" göra? :)

MVH
Markus Lennartsson
 
Jahopp, jag svarar själv då :)
Jag var ute igår och grejade lite. Jag gjorde så att jag kapade av fläktkåpan i bak-kant med en vinkel av c:a 35 grader, dvs motsvarande vinkel som motorkåpan har. Nu när jag stängr huven så ligger den dikt an mot fläktkåpan, vilket borde garantera att kylningen fortfarande fungerar som den ska, men jag vet inte om det kommer bli för mycket vibrationer för att huven ska tycka det är bra, men men, vi får se.

/Markus
 
Milkshaken
Hej Markus och välkommen till Bygga..... Allt kanske flyter bättre om du visar lite bilder på objektet... Dom flesta här vet vad du pratar om, men vill gärna se bilder....
 
Tja!
Tack så mycket! Ja, jag vet det går säkerligen mycket bättre då... Jag satt på jobbet och kände för att slänga ut en fråga, samma sak just nu, men till nästa gång ska jag försöka få fram en bild :)

Jag vet ju själv att man blir mer intresserad med bilder.

Nästa problem med objektet är att föregående ägare byggt en jättefin kåpa till klippaggregatet, men då blev problemet att parrallell-stagen som ska göra att aggregatet lyfts parrallelt när man justerar höjden inte fick plats, så då satte han dem "uppochner" vilket får till följd att aggregatet "vickar", dvs. justerar man uppåt så justeras bak-kanten uppåt och framkanten nedåt = remmen hoppar obönhörligen av... :p

Skulle vilja ha tag i en original-kåpa men det är nog inte så lätt.... Får hitta på något bra där. Men lite bilder vore nog bra, jag känner att det kan bli liite rörigt att beskriva med ord ;)

Återkommer
/Markus
 
Milkshaken
Ursäkta frågan,,, Men hur fan kunde han få dom att sitta fast genom att sätta parallellstagen uppo ned???
har du kollat på din materialgård där du bor om det finns något klippbord med tillbehör? Skulle tro att även 107 cm, skulle passa din....
 
Hehehe, ja det vore som sagt lättare med bilder :)
Alltså, stagen ska ju peka lite neråt om man tittar framifrån klipparen. De sitter fast i ett trekantigt fäste baktill, han har vänt dessa fästen uppochned eftersom stagen inte fick plats när han hade skruvat dit kåpan, den var för hög... Det medför att aggregatet inte beter sig som det ska vid höjdjustering.

Vad menar du med materialgård? Jag har scannat blocket men utan resultat. Har du fler tips på ställen där det kan finnas delar?

/Markus
 
Milkshaken
Kommunens återvinningsstarion. Om er kommun har det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.