Y
totalrenoverar. haft svarta lister och dörrar osv, som nu ska bli vita.
De har fått två strykningar, så ska jag och tjejen ta ledigt nu och göra finliret.

Men jag är gott nervös, hade tänkt ta in yrkesfolk men tjejen tycker det är roligt att göra själv så...

Vad är knepet för att få släta ytor utan att det syns att man har penslat? Målade glatt det 3e lagret på en dörrkarm och tyckte det blev så himla tjusigt, tills det torkade och såg ut som fan, hehe
 
B
vad för f¨ärg använder du?
 
Y
tror jag har haft flüggers panelgrund, har så mycket färger ståendes så änna glömt vilken burk jag hade sist, kanske läge att skriva på dem så jag tar rätt.. heh
 
B
aha. satsa på en lack färg istället
 
Knepet när man använder vattenbaserad lackfärg är att använda både roller och pensel. Vattenbaserad torkar väldigt snabbt så det gäller att lägga på färgen fort med roller och sen efterdra med penseln ett drag.

Sen hjälper det också, speciellt nu på vintern med den torra luften, att ställa ut några hinkar varmvatten i rummet och samtidigt sänka temperaturen för att få upp luftfuktigheten. Då får färgen längre tid på sig att flyta ut och bli slät och fin.

Har gjort så här på mina nya fönstersmygar och fönsterbrädor. Det var absolut lättast att få det slätt i badrummet för där slog jag på duschen någon minut innan jag målade. Färgen där flöt ut fint och blev väldigt jämn.
 
Totte_S
Är inte heller fena på att måla, men har blivit ok nöjd med reusltatet när jag rollat ut v-baserad lack och slätat med en bra pensel. Fick tipsen från en målare och handlar grejer i en "riktig" målarbutik, dvs kvalitet både på personal och varor.
Tipset med temperatur och luftfuktighet har jag inte hört, men låter logiskt och smart om man har möjlighet.
 
Jag är utlärdmålare och har tävlat i Måleri. Men att stryka snickerier utan att penseldragen syns är omöjligt.
För att få det bästa resultatet måste man vara snabb samt att måla tjockt, då flyter färgen ut bättre!
 
Y
robba5 skrev:
Jag är utlärdmålare och har tävlat i Måleri. Men att stryka snickerier utan att penseldragen syns är omöjligt.
För att få det bästa resultatet måste man vara snabb samt att måla tjockt, då flyter färgen ut bättre!
vad hade du använt för färg?
 
Jag använde skumgummiroller blev ok. ytan blev kanske inte blankslät men jämn
 
Ja det finns väldigt många knep hör jag hehe. Det största felet som folk gör är att de tar alldeles för lite färg och fel verktyg.
En Helsyntetisk mjuk borst ger finast resultat till vattenburen snickerifärg/lackfärg! Man kan också använda skumgummiroller men problemet med denna är att den suger inte upp speciellt mycket färg och ska därför enbart användas till att släta ut en yta.

Anza Platinum tycker jag är den allra bästa efter att ha prövat anzas sortiment. Kornad toppborst och inlägg i skumgummi (tidigare trä som bara spricker...) som hjälper till att ta upp mycket mera färg. Ibland kan verktygen betyda allt :)

product.png
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
vad hade du använt för färg?
Beckers Snickeri Finish, den är vatten baserad. det är en färg som jag vet är bra och som jag är van att måla med..
Jag hade valt 70 glans men glansvärdet är mer en smakskala.
På en blank yta syns alla skavankrar och ojämnheter mycket mer än en matt yta.
Så det gäller att förarbetet är bra utfört om man vill ha en högre glans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.