I våra hus (en brf med 91 lgh fördelade på 4 hus) har vi forcerad frånluft.
Detta innebär att vi har ett visst undertryck i lägenheterna.

Vilken sorts mätutrustning krävs för att mäta detta undertryck?
Jag vill bl.a. veta om undertrycket varierar mycket mellan olika lägenheter.
Vilken storleksordning har ett sådant undertryck (mätt i mm HG eller liknande)?
Räcker det kanske med en normal barometer för att mäta?

/J
 
Vad är syftet med mätningen?
 
Det är en lång historia...
Föreningen har sedan många år problem med läckage kring takfönster.
Under många år (innan jag flyttade till föreningen) så har man (från både byggare och förening) arbetat utifrån hypotesen att inträngande vatten har sitt ursprung i kondens.
När jag som ny i styrelsen börjar försöka sätta mig in i problematiken, så läser jag ett antal dokument om problem med kondens, och finner att alla dessa källor menar att om man har undertryck i lägenheterna så kan diffusion/konvektion mot dom kalla ytorna inte uppstå.(eventuella strömmingar går ju i så fall utifrån och inåt)
En fundamental föutsättning för kondens-problem saknas alltså och jag menar därför att vår problematik är att relatera till inträngning utifrån.

Nu hamnar jag "akut" i diskussion med en person som hävdar att vi trots vår VA med forcerad frånluft ändå inte har undertryck i alla lägenheter, och att det således ändå skulle kunna vara kondens som vi har problem med.

Och jag vill helt enkelt få ett klart faktaunderlag för hur det står till.
Jag har varit i flera lägenheter och dom enkla metoderna (prova att öppna ett fönster/ känna vid ventiler etc.) visar klart på undertyck, men det kanske ändå behövs en mera "vetenskaplig" analys för att övertyga tvivlare.

Min situation är ju lite "känslig" eftersom jag som nykomling kommer in och vågar ifrågasätta en "sanning" (kondens) som fått råda i 10 år.

/J
 
Det måste nog vara ett rejält undertryck i storleken "håll-i-hatten" för att motverka kondens på äldre fönster.

Det är två olika fysikaliska modeller som som står mot varandra här - termodynamik/ångbildning och strömningslära.

Strömning är rätt komplext matematiskt. Luftströmmarna i speciellt vertikal led ser olika ut på olika platser i rummet beroende på möblering och inkommande luft. Å andra sidan stiger varm luft alltid uppåt. Jag skulle inte sätta min sista slant på att ett bra normalt undertryck tar bort kondensproblemen.

Är luftfuktigheten normal där takfönstren är, eller är de placerade i badrum/kök?
 
Det är inte kondens på själva fönstren som är problemet.
Problemet är att det läcker in vatten i taklägenheterna någonstans nedanför takfönstren.
Läckagen kan visa sig på lite olika ställen, men alltid nedanför fönstren.
Detta har alltså tillskrivits kondens som då skulle ha skett på råsponten under takplåten.
Teorin (som jag alltså inte tror på) är att konvektion skulle ske genom innertak/plastfolie/isolering och ge kondens under yttertaken. Detta trots undertryck i lägenheterna.
Det handlar om moderna etage-lägenheter med takfönster.
Fönstren sitter i vanliga bostadsrum.

/J
 
Aha - fukt i närheten av takfönster - inte direkt på /vid. Ja, det kan bero på fler saker än kondens.
 
Hm, om ni pratar med den som gjort OVK-besiktning kan ni kanske få svar.
(OVK är väl gjord) eller kika i det protokollet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.